رئیس‌جمهور در اظهاراتی عجیب گفت: سوئیس می‌تواند به استحکام پایه‌های برجام کمک کند!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آقای روحانی در تماس تلفنی با سفیر سوئیس در تهران گفت: در شرایط سخت و حساس امروز که همه کشورها با شیوع ویروس کرونا مواجه هستند، تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و افزایش فشار اقتصادی شرایط را برای مردم ایران سخت‌تر کرده است.

روحانی با استقبال از اقدام سوئیس در راه‌اندازی سازوکار مالی، بر لزوم فعال‌تر شدن این سازوکار مالی تاکید کرد و افزود: ایجاد این سازوکار می‌تواند در این شرایط سخت تاثیرگذار باشد و انتظار داریم با فعال‌تر شدن این سازوکار مالی، مواردی از منابع مالی ایران در برخی کشورها از این مسیر عملیاتی شود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اهمیت حفظ برجام به‌عنوان یک توافق بین‌المللی، اظهار داشت: ضرورت دارد که اتحادیه اروپا به‌ویژه سه کشور اروپایی در قبال حفظ برجام اقدامات لازم را برای ایجاد توازن در اجرای تعهدات برجامی انجام دهند و سوئیس هم می‌تواند کمک کند تا پایه‌های برجام استحکام یابد.

اظهارات آقای روحانی در حالی است که سوئیس هیچ جایگاهی نه در اروپا و نه در برجام ندارد. آخرین بار، سال گذشته بودکه سفیر سوئیس با چند بسته داروی فروخته شده به ایران عکس یادگاری توأم با منت گرفت و موجب اعتراض رسانه‌های ایرانی - حتی رسانه‌های خوش‌بین به برجام - شد.

چند هفته قبل هم دولت سوئیس رسما اعلام کرد «هیچ مبادله‌ای با ایران از طریق کانال بشردوستانه اعلام آمریکا درباره کرونا صورت نگرفته است.»

یادآور می‌شود دو سال پس از خروج آمریکا از برجام و در حالی که اروپایی‌ها وعده‌هایی مانند راه‌اندازی کانال مالی موسوم به اس‌پی‌وی و اینستکس می‌دادند، دیگر نه خبری از این وعده‌ها هست و نه دولت روحانی، مطالبه و اعتراضی نسبت به وعده‌های دروغ اروپا دارد!