عضو اولین تیم مذاکرات هسته‌ای گفت:‌ ترامپ تاکنون 90 درصد برجام را نابود کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کیهان: سیدحسین موسویان که در اولین تیم مذاکرات روحانی با‌ تروئیکای اروپایی در آغاز دهه 80 حضور داشت، ضمن سخنرانی در نشست مجازی شورای روابط خارجی پنسیلوانیا گفت: واقعیت تلخ تاریخ معاصر این است که با وجودی که ایران عضو معاهده ان‌پی‌تی است، بیشترین بازرسی‌ها و دسترسی‌های تاریخ را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌داده و بمب هسته‌ای هم ندارد؛ مورد گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخ معاصر قرار گرفته است. متقابلا اسرائیل که عضو معاهده ان‌پی‌تی نیست، صدها بمب هسته‌ای دارد و شبانه‌روز هم مشغول تجاوز به کشورهای سوریه و فلسطین و عراق و لبنان است؛ مورد گسترده‌ترین حمایت‌های همه قدرت‌های جهانی به‌ویژه آمریکا و اروپا در تاریخ معاصر می‌باشد. مثال دیگر عربستان است که با حمله به یمن بدترین فاجعه انسانی بشر را ایجاد کرده در عین حال مورد حمایت تمام‌عیار آمریکا و اروپاست.

وی برخلاف مواضع صریح دموکرات‌ها مبنی بر لزوم تغییر برجام و افزایش تعهدات ایران گفت: اگر دموکرات‌ها در آمریکا پیروز شوند، شانس بیشتری برای مهار روند افزایشی خصومت بین ایران و آمریکا وجود خواهد داشت.

و درعین حال ‌ترامپ هم در صورت پیروزی و در صورتی که برای بهبود روابط با ایران صداقت داشته باشد، می‌تواند در این جهت موفق باشد به شرطی که اولا چهره‌های کلیدی فعلی سیاست خارجی و امنیت ملی کابینه خود را تغییر دهد چون افراد فعلی مثل آقای پمپئو شب و روز به فکر «تحریم و تغییر رژیم» در ایران هستند. در حالی که جمهوری‌خواهان هم افراد معتدلی دارند که معتقد به تعامل با ایران هستند. ثانیا وابستگی خود را به لابی‌های ضد ایران به‌ویژه لابی صهیونیست‌ها کاهش دهد. ثالثا این را درک کند که ایرانی‌ها ملتی مغرور با هزاران سال تمدن و تاریخ هستند. دوم اینکه کلید حل مشکلات با ایران، دیپلماسی، احترام و عدم مداخله است و تحریم و تهدید نتیجه معکوس خواهد داشت.

موسویان گفت: ایران تنها عضو برجام بود که به تعهداتش کاملا عمل کرد در حالی که سایر قدرت‌های جهانی یا نقض کردند و یا ناقص عمل کردند. لذا برجام نشان داد در یک توافق بین‌المللی، ایران قابل اعتماد است.

موسویان در حین حال گفته است: برجام جامع‌ترین سند تاریخ عدم‌ اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است. در حقیقت ‌ترامپ با کشتن برجام، ضربه اصلی را به بزرگ‌ترین سرمایه عدم ‌اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در جهان زد. او تا کنون 90 درصد برجام را نابود کرده است.

موسویان در عین حال توضیح نداده است که 10 درصد باقی‌مانده برجام چیست؟ و چگونه می‌شود برجام هم کشته شده باشد و هم 10 درصد آن باقی مانده باشد؟ این سخن آیا ناظر به جنازه برجام است یا تعهدات دولت روحانی که کاملاً اجرا می‌شود؟

درباره ادعای موسویان نسبت به دموکرات‌ها نیز گفتنی است که خرابکاری‌های هسته‌ای، ‌ترور دانشمندان ایرانی، اعمال تحریم‌های موسوم به فلج‌کننده و برپایی ‌تروریسم منطقه‌ای داعش علیه ایران، نشان می‌دهد دموکرات‌ها بیشترین خباثت را علیه ایران اعمال کرده‌اند. به نحوی که حتی پس از برجام نیز، دولت اوباما به همراه دموکرات‌های کنگره، زیرساخت تحریم‌های گسترده جدید نظیر کاتسا، ایسا و ویزا را پایه‌گذاری کرده و همین تحریم‌ها در دولت ‌ترامپ اجرایی شد.