ایرنا- «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت که معافیت‌های تحریمی مرتبط با برجام را لغو و دو ایرانی را در ارتباط با برنامه هسته‌ای تحریم می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پمپئو بامداد پنجشنبه در پیامی توئیتری نوشت: امروز به معافیت‌های تحریمی پروژه‌های مرتبط با برجام در ایران را پایان می‌دهم که در مدت ۶۰ روز اجرایی خواهد شد. ادامه تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاب می‌کند که این همکاری پایان یابد. 

وی در یک پیام دیگر افزود: من همچنین دو هدایت‌کننده برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران را تحریم می‌کنم- «مجید آقایی و امجد سازگار». دانشمندان ایرانی باید انتخاب کند: یا خارج از حوزه اشاعه به صورت صلح‌آمیز کار کنند یا با خطر تحریم مواجه می‌شوند.

خبرگزاری رویترز چهارشنبه شب گزارش داد که آمریکا معافیت همکاری هسته‌ای با نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر از تحریم را به مدت ۹۰ روز تمدید می‌کند اما چند معافیت دیگر در مورد همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای شرکت‌های روس، چینی و اروپایی با ایران را تمدید نخواهد کرد.

واشنگتن پست نیز گزارش داد که یک سند داخلی وزارت خارجه را رویت کرده که درباره تمدید معافیت تحریمی همکاری با نیروگاه بوشهر نوشته، هدف از این معافیت آن است تا «به تضمین امنیت عملیات‌ها در این نیروگاه کمک شود.»

بنا بر این گزارش، معافیت‌ها در خصوص همکاری‌ها برای بازطراحی رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک، تأمین اروانیوم غنی‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف‌شده رآکتور تحقیقاتی به خارج از ایران تمدید نمی‌شود.