تحلیلگر برجسته جهان عرب اظهار داشت، ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا قواعد درگیری میان ایران و آمریکا را تغییر داد با این مفهوم، که کشتی‌ها و ناوهای هواپیمابر آمریکایی و پایگاه‌های آن در منطقه خلیج‌فارس در تیررس موشک‌های نقطه‌زن ایرانی قرار دارند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری تسنیم، "عبدالباری عطوان" تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم" نوشت: 4 نفتکش ایرانی به بنادر ونزوئلا رسیده است و پنجمی هم در راه است و این در میان سکوت قابل توجه آمریکاست و جشن‌های دوگانه ایرانی- ونزوئلایی به خاطر این پیروزی بزرگ محور مقاومت است که بازوهایش تا قاره آمریکای جنوبی و حیات خلوت آمریکا امتداد یافته است.

 این 5 نفتکش فقط حامل فرآورده‌های نفتی (بنزین و گازوئیل) برای این کشور همپیمان تحت محاصره که عضو اصلی محور مقاومت است، نیست بلکه لوازم یدکی و کارشناسان فنی برای تعمیر پالایشگاه‌های ونزوئلا را منتقل می‌کند تا این پالایشگاه‌ها پس از ماه‌ها توقف فعالیت‌شان را از سربگیرند و بالاتر از آن، پیام قوی به" دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا و دولتش است با این مضمون، که تحریم و محاصره‌تان در حال تحلیل رفتن است و از شکستی به شکست دیگر منتقل می‌شود و نتایجی کاملا معکوس می‌دهد.

دولت ترامپ ایران را از طریق واسطه‌هایی از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس تهدید کرد که مانع از رسیدن این نفتکش‌ها به ونزوئلا خواهد شد حتی اگر نیاز باشد به زور متوسل می‌شود ولی مسئولان ایرانی آن را به تمسخر گرفتند، و کشتی‌های آنها "با عشوه" در دریاها و اقیانوس‌ها در حرکت هستند و سگ‌های آمریکایی پارس می‌کنند.

این تغییری بزرگ در قواعد درگیری و رویارویی میان ایران و ایالات متحده آمریکا است که برجسته‌ترین عنوان آن این است: تمامی کشتی‌ها و ناوهای هواپیمابر آمریکایی و پایگاه‌های آمریکایی در منطقه خلیج‌فارس در تیررس موشک‌های نقطه‌زن ایرانی قرار دارند و اگر دولت آمریکا از جدیت تهدید ایران برای انتقام‌گیری مطمئن نبود، طرح و برنامه‌های خود مبنی بر جلوگیری از ورود این نفتکش‌ها به ونزوئلا را اجرا می‌کرد.

مهم‌ترین پیامی که ایران از طریق این اقدام به چالش‌های آمریکا داد و برنامه‌اش برای ارسال 5 نفتکش را پیش برد خطاب به اعضای محور مقاومت و متحدانش در سرتاسر دنیا بود که ایران هرگز به آنها خیانت نمی‌کند و با قدرت در کنار آنها در برابر قلدربازی‌های اسرائیل و آمریکا می‌ایستد.

تصویری که پایگاه خبری رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران منتشر کرده است و در آن، شماری از رهبران محور مقاومت مانند "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب‌الله لبنان، "اسماعیل هنیه" (حماس)، "عبدالملک الحوثی" (انصارالله یمن)، "زیاد النخاله" (جهاد اسلامی)، "محمد احمد حسین" (مفتی قدس) در صحن مسجد الاقصی در حال نماز خواندن هستند بر این حقیقت صحه می‌گذارد. انتشار این تصویر در عین حال نمایانگر سناریوهای آتی محور مقاومت است که در راس آنها آزادی قدس است. انتشار این تصویر در شرایطی که نفتکش‌ها به سواحل ونزوئلا نزدیک می‌شدند، تصادفی نبوده است.

بیشتر بخوانید

سفیر ایران در ونزوئلا: ونزوئلا و ایران به نیابت از جهان به آمریکا «نه» گفتند

ورود سومین نفتکش ایرانی به آب‌های ونزوئلا

چرا اعزام نفتکش‌های ایران به ونزوئلا مهم است؟/ گفتگوی اختصاصی تسنیم با سفیر ونزوئلا در تهران

مرکز سوفان: آمریکا گزینه‌‌ای برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط ایران و ونزوئلا ندارد

بر عکس نفتکش ایرانی که سال گذشته در تنگه "جبل طارق" توقیف شد، عبور این پنج نفتکش از کانال "سوئز" بدون هیچ‌گونه مزاحمتی یا منع شدن عبور کرد که این وضعیت به مثابه چراغ سبز مقام‌های مصری است مبنی بر اینکه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و خواسته‌های آن پایبند نیست و این یک تحول استراتژیک مهمی است.

ایرانی‌‌ها قدر شناس هستند و لطف ونزوئلا را هنگامی که در اوج تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کنار این کشور ایستاد و "هوگو چاوز" رئیس‌جمهور وقتش در سال 2008 به تهران سفر کرد و با خود لوازم یدکی برای پالایشگاه‌های ایران منتقل کرد را فراموش نکرده‌اند و پاسخ آن را حتی به بهای ورود به جنگ با آمریکا نه تنها در خلیج‌فارس بلکه در تنگه باب المندب، جبل الطارق و همچنین دریای کارائیب، دادند.

ایران که برای تأمین نیازهای داخلی خود در زمینه بنزین و گازوئیل، فرآورده‌های نفتی را وارد می‌کرد به صادر‎کننده آنها به‌ویژه به متحدانش یعنی سوریه و ونزوئلا تبدیل شده است و این امر پس از ساخت 11 پالایشگاه جدید در سال 2018 محقق شد که خودکفایی را برای ایرانی‌ها به همراه داشت.

کلام را این‌گونه پایان می‌بریم و می‌گوییم ایران غرور ترامپ را در هم شکست و او را در حیات خلوتش به چالش کشید و شکست داد و خوشبختانه، این شکست در حالی صورت گرفت که توییتر نیز توییت‌های ترامپ اعتبار آن را زیر سوال می‌برد و به خوانندگان توصیه می‌کند اطلاعات ذکر شده در توییت‌های ترامپ را جدی نگیرند.

آیا ترامپ صاحب نظریه "اخبار جعلی" نبوده و درباره آنها هشدار نداده است؟! این امر نشان می‌دهد که خود او بزرگ‌ترین تبلیغ‌کننده چنین اخباری است و رهبری ایران به بهترین نحو با این مساله برخورد کرد.

کاروان نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا ادامه خواهد یافت و همزمان، شکست‌های دولت آمریکا ادامه‌دار خواهد شد و روزهای آینده آبستن غافلگیری‌های بسیاری است؛ این را از "طارق العیسمی" وزیر نفت ونزوئلا بپرسید.. .