ایرنا- استاد روابط خارجی و تجارت بین‌الملل دانشگاه هریسبرگ گفت: عدم مدیریت صحیح مقابله با ویروس کرونا، ریزش رخ داده در میان جمهوریخواهان و عدم سیاست خارجی موفق موجب شده تا شانس ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات کاهش یابد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«مهدی نوربخش» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره آخرین تحولات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهارداشت: جو بایدن نامزد دموکراتها در هفته‌های گذشته، براساس ارزیابی‌هایی که انجام شده، حدود ۱۰ درصد از شانس بیشتری برای پیروزی نسبت به دونالد ترامپ برخوردار است.  بسیاری از مستقلین یعنی کسانی که نه طرفدار و عضو حزب دموکرات و نه طرفدار و عضو حزب جمهوریخواه هستند، به سمت بایدن گرایش پیدا کرده‌اند.

کارشناس ارشد مسائل آمریکا با تشریح آرایش سیاسی در ایالات متحده یادآورشد: در آمریکا حدود ۳۰، ۳۲ درصد از مردم طرفدار حزب دموکرات، ۲۷، ۲۸ درصد طرفدار جمهوریخواهان هستند و مابقی افراد، مستقل هستند. همیشه هم در انتخابات بحث بر سر مستقلین است که کاندیداها برای جذب آرای این افراد تلاش می‌کنند. در این انتخابات هم فکر نمی‌کنم که شرایط متفاوت‌تری با دیگر انتخابات‌ها وجود داشته باشد.

شیوع کرونا شانس پیروزی بایدن را بیشتر کرده است

نوربخش با اشاره به شرایط اقتصادی آمریکا در پی شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: یک دلیل دیگر بر افزایش شانس پیروزی بایدن، آن است که بسیاری از جمله شخص ترامپ فکر می‌کردند به خاطر شرایط اقتصادی که از دولت اوباما به ارث برده، جمهوریخواهان می‌توانند در سال ۲۰۲۰ نیز پیروز انتخابات باشند و موفق عمل کنند. در حالی که شیوع ویروس بحران کرونا در ایالات متحده و برخورد ضیعف دولت ترامپ در مقابله و جلوگیری از عدم شیوع آن موجب شده تا بسیاری از تصورات نسبت به قبل متفاوت شود.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اکنون منحنی شیوع ویروس کرونا در آمریکا بالاست، ابراز داشت: البته در برخی از ایالت‌ها میزان ابتلا به کرونا کاهش یافته اما در کل، وضعیت آمریکا در موضوع کرونا خوب نیست. این مسئله بر شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات افزوده است.

برخی از جمهوریخواهان شاخص به بایدن رای می‌دهند

نوربخش وجود اختلافات داخلی در حزب جمهوریخواه نسبت به ترامپ را یک عامل دیگر در احتمال افزایش شانس پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری برشمرد و بیان کرد: از کمپ جمهوریخواهان ما شاهد ریزش حمایت‌ها نسبت به ترامپ هستیم. افراد شاخصی از جمهوریخواهان به صورت واضح اعلام می‌کنند که به ترامپ رای نخواهند داد و بالعکس، رای‌شان به رقیب سنتی آنها یعنی جو بایدن است.

وی افزود: دولت ترامپ در سیاست خارجی، هیچ موفقیتی نداشته و همین مسئله موجب شده تا دست او در رقابت‌های انتخاباتی خالی باشد بنابراین عدم مدیریت صحیح مقابله با ویروس کرونا، ریزش رخ داده در میان جمهوریخواهان و عدم سیاست خارجی موفق موجب شده تا شانس ترامپ برای پیروزی مجدد کاهش یابد.

رای بایدن در برخی از ایالت‌های قرمز بیشتر از ترامپ است

این استاد روابط خارجی و تجارت بین‌الملل دانشگاه هریسبرگ با بیان اینکه ایالت‌ها را در آمریکا به دو رنگ قرمز و آبی تقسیم می‌کنند، یادآور شد: ایالت‌های آبی به دموکرات‌ها و ایالت‌های قرمز به جمهوریخواهان رای می‌دهند. حتی در ایالت‌های قرمز که رای‌شان به صورت سنتی به جمهوریخواهان است، مثل فلوریدا و ویسکانسین، آرای بایدن براساس نظرسنجی‌ها بیشتر از ترامپ است.

نوربخش اضافه کرد: البته این اختلاف زیاد نیست اما این مسئله جای ناراحتی برای کمپ جمهوریخواهان دارد چراکه رای این ایالت‌ها به صورت سنتی و با اختلاف زیاد برای آنها بوده است و ترامپ هم در انتخابات گذشته توانست رای حداکثری در این ایالت‌ها کسب کند اما اکنون براساس نظرسنجی‌ها در پشت سر بایدن قرار دارد.

۶ میلیون حامی سندرز در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای داده بودند

وی با یادآوری برخی اختلافات میان دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ عنوان کرد: حدود ۶ میلیون دموکرات در انتخابات سال ۲۰۱۶ که حامی سندرز بودند، نمی‌خواستند هیلاری کلینتون رئیس‌جمهور شود و به ترامپ رای داده بودند. این افراد اکنون به ترامپ رای نخواهد داد چون نمی‌خواهند او مجددا رئیس‌جمهور شود.

کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه ترامپ در انتخابات گذشته حتی در میان بسیاری از جمهوریخواهان شناخته شده نبود یعنی نمی‌دانستند منش، روش و رویکرد او چطور است، گفت: در انتخابات کنونی دست ترامپ در مقابل مردم و نامزد مقابل او باز شده است. طبقه فرهیخته و تحصیلکرده آمریکا هم به شدت می‌خواهد اوضاع و احوال ایالات متحده نسبت به اکنون تغییر کند و به همین خاطر، آنها هم فعال شده‌اند.

نوربخش با بیان اینکه تمام رقبای بایدن در حزب دموکرات از ادامه رقابت‌ها به سود او کناره‌گیری کرده و از او حمایت کرده‌اند، اظهار داشت: این حمایت موجب شده ما شاهد انسجامی در میان دموکرات‌ها حول محور انتخابات باشیم. اگر در انتخابات گذشته تعدادی از دموکرات‌های حامی سندرز، به کلنیتون رای ندادند یا حتی به ترامپ رای دادند، در این انتخابات مشخص شد،  حدود ۸۰ درصد از حامیان سندرز به بایدن رای خواهند داد. آن ۲۰ درصد هم من فکر نمی‌کنم آنچنان تاثیرگذار باشد چراکه این میزان هم با رای‌ای که بایدن از جمهوریخواهان معتدل و مخالف ترامپ کسب می‌کند، جبران می‌شود.

ترامپ با تخریب اوباما می‌خواهد از محبوبیت بایدن بکاهد

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که در ماه‌های آتی چه عواملی می‌تواند در تعیین برنده انتخابات تأثیرگذار باشد؟ تصریح کرد: اگر روند همین گونه ادامه یابد، فکر نمی‌کنم مسئله‌ای انتخابات را تغییر دهد. البته تلاش زیادی از سوی ترامپ در حال انجام است که انتخابات را وارد مقوله دیگری کند.

نوربخش با بیان اینکه در طول هفته‌های گذشته، ترامپ افشاگری‌هایی انجام داده که هیچ بنیادی هم ندارد، خاطرنشان کرد: ترامپ پروژه «اوباما ‌گیت» را کلید زده است. وقتی هم خبرنگاران از ترامپ در این باره سوال می‌کنند، می‌گوید منظورش فسادی است که در زمان اوباما انجام شده. ترامپ با تخریب اوباما می‌خواهد محبوبیت بایدن را که معاون اوباما بوده را کاهش دهد.

وی افزود: ترامپ به هیچ عنوان نمی‌خواهد در این انتخابات ناکام شده و موفق نشود. اما او هر کاری کرده نتوانسته از رای بایدن بکاهد. بنابراین در این چند ماه آینده هم من فکر می‌کنم شانس بایدن بیشتر خواهد شد.

بازگشت بایدن به برجام با شرط و شروط است

 استاد روابط خارجی و تجارت بین‌الملل دانشگاه هریسبرگ در آمریکا درباره رویکرد جو بایدن نسبت به ایران هم ابراز داشت: بدون شک بایدن روش دیگری نسبت به ترامپ درباره ایران دارد و در صورت پیروزی در انتخابات، سیاست کاخ سفید نسبت به تهران تغییر می‌کند.

نوربخش با یادآوری مذاکرات ایران و آمریکا در زمان اوباما بیان کرد: وقتی دولت اوباما خواست با ایران وارد مذاکره هسته‌ای شود، آن را به عنوان فاز نخست مذاکرات جامع با ایران پیشنهاد داده بود و می‌خواست موضوع هسته‌ای ایران پیش پای تهران و واشنگتن برای هرگونه مذاکره دیگر برداشته شود.

وی با بیان اینکه بدون شک دولت بایدن وارد برجام خواهد شد و به آن بازمی‌گردد اما برای این بازگشت، شرط و شروطی هم خواهد گذاشت، یادآور شد: بایدن به شدت می‌خواهد با ایران وارد مذاکره در موضوعات دیگری شود و اگر کسانی فکر می‌کنند بایدن توافق هسته‌ای را قبول می‌کند و در مورد موضوعات دیگر، قصد مذاکره با ایران را ندارد، سخت در اشتباه هستند.

کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه بایدن ۱۰۰ درصد دنبال مذاکره با ایران است، عنوان کرد: نباید فرض کنیم دولت بایدن وارد برجام می‌شود و رابطه تهران و واشنگتن در همین سطح باقی می‌ماند. ما باید خود را آماده کنیم تا بتوانیم بهترین واکنش را به فرصت احتمالی پیش‌رو داشته باشیم چراکه هر بار فرصتی را از دست می‌دهیم، ضربه‌ای بزرگ به اقتصاد و امنیت ملی کشور وارد می‌کند.

نوربخش اضافه کرد: احتمال آنکه دموکرات‌ها بتوانند اکثریت سنای آمریکا را هم در دست بگیرند، وجود دارد و این یعنی احتمال در دست گرفتن هم کاخ سفید و هم کنگره از سوی حزب دموکرات زیاد است.

روابط آمریکا و اروپا با ریاست‌جمهوری بایدن بهتر می‌شود

وی با بیان اینکه ریاست جمهوری احتمالی بایدن، روابط آمریکا را با اروپا بسیار بهتر کرده و نزدیک‌تر از اکنون می‌کند، گفت: هر سیاستی که از سوی کاخ سفید بایدن درباره ایران اتخاذ شود، آن سیاست برای اروپا مورد احترام و قابل پذیرش خواهد بود. اروپایی‌ها ۱۰۰ درصد با دولت بایدن راه خواهند آمد در حالی که با ترامپ چنین رابطه‌ای را نداشتند.

این تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا ادامه داد: اگرچه دموکرات‌ها شانس بزرگ خروج از سایه ترامپ را برای ایران فراهم می‌کنند اما این خطر هم است که اگر بایدن با ایران بر سر اصولی به توافق برسد و بخواهد سیاست تهاجمی و نه تعاملی با ایران اتخاذ کند، اروپایی‌ها با آمریکا همراه خواهند شد.

بحران جدید در روابط ایران و آمریکا به سود تندروها است

نوربخش درباره نقش و جایگاه ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار داشت: ایران هیچ نقشی در این رابطه ندارد. البته روس‌ها تلاش زیادی می‌کنند تا در این انتخابات هم به شکلی اثرگذار باشند. واشنگتن با ترور سردار سلیمانی نشان داد هیچ چیزی برایش به عنوان عامل بازدارنده وجود ندارد و نمی‌تواند مانع از عقب‌نشینی نسبت به سیاست‌هایش در خاورمیانه شود.

وی بروز بحران جدید در روابط ایران و آمریکا را به سود تندروها دانست و تصریح کرد: بهتر است حواس‌مان در طول چند ماه آینده بسیار جمع باشد و نگذاریم شرایطی ایجاد شود که موجب افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا شود چراکه ایجاد هر تنش جدید، به نفع تندروها است و دولت ترامپ از آن به نفع خود بهره‌برداری خواهد کرد.

حصول توافق با ترامپ اکنون آسانتر از دولت بعدی اوست

 استاد روابط خارجی و تجارت بین‌الملل دانشگاه هریسبرگ در پاسخ به این سوال که آیا امکان توافق با ترامپ در شرایط کنونی آسانتر از دولت احتمای بعدی او نیست، خاطرنشان کرد: اگر اکنون با دولت ترامپ در مذاکراتی توفیق حاصل کنیم، حصول این توافق بسیار آسانتر از دور دوم دولت احتمالی اوست.

به گفته نوربخش، روسای‌جمهور آمریکا در دوره نخست ریاست‌جمهوری‌شان، مقداری محتاط‌تر عمل می‌کنند چراکه به فکر انتخاب مجدد هستند اما در دولت دوم، این محدودیت‌ها برداشته می‌شود و ترامپ می‌تواند شرایط سخت‌تری را برای ایران ایجاد کند، به اعمال تحریم‌های بیشتری اقدام کند و حتی به فکر اقدام نظامی باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت ترامپ هم در جنگ‌های تجاری، هم کره شمالی، هم رابطه با اروپا و هم در مورد ایران، شکست خورده است، ابراز داشت: این دولت آنچنان اعتبار بین‌المللی ندارد و تقلای زیادی می‌کند تا پایان انتخابات بتواند با ایران بر سر میز مذاکره‌ نشسته و به توافق برسد اما زمان کافی ندارد چراکه فقط چند ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است.

 تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه دولت ترامپ در دور دوم خود، دولت خطرناک‌تری برای ایران خواهد شد، عنوان کرد: دلیل اول آن است که برخی از دولتمردان کنونی دولت ترامپ مانند پمپئو به دنبال رودررویی نهایی با ایران هستند و امکان اینکه موجبات این رودررویی نهایی مهیا شود، کم نیست. محدودیت‌های دولت ترامپ هم در دور دوم کم می‌شود.

نوربخش افزود: دولت بعدی ترامپ، فشار بیشتری را برای سرکوب و تحت فشار قرار دادن فشار ایران متحمل می‌شود. نتانیاهو هم در اسرائیل همچنان رئیس دولت باقی می‌ماند. عربستان سعودی هم که رابطه خوبی با ایالات متحده دارد.

ترامپ عربستان و منافع مالی‌اش را فدای سیاست‌های آمریکا نمی‌کند

وی با اشاره به روابط آمریکا و عربستان یادآور شد: طی هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر انتقال پاتریوت‌های آمریکایی از عربستان شنیده شد. یک دلیل آن است که آمریکا می‌خواهد تسلیحات بیشتری به عربستان سعودی بفروشد. البته برخی این تحلیل را کردند که ترامپ می‌خواهد عربستان سعودی را رها کند که هیچ کدام از این تحلیل‌ها درست نیست. هم خانواده ترامپ و هم دولت ترامپ در عربستان سعودی منافع مالی دارند.

به گفته استاد روابط خارجی و تجارت بین‌الملل دانشگاه هریسبرگ در آمریکا، ترامپ هرگز عربستان و منافع مالی‌اش را فدای سیاست‌های آمریکا نمی‌کند. به همین خاطر، دولت دوم ترامپ دولت خطرناک‌تری برای ایران است و تهران باید خود را آماده کند.

نوربخش با تاکید بر اینکه بایدن شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات دارد و این شانس در هفته‌های آینده بیشتر هم خواهد شد، بیان کرد: آنچه برای ایران مهم است آن است که با سرکار آمدن دموکرات‌ها، آنها چه کار خواهند کرد. ما باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا به دنبال تغییراتی در سیاست خارجی‌مان هستیم یا خیر و باید مشخص کنیم که می‌خواهیم به کجا برسیم و چگونه می‌خواهیم با آمریکا وارد تعامل شویم.