عضو مرکزیت حزب اتحاد ملت می‌گوید: این بار مانند سال 92 و 96 در انتخابات ریاست‌جمهوری، «روی هوا» ائتلاف نمی‌کنیم.

حجم ویدیو: 17.09M | مدت زمان ویدیو: 00:05:59
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در حالی که مدعیان اصلاح‌طلبی بارها دولت را رحم اجاره‌ای و روحانی را نامزد اجاره‌ای خوانده بودند، مصطفی درایتی (عضو حزب منحله مشارکت و عضو حزب اتحاد ملت) به نامه‌نیوز گفت: درباره انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری از حالا بسیار مشکل است و باید با توجه به امکانات و معذورات تصمیم گرفت. از حالا نمی‌توان با اطمینان گفت که چه اتفاقی می‌افتد اما یک نکته به هر حال مشخص است، آن هم اینکه بعد از انتخابات مجلس یازدهم و رویکرد اصلاح‌طلبان در مقطع خاصی شرایطی در کشور ایجاد شد که اکنون نیازمند ایجاد تغییراتی با توجه به شرایط جامعه هستیم».

درایتی با تاکید بر اینکه باید ببینیم شرایط در 1400 چگونه است، گفت: «اصلاح‌طلبان اگر ببینند که با توجه به انتظارات جامعه امکان حضور و تاثیر مثبت گذاشتن وجود دارد، وارد می‌شوند و درباره اینکه کاندیداهای مشخص خود را داشته باشند یا ائتلاف کنند تصمیم خواهند گرفت. در شرایط فعلی اما با ابهامات زیادی مواجه هستیم لذا تا وقتی که آرایش سیاسی در کشور شکل نگیرد هرگونه اظهارنظری زودهنگام است. باید دید که شرایط جامعه در آن مقطع زمانی چگونه است.»

وی همچنین گفت: «مسئله مهم این است که اگر ما ورود به قدرت منهای آنچه که مردم می‌طلبند را در دستور کار قرار دهیم و نتوانیم انتظارات مردم را در حد مقدورات برآورده کنیم، ورود ما به انتخابات هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت.

درایتی در پاسخ به اینکه اگر انتخابات ریاست‌جمهوری همین امروز برگزار شود، اصلاح‌طلبان از کاندیدای خود استفاده می‌کنند یا باز هم ائتلاف می‌کنند؟ گفت: «این صحبت‌ها از حالا فایده ندارد. صحبت از یک شرایط فرضی برای جامعه مفید نیست. خوشبختانه اصلاح‌طلبان رجل کم ندارند و دستشان از نظر اینکه بتوانند نظر جامعه را جلب کنند و سوابق قابل توجهی داشته باشند؛ خالی نیست. اگر قرار بر ائتلاف هم باشد حتما شرایط آن باید لحاظ شود».

درایتی ادامه داد: «توجه داشته باشید که ما در سال 92 در یک وضعیت خاصی قرار داشتیم. الان هم باید دید که شرایط رقیب چطور است و چه افرادی حضور دارند. باید جوانب مثبت و منفی ائتلاف با آن افراد را سنجید و بر اساس آن تصمیم گرفت».

این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه آیا اگر بنای ائتلاف باشد، فردی غیر از لاریجانی هم این پتانسیل را دارد؟ گفت: «چرا که نه؟ به‌طور کلی بستگی به این دارد که طرف مقابل چه کسانی و با چه نگاهی وارد شوند و ما هم ببینیم که جامعه به آنان اقبال دارند یا خیر. از الان نمی‌دانم که چه کسی غیر از لاریجانی این پتانسیل را دارد اما این را می‌دانم که اگر بنای ائتلاف باشد، این ائتلاف با هرکسی که باشد، با ائتلاف سال 92 تفاوت جدی دارد.»

وی توضیح داد: «با توجه به آن وضعیتی که بعد از ائتلاف با روحانی پیش آمد و تجربه‌ای که کسب کردیم دیگر ائتلاف روی هوا نخواهیم داشت. ائتلاف اقتضائاتی دارد که اگر آن اقتضائات فراهم شود، امکان ائتلاف وجود خواهد داشت. قطعا اگر یک‌جانبه حرکت کنیم جامعه نمی‌پذیرد و نه جریان اصلاحات به آن تن می‌دهد.