پیروزی در انتخابات مجلس می‌تواند زمینه برد در انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری را برای اصول‌گرایان فراهم کند

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

انتخاباتی که در پیش است برای اصول‌گرایان بسیار حیاتی خواهد بود. دولت دوم حسن روحانی به نیمه رسیده است و اصلاح‌طلبان که در واقع سرمایه اجتماعی این جناح بودند در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند. اصلاح‌طلبان که سکان هدایت «شهر» را برعهده داشتند، نتوانستند کارنامه خوبی از خود بر جای بگذارند و همچنان مردم خاطرات سال‌های مدیریت اصول‌گرایان بر شهر را به یاد می‌آورند. عملکرد نامناسب دولت روحانی و به بن‌بست‌خوردن ایده اصلی این دولت برای اداره دولت که بر پایه سیاست خارجی استوار شده بود اکنون فضای سیاسی متفاوتی را مقابل اصول‌گرایان قرار داده است. این وسط البته بسیار مهم خواهد بود که آنها چگونه وارد انتخابات شوند. به یک معنا اگر آنها بتوانند مانند انتخابات ریاست‌جمهوری متحد باشند، می‌توانند بار دیگر اکثر کرسی‌های مجلس را در اختیار گرفته و فرصت خدمتگزاری بیشتری داشته باشند. در روزهایی که می‌گذرد، اصول‌گرایان در هسته مرکزی خود بازسازی تشکیلاتی را در دستور کار قرار داده و به نواصول‌گرایی فکر می‌کنند؛ یک سامان و چهره جدید که می‌تواند جامعه را پذیرای اصول‌گرایان برای هدایت سیاست رسمی کشور کند. ماه‌های پیش رو آرایش سیاسی کشور را تغییر خواهد داد و اگر اصول‌گرایان بتوانند درست تصمیم‌سازی کنند، می‌توانند طرف برنده این رقابت باشند.

نزدیک‌شدن به زمان برگزاری انتخابات همه‌چیز را تغییر داده است. حالا این روزها سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها رنگ و بوی دیگری دارد. در میان اصول‌گرایان اما این وضعیت اندکی متفاوت‌تر شده است. همه نگاه‌ها به این دوخته شده که این جناح سیاسی این‌بار با چه مکانیزمی وارد انتخابات خواهد شد. آیا جمنا و شورای وحدت اداره فعالیت‌های انتخاباتی را برعهده خواهند گرفت یا اینکه در نهایت وضعیت دیگری در جناح حاکم خواهد شد. هر چه هست، این مساله فعلا مهم‌ترین موضوع مورد بحث در رسانه‌هاست. 

برای تصویرسازی درست از شرایط موجود می‌توان نگاهی به وضعیت کلی داخل جناح انداخت.

جمنا که مدلی برای انتخابات ریاست‌جمهوری بود و در نهایت توانسته بود یک نامزد اصول‌گرا را در میدان نگه دارد، شاید در نگاه اول بهترین گزینه یا دست‌کم اولین گزینه بود. آنچه اما رخ داد این بود که بلافاصله بعد از انتخابات ان‌قلت‌هایی توسط برخی چهره‌های اصول‌گرا در مورد جمنا به راه افتاد. برخی عمر آن را پایان‌یافته می‌دانستند و برخی دیگر شرط و شروطی برای آن دارند.

حالا اما جمنا شرایطی متفاوت پیدا کرده است؛ یک ساختار جدید که چهره‌هایی از اصول‌گرایان را گرد خود جمع کرده است و این شورای وحدت است که تا اینجای کار دست بالا را برای ایجاد وحدت در میان اصول‌گرایان ایفا خواهد کرد؛ شورایی که اکنون توسط حدادعادل اداره می‌شود.

این شورا در چند وقت اخیر محل حضور و رایزنی چهره‌هایی از اصول‌گرایان بوده است. جلسات این شورا همچنان برقرار بوده و رایزنی‌های خوبی با اصول‌گرایان صورت گرفته است. 

این اما همه وضعیت موجود در میان اصول‌گرایان نیست. 

در آن سوی جناح، یعنی جایی که سنتی‌ها قرار دارند، اتفاقات دیگری در حال وقوع است. آن‌ها نکاتی در مورد وحدت دارند. جبهه پیروان که به ریاست محمدرضا باهنر اداره می‌شود اکنون مرکز تشکیل جلساتی است برای چگونگی حضور در انتخابات. این جلسات به ریاست محمدرضا باهنر برگزار می‌شود. آن‌سوتر جامعه روحانیت مبارز قرار دارد که آنجا هم محل تشکیل جلساتی شده است. آن‌ها شاید انتظار داشتند مانند ادوار قبلی جامعه روحانیت نقش بارزتری در سازوکار انتخاباتی اصول‌گرایان داشته باشند و از قرار معلوم در جلساتی که برقرار شده، جامعه روحانیت شرط و شروطی مقرر کرده است.

درست در همین‌جا یک نکته دیگر هم وجود دارد. علی لاریجانی که ریاست مجلس را برعهده دارد در وضعیت عجیبی قرار گرفته است. از یک‌سو از اخباری که منتشر شده معلوم است که شورای وحدت او را به جلسات خود دعوت نکرده که این مساله را محمدرضا باهنر هم تایید کرده است و می‌گویند در قم هم آرایش سیاسی تغییراتی کرده و معلوم نیست که او بتواند از این شهر رای‌آوری داشته باشد؛ حتی پیشنهاد مشاور او به یکی از نمایندگان فعلی این شهر برای قرارگرفتن نام لاریجانی و دو نماینده دیگر در یک لیست، بی‌جواب مانده است. از طرف دیگر حتی گفته می‌شود که لاریجانی ممکن است در لیست اصلاح‌طلبان قرار گیرد و این البته در شرایطی خواهد بود که بنا باشد ائتلافی صورت بگیرد که در غیر این صورت حتی حضور او در چنین فهرستی هم منتفی خواهد شد. سرنوشت علی لاریجانی در آینده سیاست ایران گره عجیبی به این انتخابات پیش رو خورده است، هرچند برخی می‌گویند او مانده تا در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده تبدیل به فرد مورد اجماع هر دو جناح شود. در واقع می‌گویند او از همین حالا خود را آلترناتیو حسن روحانی می‌داند.

شرح حال جناح اصول‌گرا کامل نمی‌شود مگر با توصیف وضعیت جبهه پایداری. آنها تا اینجای کار دوباره ساز جدایی کوک کرده‌اند و شفاف‌ترین حرف در این مورد را هم صادق محصولی زده است که گفته هر وقت وحدت کرده‌ایم، ضرر کردیم. اصول‌گرایان اگر بتوانند در خود نوسازی کنند و با چهره‌ای متفاوت وارد انتخابات شوند این شانس را دارند که 3 انتخابات دو سال آینده را پیروز شوند.