سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از تداوم کارشکنی‌های آمریکا و متحدانش علیه ایران در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«کاظم غریب آبادی» روز جمعه با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد؛ نشست فصلی شورای حکام آژانس ۲۶ خردادماه آغاز به کار خواهد کرد اما به‌دلیل شرایط ناشی از کرونا، این نشست به صورت مجازی برگزار می شود.

وی افزود: گزارش‌های مدیرکل آژانس در مورد راستی‌آزمایی اجرای برجام در ایران و همچنین توافق‌نامه پادمان در ایران نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

سفیر کشورمان تصریح کرد: آمریکا و برخی کشورهای غربی دنبال آن هستند که در صورت لزوم، امکان تصمیم گیری از جمله از طریق رأی گیری نیز در این نشست مجازی وجود داشته باشد؛ در حالی که برخی کشورهای دیگر عضو شورا مانند روسیه با این امر مخالفند.

غریب آبادی عنوان کرد:‌ با اینکه زمان کوتاهی تا برگزاری این نشست باقی مانده، اما هنوز مدالیتی این اجلاس و آیین کار حاکم بر آن، نهایی نشده است.

سفیر کشورمان خاطر نشان کرد: آمریکا همچنان دنبال تضعیف ساز وکارهای بین المللی و رویه های حاکم بر این سازمان‌هاست.

غریب آبادی پیش‌تر با ارسال نامه ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص رفتار غیرقانونی و متخلفانه آمریکا در قبال تعهدات بین المللی خود در حوزه همکاریهای هسته ای و ایجاد ممانعت در این زمینه هشدار داده بود.

وی در آن نامه تأکید کرده بود؛ اقدامات متخلفانه آمریکا مغایر با مفاد مواد ۲ و ۳ اساسنامه آژانس، ماده ۴ معاهده عدم اشاعه، قطعنامه های کنفرانس عمومی آژانس، برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

سفیر کشورمان با بیان اینکه ایران محق است تا اقدامات جبرانی را در قبال این شرایط اتخاذ کند، از اعضای آژانس خواست تا به مسؤولیت خویش برای واکنش مناسب به این اقدامات غیرقانونی آمریکا عمل کنند.

غریب آبادی همچنین از مدیرکل آژانس خواست تا این گونه اقدامات خلاف تعهدات آمریکا را در گزارش‌های خود در ارتباط با اجرای اسناد مرتبط آژانس، منعکس کنند.

دولت ترامپ اردیبشهت سال ۹۷ به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای که با قدرت‌های جهان آن را امضا کرده بودند، خارج شد. واشنگتن پس از خروج از برجام تحریم‌های غیرقانونی را نیز علیه ایران اعمال کرد.

تهران پس از درخواست‌های مکرر از کشورهای اروپایی برای پایبندی به تعهدات خود در برجام سرانجام اردیبهشت سال ۹۸ و در سالروز خروج آمریکا از برجام اولین گام خود برای کاهش تعهدات در برجام برداشت.

ایران اعلام کرد که در چندین مرحله تعهدات خود در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد و هر زمان طرفین توافق به تعهدات خود عمل کنند تهران نیز از گام‌های خود عقب نشینی می‌کند.

دولت جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۱۵ دی سال گذشته (۹۸) با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. طبق بیانیه دولت، ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.