ایرنا- سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان تاکید کرد: هدف دولت ترامپ از این تحت فشار قرار دادن ایران و تلاش برای احیای مجدد تحریم‌ها آن است که ایران را وادار به گفت‌وگو با دولت ترامپ و انجام مذاکرات جدید کند یعنی این فشارها برای انجام گفت‌وگوها میان تهران و واشنگتن است.

آمریکا بهانه جدید فشار به ایران را پیدا کرده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«عبدالرضا فرجی‌راد» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره تلاش‌های آمریکا برای صدور قطعنامه علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در قالب گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: از حدود یک ماه پیش آمریکایی‌ها تلاش‌هایشان را برای تحت فشار قرار دادن بیشتر ایران افزایش داده‌اند و در این چارچوب مشاهده کردید که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد این کشور هنوز  عضو برجام است.

وی ادامه داد: طرح این ادعا به خاطر آن بود که ایالات متحده از طریق این حربه بتواند مکانیزم ماشه را فعال کرده و مانع از رفع تحریم‌های تسلیحاتی – که براساس برجام مهر ماه امسال لغو می‌شوند – شود اما دیدیم که با ایستادگی روسیه و چین، آنها نتوانستند کاری را از این طریق جلو ببرند.

آمریکا بهانه جدید فشار به ایران را پیدا کرده است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکا اکنون با تحت فشار قرار دادن دبیرخانه سازمان ملل و آژانس می‌خواهد به اهداف خود دست یابد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد شرایط نسبت به یک ماه پیش تفاوت پیدا کرده و اکنون بهانه‌های جدیدی را از طریق فشار به گوترش و آژانس پیدا کرده است.

فرجی‌راد با بیان اینکه اروپایی‌ها هم در حال نزدیک‌تر شدن به واشنگتن هستند، تصریح کرد: طی روزهای گذشته سه کشور اروپایی عضو برجام در قطعنامه‌ای که در اختیار شورای حکام قرار داده‌اند، خواستار همکاری کامل ایران با تحقیقات آژانس شده‌اند و این در حالی است که آنها از میزان گسترده بازرسی‌های آژانس از ایران از زمان برجام تاکنون خبردار هستند.

هدف آمریکا وادار کردن ایران به انجام مذاکرات جدید است

فرجی راد با ضروری دانستن افزایش رایزنی‌ها از سوی ایران با کشورهای عضو برجام بالاخص طرف‌های اروپایی خاطرنشان کرد: آمریکا می‌کوشد با تحت فشار قرار دادن ایران از طریق صدور قطعنامه در شورای حکام بتواند بهانه و مجوز طرح پرونده هسته‌ای ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد دریافت کند تا از این طریق، هم تحریم‌های تسلیحاتی ایران را برای مدت نامعلومی تمدید کند و هم زمینه احیای قطعنامه‌های پیشین تحریمی سازمان ملل را فراهم سازد.

این دیپلمات پیشین افزود:‌ البته هدف دولت ترامپ از این تحت فشار قرار دادن ایران و تلاش برای احیای مجدد تحریم‌ها آن است که ایران را وادار به گفت‌وگو با دولت ترامپ و انجام مذاکرات جدید کند یعنی این فشارها برای انجام گفت‌وگوها میان تهران و واشنگتن است.

فرجی‌راد با بیان اینکه چه ایران وارد فرایند مذاکره با آمریکا شود و چه قطعنامه‌های تحریمی ایران احیا شود، ترامپ آنها را به عنوان دستاورد در ایام مذاکرات به رای‌دهندگان خواهد فروخت، ابراز داشت: یادمان باشد که هدف تیم تندرویی که در دولت ترامپ حضور دارند، ایجاد کردن شرایطی است که امکان بازگشت به برجام از سوی دولت بعدی آمریکا، چه جمهوریخواه و چه دموکرات تقریبا نزدیک به صفر شود.

وی درباره رویکرد اروپایی‌ها نسبت به مسئله هسته‌ای ایران بیان کرد: تا یک ماه قبل تصور می‌شد، اروپایی‌ها اقدامی نمی‌کنند که موجب بهره‌برداری ترامپ از یکسو و خارج شدن ایران از برجام شود. در واقع به نظر می‌رسید آنها تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مشخص شدن نتایج، سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند.

اروپا و آمریکا درباره ایران به یکدیگر نزدیک شده‌اند

این استاد ژئوپولتیک دانشگاه اضافه کرد: گزارش مدیرکل آژانس این ذهنیت را برای انگلیس، آلمان و فرانسه ایجاد کرده که گویی ایران تخطی‌هایی داشته و دو سایتی که آژانس به آنها اشاره کرده، قابل طرح و سوال هستند و به همین خاطر، شاهد صدور پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران توسط این سه کشور در شورای حکام هستیم.

فرجی‌راد صدور پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران توسط سه کشور اروپایی را نشانه نزدیکی اروپا به آمریکا دانست و یادآور شد: اگر رفتارهای یک ماه گذشته را تحلیل و اتفاقات امروز را با قبل مقایسه کنیم، رفتارها و گفتارهای مقامات اروپایی بیانگر نزدیکی اروپا و آمریکا درباره ایران است.