شاید جدی‌تر شدن احتمال نامزدی او این شکاف را نمایان‌تر کند.

 شورش علیه محمود؛ احمدی نژاد با چند دستگی حامیان سابقش مواجه شده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 فردا: «هنوز به مسئله انتخابات فکری نکرده ام و شخصا هم تمایلی به این کار ندارم؛ گرچه من هم مثل همه ایرانیان آماده فداکاری برای ملت هستم.» همین یک جمله احمدی نژاد کافی بود تا همه شایعاتی که تا پیش از این در مورد نامزدی اش در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح بود رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد.

ماجرا برای تحلیلگران و رصدگران مسایل سیاسی تا آنجا پیش رفته که حتی برخی احتمال معاون اول شدن او را نیز مورد بررسی قرار داده اند.

اما فعلا و تا اینجای کار بحث اصلی احتمال نامزدی او در انتخابات ۱۴۰۰ است.

اکثریت از مانع بزرگ شورای نگهبان برای او روایت می‌کنند و در این میان هستند کسانی که می‌گویند احتمال تایید صلاحیت او بنا به شروطی وجود دارد. از جمله این افراد عباس امیری فر است که می‌گوید: «محبوبیت دکتر احمدی‌نژاد به دلیل عملکرد ضعیف دولت روحانی به شدت بیش از گذشته شده است و اگر آقای احمدی‌نژاد بتواند بعضی اشتباهات گذشته را جبران کند یعنی مشخصا بتواند رابطه‌اش با رهبری را ترمیم کند و واقعا نشان دهد که عمیقا به ولایت فقیه اعتقاد دارد، به نظر می‌رسد که شورای نگهبان او را تأیید صلاحیت کند.»

فریدون عباسی نماینده کازرون در مجلس یازدهم و از مدیران دوره احمدی نژاد هم معتقد است؛ «نباید احمدی‌نژاد را به یک باره پایین پرتاب کنیم؛ شاید تایید صلاحیت شود.»

برخی دیگر، اما می‌گویند شورای نگهبان صلاحیت احمدی نژاد را تایید نخواهد کرد از جمله حسن غفوری فرد که گفته است: «به نظرم در این دوره از انتخابات نیز مورد تایید قرار نمی‌گیرد. احتمال اینکه شورای نگهبان او را ردصلاحیت کند، بسیار بالا خواهد بود»

این وسط بهمن شریف زاده که از معدود افراد باقی مانده در حلقه احمدی نژاد است نیز درباره رایزنی محمود احمدی نژاد با شورای نگهبان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفته است: «این خبر دروغ است و صحت ندارد. هیچ رایزنی صورت نگرفته است.»

منصور حقیقت پور مشاور علی لاریجانی هم البته از زاویه‌ای دیگر به این ماجرا پرداخته و می‌گوید: «معتقدم آقای احمدی نژاد بدون توجه به نظر شورای نگهبان حتما می‌آید.»

رئوفیان هم در واکنشی به احتمال نامزدی او گفته است: «من فکر می‌کنم که بخشی از جامعه از آمدن او در عرصه رقابت استقبال می‌کند. همین مساله هم موجب خواهد شد که تصمیم او نسبت به گذشته برای ورود به عرصه رقابت جدی‌تر باشد. البته این که شورای نگهبان صلاحیت با توجه به مسائل گذشته صلاحیت او را تایید کند یا خیر یک امر دیگری است».

حالا، اما نگاه تحلیلگران به این مساله هم دوخته شده که حامیان سابق او چه نظری در مورد نامزدی اش دارند. آیا هنوز به او اعتقاد دارند و حاضرند از کاندیداتوری اش حمایت کنند یا اینکه ترجیح می‌دهند از فرد دیگری شبیه به احمدی نژاد نیمه اول دهه هشتاد یعنی کسی با مختصات احمدی نژاد سوم تیری حمایت کنند.

فعلا و تا اینجای کار یک واکنش مهم مطرح شده آن هم از سوی یک عضوارشد پایداری که پیش‌تر از حامیان سفت و سخت احمدی نژاد بود. قاسم روانبخش با تاکید براینکه رفتار‌های احمدی نژاد سنخیتی با اصولگرایی ندارد، گفته است: «رفتارها»، «شعارها» و «تفکرات» چند سال اخیر آقای احمدی نژاد به هیچ عنوان سنخیتی با تفکر اصولگرایی ناب ندارد و نمی‌توان از چنین فردی برای انتخابات حمایت کرد. بنده انکار نمی‌کنم که در گذشته بخشی اصولگرایان از جمله خود بنده از ایشان حمایت کرده‌ایم و در دولت نهم نیز موفقیت‌های چشمگیری داشت، اما داستان امروز آقای احمدی نژاد کاملا متفاوت از گذشته شده است.

اودر عین حال گفته است: احمدی نژاد با وجود تلاش‌هایی که انجام می‌دهد این امکان را ندارد که از سد شورای نگهبان عبور کند. زیرا پرونده ایشان حتی از آنچه در سال ۹۶ بود، سنگین‌تر نیز شده است.

به نظر می‌رسد شکاف بزرگی میان حامیان سابق آقای احمدی نژاد به وجود آمده است. شاید جدی‌تر شدن احتمال نامزدی او این شکاف را نمایان‌تر کند.