نماینده چین در سازمان‌ های بین المللی مستقر در وین ضمن ابراز تاسف نسبت به تصویب پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، از طرف های ذیربط خواست که آرامش و خویشتن داری خود را حفظ کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«وانگ چون» نماینده دائم چین در سازمان های بین المللی مستقر در وین در حاشیه نشست روز گذشته شورای حکام در وین افزود: چین همچنین از آژانس اتمی، ایران و کشورهای ذیربط می خواهد به گفت و گو و همکاری سازنده به منظور حل و فصل مناسب این موضوع ادامه دهند.
او با تاکید بر اینکه بحث ها درباره برنامه هسته ای ایران دیگر نباید به راه قدیمی "رویارویی" بازگردد، آژانس و ایران را به حل موضوعات مربوط به دسترسی بازرسان به تاسیسات هسته ای ایران از طریق گفت و گو و همکاری مناسب فراخواند تا از آسیب به برجام پرهیز شود و مساله هسته ای ایران دوباره به چرخه نامطلوب «اعمال فشار و تقابل» بازنگردد.
گزارش می افزاید چین درباره مساله هسته ای ایران جدا نگران است بویژه اینکه در حال حاضر تمام طرف های شورای حکام درباره قانونی بودن درخواست آژانس برای دسترسی بازرسی، نظرات متفاوتی دارند و در مورد نتیجه گزارش مربوطه آژانس درباره "امتناع" از تامین دسترسی بازرسان به تاسیسات هسته ای، هنوز اختلاف نظر وجود دارد.
رادیو بین المللی چین در ادامه این گزارش آورده است طرف ایرانی بارها تمایل خود به گفت و گو با آژانس را مطرح کرده است در حالی که هنوز فرصت برای راه حل دیپلماتیک وجود دارد، چین با عملکرد فعلی دبیرخانه آژانس در ارائه گزارش به مدیرکل درباره این موضوع و همچنین با نتیجه آن موافق نیست با این حال چین با پیش نویس قطعنامه پیشنهاد شده توسط کشورهای ارائه دهند که بر اساس نتیجه ای بحث انگیز تهیه شد، مخالف است.
اوایل ماه ژوئن «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین نامه ای درباره موضوع هسته ای ایران به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و نماینده فرانسه در سازمان ملل و ریاست دوره ای شورای امنیت ارسال کرد و خواستار توزیع آن به عنوان سند رسمی میان اعضای شورای امنیت شد.
وانگ یی در این نامه تاکید کرد چین با اقدام آمریکا در تلاش برای تصویب تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت موافقت نخواهد کرد آمریکا به طور یک جانبه از برجام خارج شده و تحریم های یک جانبه غیرقانونی علیه ایران را از سر گرفته و این اقدام با قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت در تضاد است.
وزیر خارجه چین در آن نامه تصریح کرد: آمریکا با خروج از برجام، دیگر بخشی از این توافقنامه نیست و حق ندارد از شورای امنیت بخواهد ساز و کار "ازسرگیری سریع تحریم‌ها" را فعال کند.
در حال حاضر حفظ و اجرای برجام تنها راه صحیح برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران است و اولویت اصلی کنونی، پیروی از اصل «عملیات گام به گام و برابر» و پیش رفتن به سوی ازسرگیری اجرای کامل برجام توسط ایران درکنار تضمین منافع اقتصادی این کشور و برقراری مجدد توازن بین تعهدات و اختیارات برجامی است.
چین برای حفظ برجام و قطعنامه شورای امنیت و چندجانبه گرایی و پیش رفتن به سوی حل موضوع هسته ایران به روش سیاسی، با طرف‌ های مختلف و جامعه بین المللی همکاری خواهد کرد در عین حال، چین همچنین از حقوق و منافع مشروع خود قاطعانه دفاع خواهد کرد.