رژیم غذایی هادزا در واقع برگرفته شده از نام یک قبیله تانزانیایی که با حفظ فرهنگ و اصالت خود از مهاجرت و غرب زدگی اجتناب کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین، این قبیله از رژیم غذایی اجداد خود پیروی میکنند از این رو به عقیده برخی متخصصان تغذیه ممکن است رژیمی سالمتر داشته باشند. طرفداران  این ژیم معتقدند این سبک غذایی موجب افزایش میکرو ارگانیسم های سالم روده میشود و موجب بهبود هضم و سلامتی دستگاه گوارش میشود. لاغری نیز سبب افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد.

رژیم هادزا: چگونه کار می کند؟

در واقع مردم قبیله هادزا رژیم غذایی مبنی بر شکار و میوه های فصلی دارند. در واقع این قبیله از غذاهای کشت شده و فرآوری شده استفاده نمیکنند. عمده رژیم این مردم انواع توت، سبزیجات ریشه ای و عسل است. رژیم غذایی مردم هادزا  با تغییر فصل  تغییر میکند. تحقیقات نشان داده است که مردم هادزا حدود 100 گرم فیبر در روز دریافت می کنند ، این مقدار در میان آمریکایی ها 15 گرم است.

لوری اندیکات توماس ، متخصص تغذیه میگوید: “داشتن رژیم غذایی گیاهی مبتنی بر گیاهان ، نوع باکتری هایی را که در روده یافت می شود را تغییر می دهد.” در نتیجه ، بین میکروبیوم و سلامت کلی ارتباط وجود دارد. ”

طی مطالعات انجام شده در مجله Science میکروبیوم های روده ی قبیله هادزا با تغییر فصل تغییر میکند و این نشان از متنوع بودن  میکروبیوم روده آن هاست. در واقع این رژیم به جوامع مدرن کمک میکند تا میکروب های مفید روده خود را متنوع کنند.

آنچه باید درباره باکتریهای روده خود بدانید

باکتری ها برخلاف تصور عام مردم بی ضرر و  برخی از آن ها  بسیار مفید هستند و به بدن کمک میکند تا فعالیت عادی خود را انجام دهد. باکتری های موجود در روده به هضم غذا و افزایش متابولیسم کمک میکند. نکته قابل توجه این رژیم در مقایسه با رژیم مردم مدرن  کاهش عملکرد باکتری های مفید در روده افراد مردم مدرن  است.

یبوست

میکروبیوم ها علاوه بر تامین سلامتی جسمی موجب بهبود سلامت روحی نیز میشود این به این معنیست که هرگونه تغییر در باکتری های روده موجب تغییرات روحی میشود و  کاهش آن موجب ایجاد اضطراب و افسردگی میشود.

دکتر شاون تالبوت ، دکترای بیوشیمی میگوید که یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات به همراه یک رژیم حاویپروبیوتیک می تواند میکروبیوم های روده را بهبود بخشد.

دکتر تالبوت گفت: “به طور کلی ،” تنوع بیشتر ” میکروبیوم ها بهتر از” تنوع کمتر “است. “بهترین راه برای افزایش تنوع میکروبی ، خوردن زیاد غذاهای پر فیبر ، مانند رژیم مردم هادزا است.”

آیا مردمان هادزا از آمریکایی ها سالم تر هستند؟

2 دلیل برای کاهش میکروبیوم های روده  ساکنین آمریکا نسبت به قبایل سنتی میتوان برشمرد:

1-تماس بیش ازحد با آنتی بیوتیکها(بهداشت بیش از حد و شست و شوی بیش از حد با مواد شوینده ضد باکتریایی)

2-رژیم غذایی سالمتر و بدن لاغرتر

طی تحقیقات انجام شده درباره مرگ و میر  قبل از سن 65 سالگی دو دلیل عمده وجود دارد:

1-بیماری های ناشی از فقر(گرسنگی،سوء هاضمه، انگل و بیماری های عفونی و عدم دسترسی به مراقبت های پزشکی)

2-بیماری های ناشی از قند

حال نتیجه این تحقیقات را میتوان این چنین بیان کرد که  امید به زندگی مردم هادزا کمتر از مردم آمریکا است. اما از سوی دیگر مصرف فیبر امید به زندگی را بالا میبرد و در درمان یبوست نیز موثر است. یعنی با مصرف بالای فیبر سلامت روده تامین میشود و از این رو میتوان این رژیم را مفید دانست.

چگونه از رژیم هادزا پیروی کنیم؟

در دنیای مدرن پیروی کامل از این رژیم امکان پذیر نیست اما یکی از اصولی ترین قوانین این رژیم مصرف بیشتر فیبر است.این فیبر از طریق میوه و سبزیجات تازه تامین  میشود.

در طول فصل مرطوب ، رژیم غذایی آنها از نظر کربوهیدرات (از جمله انواع توت و عسل) و فیبر زیاد است و از نظر چربی و پروتئین حیوانی بسیار کم است. ” برخی از بهترین گزینه های حاوی فیبر عبارتند از:

  • آووکادو
  • گلابی
  • انواع توت ها
  • نارگیل
  • انجیر
  • نخود فرنگی
  • بامیه
  • کدو
  • جوانه بروکسل

برخی از راهکارهای ساده دیگر برای داشتن رژیم مشابه هادزا عبارتند از:

  • مصرف غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده را تا حد ممکن کاهش دهید. اگر مواد غذایی مصرفی تان نیاز به انجماد داشته باشد ، بخشی از این رژیم رعایت نشده است.
  • در هنگام رسیدن میوه ها در هر فصل ، غذاهای تازه بیشتری بخورید. (استفاده از محصولا ت باغی و کشاورزی فصلی)
  • در غذا خوردن تنوع بیشتری داشته باشید. خوردن غذاهای متنوع اهمیت زیادی در این رژیم دارد.
  • میوه و سبزیجات جدید را امتحان کنید (از بازارهای فصلی و محلی خرید کنید)
  • تا حد امکان کربوهیدراتهای تصفیه شده را از رژیم غذایی تان حذف کنید(حذف نان سفید،کاهش مصرف غلات فرآوری شده و ماکارونی).
  • خوردن وعده های غذایی کوچکتر در طول روز را فراموش نکنید. (کاهش حجم غذای مصرف شده در یک وعده و کاهش آن به حجم کمتر)

نکته قابل توجه درباره سبک زندگی این قبیله تحرک و تمایل به جست و جوی غذای دارند بنابراین این رژیم موجب سبک زندگی فعال و داشتن بدن لاغرتر میشود و در نهایت بیماری های ناشی از چاقی کمتر میشود.

آیا رژیم غذایی هادزا موثر است؟

این رژیم غذایی موجب زندگی طولانی تر میشود. در واقع  مصرف میوه و سبزیجات تازه  و کاهش غذاهای فرآوری شده موجب بدن سالم تر و در نهات عمر طولانی تر میشود. در واقع باکتری های سالم در رژیم غذایی استاندارد آمریکایی بسیار کمتر از رژیم غذایی  هاداز است. در واقع رژیم آمریکایی  شامل غذاهای راحت و معمولا آماده است  در صورتی که رژیم هادزا شامل میوه های فصلی و تازه است.

خوردن یک رژیم غذایی کم چرب و گیاهی برای سلامتی شما مفید است. مطالعه ای در دانشگاه آکسفورد نشان داد که افزودن مقادیر کمی از مواد غذایی با منبع حیوانی به رژیم غذایی با افزایش خطر مرگ در اثر بیماریها مرتبط است. اما برای افراد فقیری مانند مردم هادزا ، استفاده از غذاهای حیوانی در فصل خشک می تواند از مرگ ناشی از گرسنگی جلوگیری کند.

دکتر تالبوت تاکید میکند صرفا این رژیم برای عموم مردم توصیه نمیشود اما این پزشک توصیه میکند استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه فصلی  و غلات کامل  موجود در این رژیم به داشتن بدن سالم کمک میکند. در واقع تا زمانی که شما پروتئین های کافی مصرف کنید و کالری لازم بدن را برسانید دیگر نگران سلامت بدن خود نباشید.

د رواقع یکی از دلایل ابتلا به بیماری هایی همچون بیماری های قلبی، دیابت و بیماری های گوارشی  و سرطان استفاده از غذاهای فرآوری شده است.

می دانیم که میکروبیوم در نشخوارکنندگان مانند گاوها بسیار مهم است. با این حال ، ممکن است در انسانها اهمیت کمتری داشته باشد.

چه کسی باید رژیم غذایی هادزا را امتحان کند؟

در حال حاضر تحقیقاتی مبنی بر تامین سلامتی بدن توسط این رژیم انجام نشده اما با توجه به نوع مواد غذایی مصرف این رژیم به رفع مشکلات گوارشی و برخی بیماری های متابولیکی کمک میکند. همچنین رژیمی برای کاهش وزن نیست. رعایت این رژیم  در دوران مدرن سخت است اما با مصرف سبزیجات تازه و فصلی و کاهش غذاهای فرآوری شده میتوان به این سبک از رژیم غذایی نزدیک شد.

اگر باردار یا شیرده هستید ، یا قصد بارداری دارید ، در مورد این رژیم غذایی ابتدا با پزشک صحبت کنید.