فارس/ «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه از کشورهای روسیه و چین از قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران حمایت کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هوک در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری رویترز مدعی شد چنانچه روسیه و چین از تلاش آمریکا برای به تصویب رسیدن قطعنامه ضد ایرانی جلوگیری کنند در سازمان ملل منزوی خواهند شد.

این مقام آمریکایی در ادامه ادعا کرد: «ما شاهد ایجاد شکاف فزاینده میان روسیه و چین با جامعه جهانی هستیم.»

برایان هوک، با اشاره به تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که چین و روسیه هنگام تصویب این قطعنامه از جامعه جهانی جدا افتاده‌اند. او مدعی شد که این اتفاق ممکن است این بار در شورای امنیت سازمان ملل متحد و هنگام رأی‌گیری بر سر قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی اتفاق بیفتد.

او گفت: «روسیه و چین در نشست هفته گذشته (در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) منزوی بودند. اگر آنها همین مسیرشان را به سمت ویران‌شهری ادامه دهند، در شورای امنیت هم منزوی خواهند شد.»

ادعاهای برایان هوک درباره چین و روسیه در حالی صورت گرفته که برخی از دیپلمات‌های غربی گفته‌اند حمایت از قطعنامه آمریکا به قدری ضعیف است که این قطعنامه ممکن است بدون نیاز به وتو از سوی یکی از این دو کشور هم نتواند در شورای امنیت به تصویب برسد.

منابع دیپلماتیک روز گذشته (سه‌شنبه) به پایگاه مجله «فارن‌پالیسی» گفته‌اند این قطعنامه از شانس اندکی برای تصویب در میان ۱۵ عضو شورای امنیت برخوردار است.