بسیاری از خانم ها برای انتخاب لباس فرم زنانه با دقت و وسواس بسیار بالا به دنبال انتخاب مدلی هستند که به بهترین شکل ممکن تهیه شده باشد. ولی آیا پوشیدن پیراهن راه راه و یا پوشیدن یک جفت شلوار راه راه می تواند چنین تأثیر بزرگی در ظاهر شما داشته باشد؟

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

از قدیم گفته اند که ...

به گزارش مثلث آنلاین، یک اصطلاح قدیمی در بحث مد و پوشاک وجود دارد که بر طبق آن ، اگر لباس‌هایی با پارچه های راه راه عمودی بپوشید ،لاغرتر از شرایطی که دارید به نظر می رسید و در مقابل آن ، اگر لباس‌هایی با پارچه های راه  راه افقی بپوشید ،حجیم تر  و چاق تر به چشم خواهید آمد. بر طبق این باور, بعضی از افرادی که برای شرکت و یا کارگاهشان به دنبال خرید لباس کار و یا مانتو اداری هستند, به دنبال لباس فرمی می‌گردند که پارچه مورد استفاده در آن, راه راه و آنهم راه راه عمودی باشد.

راه راه عمودی برای افراد لاغر به نظر رسیدن بهتر است

 

بسیاری از مردم به این اصل به عنوان یک قاعده پذیرفته شده می‌نگرند و آن را بسیار جدی در نظر می گیرند.مثلا بسیاری از خانم ها برای انتخاب لباس فرم زنانه  با دقت و وسواس بسیار بالا به دنبال انتخاب مدلی هستند که به بهترین شکل ممکن تهیه شده باشد. ولی آیا پوشیدن پیراهن راه راه  و یا پوشیدن یک جفت شلوار راه راه می تواند چنین تأثیر بزرگی در ظاهر شما داشته باشد؟

جواب کوتاه به این پرسش بله است. اما مانند تمام جواب‌های کوتاه به پرسش‌های مختلف, این پرسش هم جواب مفصلی دارد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

پارچه های با راه راه افقی به چاق تر به نظر رسیدن کمک مینماید

در واقع پارچه های راه راه می‌توانند به حجیم تر و یا در مقابل لاغر تر نشان داده شدن اندام افراد کمک نمایند.   اما باید گفت که  پارچه های راه راه  به تنهایی نمی‌توانند کار خاصی را انجام دهند.  در دنیای مد و استایل ، عنصر اصلی و شماره یک, تناسب بین لباس و اندام شخص است. منظور ما از "تناسب میان اندام و لباس" اصطلاحاً فیت بودن لباس روی تن است. در صورت متناسب بودن لباس بر روی اندام؛ اِلمان‌هایی همچون چاپ, الگوها, طراحی و شمایل و همچنین انتخاب صحیح رنگ ها, می توانند تأثیر بصری روی استایل شما داشته باشند. به بیان دیگر اگر از تمام پارچه های راه راه عمودی دنیا هم استفاده نمایید, ولی لباسی که به تن کرده‌اید مناسب اندام شما انتخاب نشده باشد, باز هم نمی‌توانند کمک کنند که لاغرتر و یا چاق تر (هر کدام به هدف شماست) به نظر برسید.   

پارچه های راه راه ریز برای استفاده در لباس افراد لاغر مناسب تر است

انتخاب پارچه های راه راه و دیگر هیچ ؟!

یک لحظه صبر کنید؛ قبل از انتخاب پارچه راه راه برای سفارش پروژه بعدی لباس کار و یا مانتو شلوار اداری برای کارمندان شرکت و یا کارکنان کارخانه, یک مورد دیگر را هم باید در نظر بگیرید. در حالت کلی وقتی شما یک الگوی خاص را به منظور استفاده به عنوان مثلا مانتو اداری در نظر می‌گیرید, باید توجه کنید که الگوی انتخابی شما (در واقع همان طرح و مدلی که انتخاب کرده‌اید), با فرم اندام شما در تناسب باشد. به این معنی که اِلمان‌های موجود در ریزه کاری‌های طراحی لباس شما مانند مدل برش و دوخت, طراحی , نوع استفاده از خرجکار در لباس و ... باید با فرم و حالت بدن شما متناسب باشد. در نظر گرفتن این تناسب در پروژه های شخصی دوزی, می‌تواند نقطه تمایز میان یک طراح ,خیاط و برشکار با تجربه مانند همکاران ما در شرکت طراحی لباس کار و لباس فرم بن بیگی و با کیفیت از یک طراح, خیاط و برشکار بی تجربه باشد. به عنوان مثال یکی از نکاتی که در طراحی لباس با استفاده از پارچه های راه راه وجود دارد این است که افراد درشت هیکل تر و چاق تر باید از پارچه های راه راهی استفاده کنند که راه راه آن درشت تر باشد و افراد نحیف تر از پارچه های با راه راه ریز استفاده کنند. این یکی از مواردی است که بر اساس تجربه فقط طراحان حرفه‌ای موضوع را مد نظر قرار خواهند داد. به این ترتیب و با رعایت نکات ریز بینانه این چنینی, شما دارای ظاهری متعادل خواهید بود که این مورد می‌تواند اطمینان بدهد لباس مناسبی را به تن کرده‌اید. در هر صورت این قانونی است که می‌توانید از جهات مختلفی آن را مورد آزمایش قرار دهید, ولی مراقب باشید که نتایج حاصله از تغییر در پارامترهای این قانون, گاهی اوقات می‌تواند بسیار شکه کننده باشد. مثلا اینکه دقیقا بر عکس عمل کنید و برای یک فرد درشت هیکل از پارچه هایی با راه راه ریز استفاده کنید! ریش و قیچی در دستان شماست. 

نتیجه گیری نهایی

نظر سنجی ها و مطالعات بسیار زیادی در مورد اینکه پارچه های راه راه عمودی و افقی چه تاثیر روی ظاهر افراد دارد, انجام شده است و نتایج هم بسیار متفاوت و مختلف بوده است. برخی‌ها, قاعده‌ای را که در این مقاله مطرح شده است را تایید کردند و مهر تایید بر آن زدند و عده‎ای دیگر هم آن را رد کردند. البته که نحوه انجام این مطالعات, روش های تحقیق مورد استفاده در این آزمایشات و همچنین پیشینه بصری افراد شرکت کننده در این نظر سنجی ها به طور قطع و یقین در نتایج حاصله تاثیرگذار است. با اینحال میتوان نتیجه گیری کرد که قاعده‌ای که در این مقاله مطرح شده, از منظر زیبایی شناسی بلندی و نازک بودن را با خطوط راه راه عمودی و راه راه های افقی را با سطوح گسترده تر و بزرگتر مرتبط دانسته. اما خوب بهتر است قبل از هر گونه تصمیم گیری در مورد اجرای یک پروژه, این موارد را امتحان نمایید.