ایرنا– دستیار اسبق مدیرامنیت ملی در دفتر برنامه ریزی علم و فناوری کاخ سفید گفت انگلیس، آلمان و فرانسه در برابر یکجانبه‌گرایی و قانون شکنی دولت ترامپ و اجرای تعهدات برجامی خود، عملکردی ناامیدکننده به نمایش گذاشته‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"فرانک وان هیپل" روز پنج‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا درباره عدم پایبندی سه کشور اروپایی عضو برجام افزود: امیدوارم که در این مرحله که آمریکا برای فعال کردن سازوکار ماشه در شورای امنیت سازمان ملل تلاش می‌کند، شاهد مقاومت آنها باشیم.

وی حادثه نظنز را یک اقدام برای تحریک ایران توصیف کرد و گفت: من فکر نمی‌کنم اسرائیل نقش سازنده‌ای بازی کند و دلایل خوبی وجود دارد که انگشت اتهام را به سوی آن نشانه برویم. اسرائیل طرح بزرگتری دارد و آن اینکه آمریکا را به تقابل نظامی با ایران بکشاند.

استاد مدرسه "وودرو ویلسون" دانشگاه پرینستون ادامه داد: به نظر من برجام راه حلی بود که اسرائیلی‌ها آن را خراب کردند و به این اقدام‌های خرابکارانه ادامه می‌دهند. امیدوارم که دوباره به مسیر دیپلماتیک باز گردیم که با وجود دولت ترامپ شدنی نخواهد بود.

اروپا از حفظ برجام غافل نشود

این مقام پیشین آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا انگلیس، فرانسه و آلمان برای حفظ برجام به اندازه کافی تلاش کرده‌اند، گفت: واقعا نمی‌توانم به این پرسش پاسخ بدهم، چون نمی‌دانم در چه شرایطی هستند اما می‌توانم بگویم بی تردید عملکرد آنها ناامید کننده بوده است.

وان هیپل افزود: آنها در مقطعی به دنبال برقراری کانال مالی برای خرید نفت ایران بودند که نیازمند مشارکت شرکت‌های نفت اروپایی بود اما شگفت‌انگیز است که تحریم‌های آمریکا آنها را منصرف کرده است. با این حال من شخصا عملکرد اروپایی ها را ناامید کننده یافتم.

وی تصریح کرد: امیدوارم که اروپایی‌ها با فشارهای تازه آمریکا در شورای امنیت همراه نشوند. راهبرد ایالات متحده این است که نشان دهد ایران در حال نقض برجام است و با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند اما سه کشور اروپایی از اهمیت برجام غافل نشوند.

این مقام پیشین کاخ سفید پیش‌بینی کرد: به شخصه فکر نمی‌کنم که ایالات متحده در شورای امنیت توفیقی به دست آورد.

ایرنا پرسید این عملکرد "نا امید کننده" انگلیس، آلمان و فرانسه، به تعبیر شما، چه پیامی برای جامعه جهانی و چه پیامدی برای آینده پیمان‌های بین‌المللی و بینان حقوق بین‌الملل دارد؟

این استاد فیزیک هسته‌ای پاسخ داد: تردیدی نیست که دولت ترامپ در حال زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی نه تنها در عرصه برجام، بلکه در دیگر عرصه‌ها نیز بوده و هست. ایالات متحده از پیمان‌هایی خارج شده که خود معمار آنها بوده و خروجش به ضعیف شدن آمریکا و کاهش نفوذ بین‌المللی آن انجامیده است.

وان هیپل ادامه داد: این مهم است که دیگر کشورها یاد بگیرند چگونه از توان خود به طور موثرتری بهره ببرند.

بازگشت بایدن به برجام

این مقام پیشین کاخ سفید که به دموکرات‌ها نزدیک است، درباره موضع "جو بایدن" درباره برجام و بازگشت وی به این توافق در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: امیدوارم در صورت تغییر رئیس جمهوری، ما دوباره به برجام باز گردیم.

وان هیپل اضافه کرد: من با کسی در تیم او صحبت نکرده‌ام اما با توجه به موضعی که وی درباره برجام در دوران اوباما داشت و همین‌طور، احتمال بالای پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و سنا، به چشم‌انداز بازگشت آمریکا به برجام خوشبین هستم.

وی تاکید کرد: به نظر من شاهد حمایت بیشتری در کنگره آینده از برجام خواهیم بود. البته امیدوارم که تحولات داخل ایران هم به سمتی نرود که این کار را غیر ممکن سازد.

ایرنا در ادامه این گفت‌وگو نظر این استاد دانشگاه را در خصوص انفجار تاسیاست هسته ای نطنز و وظیفه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حفاظت از حقوق هسته‌ای ایران جویا شد.

وان هپیل پاسخ داد: این حق در پیمان منع اشاعه هسته‌ای قید شده است. فکر می‌کنم که حمایت از حقوق ایران مربوط به شورای حکام آژانس و نه بدنه بروکراتیک آن است. ایران می‌تواند موضوع را در شورای حکام و همین‌طور سازمان ملل مطرح کنند.

این مقام مرتبط با مذاکرات هسته‌ای ادامه داد: این حق مشروع ایران است که با هر مدارک و شواهدی که دارد موضوع را در این دو نهاد بین‌المللی مطرح کند.