ایرنا- یک فعال ضد جنگ آمریکایی برجام را توافقی دانست که برای ثبات جهانی کلیدی است و گفت: کشورهای عضو آن به ویژه اروپایی‌ها باید به طور جدی در برابر یکجانبه‌گرایی و فشار آمریکا مقاومت کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«تای بری» روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا درباره سالگرد امضای توافق هسته‌ای بین‌المللی میان ایران و گروه ۱+۵ افزود: این توافق تنها کار خوب و مهم "باراک اوباما" رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده بود که اجازه داد موضوع هسته‌ای ایران به طور اطمینان‌بخشی حل شود و ایران روابط خود را با کشورهای دیگر بهبود بخشد.

وی با اشاره به خروج ترامپ از برجام افزود: به دلیل وجود یک دولت فاشیست در آمریکا، ترامپ تصمیم به خارج کردن آمریکا از برجام گرفت. او از مجموعه‌ای از پیمان‌های بین‌المللی خارج شده است، زیرا یکجانبه‌گرایی را بر چند جانبه گرایی و همکاری بین‌المللی ترجیح می‌دهد.

این فعال صلح تاکید کرد: ایالات متحده می‌توانست از چندجانبه‌گرایی و همکاری با دیگر کشورها به نتیجه بهتری برسد و مشکلاتش را حل کند اما درک آنها درباره اینکه ایران چه اندازه در جنوب غرب آسیا نفوذ دارد، اندک است.

تای بری ادامه داد: فهم آنها درباره اهمیت همکاری و نفوذ دیگر کشورها همچون روسیه و چین هم اندک است؛ چرا که سیاستمداران، گرفتار اولویت‌ها و شعارهای خود در داخل هستند.

وی خاطرنشان کرد: منافع آمریکا قربانی "ایپک" لابی صهیونیستی می‌شود که از آغاز، بنای مخالفت با برجام را داشت. یک درصد یهودیان آمریکا صهیونیست هستند و همین یک درصد صهیونیست توانست اراده خود را به کرسی بنشاند و ترامپ از برجام خارج شود.

این فعال ضد جنگ با اشاره به روابط نزدیک ترامپ با ۲ رژیم سعودی و اسرائیل گفت: ایپک می‌خواهد آمریکا با تکیه به عربستان مسائل منطقه‌ای خود را حل و فصل کند. آیا خود عربستان ریشه مسائل و بحران ها نیست؟ آیا دولت آمریکا نمی‌داند که ایران تا چه اندازه در غرب آسیا و در افغانستان و عراق نقش دارد؟

تای بری در پاسخ به اینکه فروپاشی توافق هسته‌ای ایران چه تاثیری بر صلح و ثبات بین‌المللی خواهد داشت، گفت: به نظر من این توافق برای ثبات جهانی، کلیدی است و کشورهایی که آن را امضا کرده‌اند، به ویژه دولت‌های اروپایی این نکته را می‌دانند. آنها باید به طور جدی در برابر یکجانبه‌گرایی و فشار آمریکا مقاومت کنند.

وی افزود: دولت‌های اروپایی نباید در برابر نظام بانکی آمریکا سر تسلیم فرود آوردند و اجازه دهند که امنیت و ثبات نظام بین‌المللی بازیچه یکجانبه‌گرایی دولت ترامپ قرار بگیرد. یکجانبه‌گرایی آن در موضوع فشار همه جانبه و الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل هم باید با مقاومت جدی به چالش کشیده شود.

این فعال سیاسی در آمریکا ادامه داد: اقدام‌های آمریکا نقض آشکار قوانین بین‌المللی و کنوانسیون ژنو است و باید به این قانون‌شکنی پاسخ قاطع از سوی جامعه جهانی داده شود.

تای بری تصریح کرد: برجام یک راه حل صلح‌آمیز برای حل یک بحران جهانی بود و اجازه داد تا جایگاه ایران که شایسته آن در جهان است، به رسمیت شناخته شود اما با فشار حداکثری شاهد هستیم که به مردم ایران آسیب رسیده و در عین حال آمریکا در تغییر سیاست مورد نظرش ناکام مانده است.

وی درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر آینده برجام هم گفت: نباید فراموش کرد که فشار ایپک در واشنگتن همیشه وجود خواهد داشت. بایدن نیز زیر نفوذ جریان لابی صهیونیستی قرار دارد و مشخص نیست که  او همان آغاز کار به برجام باز گردد.

عضو گروه ضد جنگ "کدپینک" اضافه کرد: از منظر گروه‌های ضد جنگ در آمریکا، سیاست این کشور اسیر جریان کوچک و با نفوذی است که سیاست‌های نژادپرستانه و جنگ‌طلبانه خود را بر دولت تحمیل می‌کند و برای همین هم من به رویکرد بایدن خوش‌بین نیستم.