وزیر امور خارجه کشورمان برای تعیین جدول کاری سفر نخست وزیر عراق به ایران، یکشنبه به بغداد سفر کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح دیروز (یکشنبه) در سومین سفر خود بعد از شیوع ویروس کرونا در جهان به عراق سفر کرد، او در بدو ورود به فرودگاه بغداد با حضور در محل شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابوالمهدی مهندس به جایگاه این دو شهید ادای احترام کرد.

کارشناسان معتقدند که سفر ظریف به عراق با چند هدف از پیش تعیین شده همراه بود که می‌توان به تعیین جدول کاری سفر نخست وزیر عراق به ایران اشاره کرد،  وزیر خارجه کشورمان در جریان  این سفر با مقامات ارشد این کشور از جمله «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، هادی (ابو حسن) العامری رئیس ائتلاف فتح عراق، برهم صالح رئیس جمهور عراق، فالح فیاض رئیس حشدالشعبی، محمد الحبوسی رئیس پارلمان عراق و سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق هم دیدار کرد که این ملاقات می‌تواند چارچوب مناسبات آینده تهران و بغداد را تعیین کند و جدول کاری بسیار قدرتمندی برای سفر قریب الوقوع نخست وزیر عراق به ایران هم باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در جریان دیدار با مقامات عراقی آخرین نتایج کمیته تحقیقات مربوط به شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابوالمهدی مهندس فرمانده الحشدالشعبی که توسط نیرو‌های تجاوزگر آمریکایی در عراق به شهادت رسیدند، با مقامات امنیتی و قضایی بغداد بحث و بررسی کرد، چراکه گفته می شود سرنخ‌هایی به دست آمده که چه کسانی با نیرو‌های آمریکایی در عراق برای ترور  دو سردار بزرگ اسلام همکاری داشتند.

ظریف به خبرنگاران گفت سفرم به بغداد فرصتی برای هماهنگی‌های لازم برای سفر الکاظمی نخست وزیر عراق به ایران است. هرچند غضنفر البطیخ، یکی از رهبران ائتلاف فتح عراق هدف دیگر سفر وزیر خارجه ایران را رساندن پیام به کشورهای حاشیه خلیج فارس و خصوصا عربستان می‌داند، مبنی بر اینکه تهران آماده ایجاد برخی تفاهم ها به واسطه عراق است.

وزیر امور خارجه کشورمان  بعدازظهر دیروز سفری به اقلیم کردستان عراق هم داشت، دلیل این سفر که به دعوت نیچروان بارزانی انجام شد، به اعتقاد کارشناسان به این دلیل بود که اخیرا اقلیم کردستان  به کانون حضور برخی از عناصر ضد انقلاب و گروهگ‌های تروریستی تبدیل شده و حضور این گروهک ها، ناامنی‌هایی را هم در مرز‌های مشترک ایران و اقلیم کردستان ایجاد کرده است، لذا ظریف  در مورد ضرورت تامین امنیت مرز‌های اقلیم کردستان و ایران با مقامات این منطقه رایزنی کرد.

همچنین مناسبات آینده سیاسی و اقتصادی ایران و عراق بخشی از محور مذاکرات با مقامات عراقی را تشکیل می‌داد و با توجه به شرایط کنونی، گسترش ویروس کرونا در جهان و بسته شدن مرز‌ها حجم تبادل تجاری ایران و عراق به پایین‌ترین سطح خود رسیده است که وزیر خارجه کشورمان در این خصوص با مقامات عراقی برای دوره بعد از کرونا هم برنامه ریزی و بحث کرد.

موضوع سفر الکاظمی به ایران که نخستین سفر وی بعد از تشکیل کابینه است، در مدار توجه رسانه‌های بین المللی قرار دارد، به اعتبار اینکه نخست وزیر عراق در جریان سفر بعدی خود به عربستان درباره مناسبات آینده ریاض و تهران بحث خواهد کرد، قطعا با توجه به اینکه عربستان در طول سال‌های گذشته نقش تخریبی در منطقه و در محور مقاومت ایفا کرد، جنگ ظالمانه‌ای که علیه ملت یمن در طول ۵ سال گذشته مرتکب شد و ۳۵ میلیارد دلار هزینه برای سعودی‌ها به همراه داشته است این موضوعات در مدار بحث الکاظمی قرار می‌گیرد.

همچنین به عقیده کارشناسان با توجه به احتمال اینکه ترامپ در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایالات متحده نتواند به پیروزی برسد و شانس پیروزی جو بایدن رقیب دموکرات او افزایش پیدا کرده است، لذا سعودی ها این نگرانی را بعد از شکست ترامپ دارند که سعی دارند پیش دستی کرده و مناسبات بهتری با تهران، عراق و محور مقاومت برقرار کنند.

به نظر کارشناسان نگرانی مقامات سعودی‌ این است که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات، مناسبات واشنگتن و ریاض به شدت کاهش می‌یابد، بنابراین عربستان در صدد ترمیم مناسبات خود با ایران است، هرچند امکان دارد که این مناسبات و رویکرد تاکتیکی باشد.

عراق در صدد روابط متوازن با کشور‌های همسایه

 در جریان سفر ظریف به عراق، وزیر خارجه کشورمان با همتای عراقی خود در یک کنفرانس خبری مشترک در جمع خبرنگاران حاضر شدند؛ ظریف در این نشست گفت که روابط ایران و عراق هیچگاه به هیچ شکلی از بین نرفته و عراق پر صلح و آرامش و روابط سازنده با همه همسایگان همراه با قدرت و آرامش و ثبات مهم است.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه امکانات اقتصادی دو کشور می‌تواند برای پیشرفت یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد، گفت که توافقات دیگری در سفر رئیس جمهور ایران به عراق حاصل شد که این توافقات به نفع مردم منطقه است چه در حوزه کشتیرانی و چه در حوزه ریلی و همکاری‌های علمی و تبادل گردشگر و زائران دو کشور.

در این  نشست وزیر خارجه عراق هم گفت که بغداد به دنبال روابط متوازن با کشور‌های همسایه است. فواد حسین ادامه داد که با آقای ظریف درباره روابط دوجانبه و مبادلات تجاری گفت‌وگو کردیم و مصطفی الکاظمی به زودی به ایران سفر می‌کند.

او افزود: باید منطقه و عراق را از تنش‌های بین‌المللی دور کنیم و از حاکمیت آن حمایت کنیم. عراق به دنبال روابط متوازن با کشور‌های همسایه است.