تخلیه هیجان بازارها تنها بخشی از ماجرای آغاز سقوط قیمت ارز، طلا و سکه به حساب می‌آید. با پایان‌یافتن مهلت رفع تعهدات ارزی مربوط به سال‌های 97 و 98، ورود ارز به سامانه نیما هم سرعت پیدا کرده است.

ویژه : سقوط قیمت دلار تا چند تومان ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که تنها در روز دوشنبه هفته جاری 342 میلیون دلار به سامانه نیما عرضه شده که نسبت به روز قبل از خود 131 درصد رشد داشته است. بسیاری از کارشناسان انتظار دارند با رفع کل تعهدات ارزی دو سال گذشته که بالغ بر 27 میلیارد دلار می‌شود، نرخ ارز تا زیر 15 هزار تومان کاهش یابد. تاج محمد قجاوند، ازجمله کارشناسان ارشد امور بانکی است که روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا چنین روندی را پیش‌بینی کرد، البته اتاق بازرگانی خواستار تمدید دو ماهه مهلت رفع تعهدات ارزی شده و موافقت دولت با این امر ممکن است در روند بهبود شرایط بازار ارز اخلال ایجاد شود. پیش از اینکه دولت این خواسته را تایید یا رد کند، قطعا 27 میلیارد دلار مورد اشاره نباید مشمول تمدید شود.

قیمت دلار

زیرا این ارزها مربوط به سال‌های گذشته هستند و به همین ترتیب صادرکنندگان دچار تخلف شده‌اند؛ حال نباید تخلف آنها را مستوجب تخفیف و بخشش دانست. در همین زمینه دستگاه قضائی اعلام کرده صادرکنندگانی که تا پایان تیر تعهدات خود را ایفا نکردند، تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند. به هر حال شاید به موجب تحریم و کرونا چهار ماه مهلت کمی برای بازگشت ارز به کشور باشد، اما چه دلیلی دارد صادرکننده‌ای که سال 97 کالا را از کشور خارج کرده، اما هنوز ارز حاصل از آن را به کشور بازنگردانده است؟ بعضی از اعضای اتاق بازرگانی که نسبت به این رویکرد بانک مرکزی اعتراض دارند، آیا 16 تا 28 ماه را هم زمان کمی برای بازگشت ارز به کشور می‌دانند؟ به این ترتیب پایان مهلت رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان عاملی مهم در دنده معکوس بازار ارز به حساب می‎‌آید.

توافق ارزی میان ایران و عراق و قیمت دلار

قیمت دلار

نهایی‌شدن توافق ارزی ایران و عراق دیگر اتفاق مهمی است که روز گذشته به بازار ارز مخابره شد و سرعت سقوط دلار را شتاب بخشید. مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی که برای انجام مذاکرات بانکی به همراه هیات وزارت امور خارجه به عراق سفر کرده‌ بود، از گسترش بیش از پیش همکاری‌های ارزی و بانکی میان دو کشور خبر داد و گفت: چندین میلیارد دلار ارز به‌زودی وارد بازار می‌شود. پیگیری ایران برای ارزهای بلوکه‌شده خود در کره‌جنوبی و تلاش برای رفع مسدودیت آن از دیگر سیگنال‌هایی است که در افت نرخ ارز بی‌تاثیر نیست. درنهایت اینکه با روند کنونی بازار دیگر کمتر کسی ریسک خرید ارز را به جان می‌خرد. کسانی هم که از سال‌های پیش دلاری در دست داشتند اکنون به فروشنده شده‌اند و در حالی عرضه رو به افزایش است که تقاضایی در بازار دیده نمی‌شود. از این رو به نظر می‌رسد دلار پس از یک روز درجازدن در مرز مقاومتی 20 هزار تومان، از بامداد اول مرداد سقوط خود را آغاز کند و چه بسا به زیر 15 هزار تومان هم برسد.