به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، باربارا اسلوین، مدیر «طرح آینده ایران» در اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک اذعان کرد در پیش گرفتن سیاست تحریم و انزوا علیه جمهوری اسلامی طی ۴۲ سال گذشته از انقلاب ایران هیچ نتیجه ای عاید واشنگتن نکرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عضو اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک می‌گوید واشنگتن ناکارآمدی سیاست تحریم و انزوا علیه ایران را نپذیرفته است.

باربارا اسلوین در پیامی که در حساب توییتری خود به اشتراک گذاشت، با انتقاد صریح از سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران نوشت: آمریکا بیش از ۴۰ سال است که ابزار تحمیلی تحریم و انزوا را به جای (ایجاد) یک فرصت عادلانه در پیش گرفته است، بدون آنکه تاثیر چشمگیری بر سیاست‌های ایران داشته باشد.

مدیر اندیشکده شورای آتلانتیک از تداوم چنین سیاستی از سوی دولت فعلی آمریکا انتقاد کرد و نوشت (واشنگتن) با در پیش گرفتن همان سیاست‌ها در انتظار نتایج متفاوت نشسته است.

مدیر «طرح آینده ایران» در اندیشکده شورای آتلانتیک اخیرا در پنجمین سالروز انعقاد طرح جامع اقدام مشترک، موسوم به برجام، نیز تصریح کرد کارزار فشار حداکثری دونالد ترامپ با هدف تحت فشار قرار دادن دولت ایران، تنها به تعمیق اختلافات در خاورمیانه منجر شده است.

اسلوین یکی از درس های برگرفته از توافق هسته ای را اینگونه عنوان کرد که تلاش آمریکا برای منزوی کردن ایران و نابودی اقتصاد این کشور نه تنها به مردم عادی آسیب رسانده، بلکه خاورمیانه را به منطقه‌ای با اختلافات عمیق‌تر تبدیل کرده است.

دولت واشنگتن در حالی در سالهای متمادی پس از انقلاب بر تلاش خود برای انزوای جمهوری اسلامی تاکید داشته، که ایران تنها کشوری در خاورمیانه است، که سیطره آمریکا را برنمی‌تابد. برغم سالها تحریم و کارشکنی از سوی زمامداران جمهوری خواه و دموکرات مختلف کاخ سفید، جمهوری اسلامی همچنان بر آرمان های اصلی انقلاب خود پایبند بوده و با تکیه بر بومی سازی در بسیاری از عرصه ‌ها بویژه نظامی به دستاوردهای چشمگیر و خودکفایی دست یافته است.

اخیرا پایگاه نظامی «گلوبال فایر پاور» فهرست قدرت‌های برتر نظامی دنیا در سال ۲۰۲۰ را  بر مبنای ۵۰ شاخص مختلف معرفی کرد، که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران بالاتر از رقبای منطقه ای خود از جمله عربستان  ایستاد.

به اذعان بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران آمریکایی و غربی، برنامه ۲۵ ساله همکاری راهبردی تهران و پکن، از جمله آثار شکست آشکار آمریکا در سیاست فشار حداکثری علیه ایران است. سند راهبردی که تنها انتشار خبر توافق اولیه آن، دغدغه های بسیاری را برای رسانه ها، تحلیلگران و مقامات دولتی آمریکا و نیز رسانه های صهیونیست ایجاد کرد و بسیاری از آنها را به اظهارنظر واداشت.

تا جائیکه گرت پورتر، تحلیلگر آمریکایی برجسته مسائل امنیتی از آن به عنوان پاتک تهران به کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ یاد کرد. نیکی هیلی، سیاستمدار تندرو ضد ایرانی سابق دولت آمریکا با ناراحتی آن را «پایانی بر انزوای ایران» در عرصه جهانی دانست. استفان والت، استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد کندی در تعبیری کنایه آمیز، این توافق را ماحصل تلاش های ضد ایرانی ترامپ و پمپئو دانست و رسانه صهیونیستی جروزالم پست از آن به عنوان خبری شوم برای اسرائیل تعبیر کرد.

دولت آمریکا در می ‌سال ۲۰۱۸ با طرح ادعا‌های واهی علیه جمهوری اسلامی، اعلام کرد از توافق هسته‌ای ایران خارج می‌شود و تعهدات خود ذیل این توافق را زیر پا گذاشت. به دنبال آن واشنگتن در قالب کارزار فشار حداکثری علیه ایران تمامی تحریم‌های لغو شده بر اساس برجام را از سر گرفت و تلاش کرد با تحمیل تروریسم اقتصادی علیه تهران، کشورمان را در راستای مقاصد خود به پای میز مذاکره بکشاند. تلاشی که تا به امروز نافرجام بوده است.