پروفسور نادر انتصار گفت: تعرض به هواپیمای ایران اقدامی تروریستی است و ایران می تواند به ایکائو و دیوان لاهه شکایت کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری مهر: شب گذشته، یک فروند هواپیمای ماهان به شماره پرواز ۱۱۵۲ که از فرودگاه امام خمینی به مقصد بیروت در پرواز بود با ایجاد مزاحمت از سوی دو فروند جنگنده امریکایی مواجه شد که از یکی از پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه مدیترانه در آسمان سوریه در پرواز بودند؛ این دو جنگنده به قدری به هواپیمای مسافری ماهان نزدیک شدند که خلبان ایرانی این هواپیما تصمیم گرفت برای حفظ ایمنی پرواز و مسافران، اقدام به کاهش ارتفاع کند.

دو مقام آمریکایی بامداد روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری رویترز مدعی شدند که دو جت «اِف -۱۵ ای گل» آمریکا با حفظ فاصله ایمن به هواپیمای مسافربری ماهان نزدیک شدند!

هم چنین هواپیمای ماهان که از بیروت به تهران در پرواز بود در ساعت ۲:۴۵ بامداد در فرودگاه امام خمینی به زمین نشست.

در همین ارتباط، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد.

خبرنگار مهر در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته که در ادامه می‌آید.

*رفتار هواپیماهای جنگنده در قبال پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان و ایجاد مزاحمت برای یک هواپیمای مسافربری آن هم در خاک کشور ثالث نقض آشکار امنیت هوانوردی، تخلف از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیر نظامی و به علاوه در مغایرت با مواد ۳ مکرر و ۴۴ پیمان هواپیمایی کشوری بین‌المللی (کنوانسیون شیکاگو) و ضمیمه‌های مربوطه و کنوانسیون مونترال ۱۹۷۱ ونیز زیر پا گذاشتن اصول مسلم حقوق بین‌الملل است و نوعی اقدام تروریستی نیز محسوب می‌شود. ارزیابی شما چیست؟

بله من با این ارزیابی موافق هستم. دولت آمریکا که در بسیاری از موارد قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است و یاغیگری در سطح جهانی را تبدیل به یک ارکان سیاست خارجی خود تبدیل کرده است این بار به یک عمل خطرناک تروریستی متوسل شد که ابعاد جدیدی به جنگ رژیم ترامپ بر علیه ایران اضافه کرده‌اند. رژیم حاکم آمریکا قانون‌شکنی را نه تنها به یک هنر سیاسی تبدیل کرده است بلکه به یاغی گری خود مغرور است.

* اقدامات صورت گرفته توسط این جنگنده‌ها موجب مسئولیت بین‌المللی دولت متبوع آن‌ها بوده و قابلیت تعقیب حقوقی را از جمله در شورای ایکائو و دادگاه دادگستری بین‌المللی به دنبال خواهد داشت. ارزیابی شما چیست؟

تعقیب قانونی این عمل باید از هر طریقی انجام شود ولی متاسفانه من امیدی به ایکائو و دادگاه دادگستری بین‌المللی به عنوان نهادهایی که بتوانند در مقابل قلدری رژیم قانون شکن آمریکا بایستند ندارم. حد اکثر کاری که این نهادها ممکن است انجام دهند صدور اعلامیه تو خالی خواهد بود که آمریکا مانند اکثر موارد آن را نادیده خواهد گرفت.

* به طور کلی هدف از تحریک ایران در ماه‌های منتهی به انتخابات آمریکا چیست؟

مدتی است برخی در دولت آمریکا و در اتاق‌های فکر خارج از دولت ترامپ تحریک ایران و حتی یک درگیری نظامی با ایران را کمکی به دوباره انتخاب شدن ترامپ مطرح کرده‌اند. رژیم ترامپ که پایه داخلی آن تا اندازه‌ای سست شده است ممکن است که دنبال یک بحران خارجی باشد تا از این طریق پشتیبانی مردم آمریکا را به طرف خود جلب کند و از این طریق امکان دوباره انتخاب شدن ترامپ را افزایش دهد.

* این فرضیه مطرح می‌شود که ایران در حال حاضر توان یا تمایل برای واکنش به تحریکات آمریکا و اسرائیل را ندارد. این در حالی است که ایران بر اساس عقلانیت خود واکنش به این اقدامات را در زمان و مکان مشخص انجام خواهد داد و به نظر می‌رسد واکنش ایران هم می‌تواند قبل از انتخابات آمریکا باشد و هم بعد از آن. ارزیابی شما چیست؟

بله این فرضیه که ایران در حال حاضر توان یا تمایل برای واکنش به تحریکات آمریکا و اسرائیل را ندارد در میان دولتمردان و اتاق‌های فکری ضد ایران در آمریکا که تعدادشان هر روز رو به افزایش است مداوم تبلیغ می‌شود.

ایران نباید در مورد نحوه واکنش خود به دام اینگونه تبلیغات و تحریکات بیفتد و تصمیمات خود را قاطعانه ولی در زمانی که خود تعیین می‌کند انجام دهد.