اقدام دیوانه‌وار و غیرقانونی 2 جنگنده آمریکایی علیه هواپیمای مسافری ایرانی در آسمان سوریه وجهی دیگر از چهره غیرانسانی شیطان بزرگ را نشان داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه‌های صبح امروز ایران در گزارش‌هایی به موضوع مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای پرواز مسافربری ماهان پرداختند که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

روزنامه «صبح نو» با تیتر «دیوانگی در آسمان» نوشت:

در ساعات پایانی روز پنجشنبه (2 مرداد) خبری مبنی بر تعرض دو جنگنده اف-15 به پرواز مسافربری ماهان که مقصدش شهر بیروت بود، در آسمان شهر دمشق منتشر شد. برخی اخبار، این دو جنگنده را متعلق به رژیم صهیونیستی اعلام ‌‌کردند اما پس از چند ساعت، ارتش تروریستی آمریکا، مجبور به واکنش شد.

واکنش داخلی و خارجی به تعرض آمریکا

محمد اسلامی، وزیر راه و شهر‌‌‌‌سازی در گفت‌وگویی با فارس، با تأکید بر اینکه تهدید هواپیمای مسافری توسط جنگنده‌‌‌های آمریکایی حرکتی تروریستی است، اعلام کرد: «سازمان هواپیمایی کشوری، اعتراض خود را بابت این رفتار به سازمان بین‌المللی هوانوردی ارائه داده است و به لحاظ حقوقی بحث را تا محکومیت آمریکا ادامه می‌دهیم.»

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز در توییتی با اشاره به حضور غیرقانونی نظامیان آمریکا در منطقه «التنف» واقع در شرق سوریه، نوشت: «آمریکا به صورت غیرقانونی سرزمین یک کشور دیگر را اشغال می‌کند و سپس به پرواز مسافربری برنامه‌ریزی‌شده تعرض می‌کند و جان مسافران غیرنظامی بی‌گناه آن را به خطر می‌اندازد، به بهانه اینکه از نیروهای اشغالگر خود حفاظت کند». وی در ادامه افزود: «[این] گستاخی برای انباشتن بی‌قانونی روی بی‌قانونی [است]. قانون‌شکنان باید قبل از اینکه فاجعه [درست شود]، متوقف شوند.»

علاوه بر داخل، برخی گروه‌‌‌های منطقه‌‌ای نیز در محکومیت اقدام آمریکا، بیانیه‌هایی را صادر ‌‌کردند. برای نمونه، جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه خود تاکید کرد که این حادثه تروریستی، بیانگر نیت خصمانه آمریکا و نقش این کشور در به خطر انداختن امنیت در منطقه است. این گروه فلسطینی همچنین اذعان کرد که حق ایران در اتخاذ تصمیمات و تدابیری برای واکنش به این تلاش تروریستی صورت‌گرفته علیه هواپیمای مسافربری‌اش محفوظ است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) نیز در بیانیه‌‌ای جداگانه، ضمن محکومیت رهگیری هواپیمای مسافربری ایرانی، این اقدام را نشات‌گرفته از خوی یاغی‌گرایانه و نمادی از اجرای مفهوم تروریسم بین‌المللی توسط دولت آمریکا دانست.

نامه اعتراضی ایران به شورای امنیت

همچنین نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد قرار است به‌زودی طی نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد مراتب اعتراض خود را از تهدید هواپیمای مسافربری ماهان اعلام دارد.

سلطان ترورهای هوایی

این برای نخستین بار نیست که آمریکایی‌ها خارج از قوانین و عرف بین‌الملل، برای هواپیماهای مسافربری ایران، مزاحمت ایجاد می‌کنند. روز چهارشنبه، مورخ 6 اردیبهشت 96 بود که پرواز شماره 6521 شرکت هواپیمایی آسمان که از شهرستان «لامرد» استان فارس به مقصد کویت در حال حرکت بود، مورد رهگیری و مزاحمت دو فروند هواپیمای جنگی آمریکایی قرار گرفت که این حادثه، باعث ایجاد رعب و وحشت میان مسافران این هواپیما شد.

گل سرسبد ترورهای از نوع آمریکایی،‌ به تیر سال 67 بازمی‌‌گردد؛ زمانی که هواپیمای ایرباس 300 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ساعت 10 صبح روز 12 تیر، با شماره پرواز 655 از فرودگاه بندرعباس به مقصد دبی به پرواز درآمد و فقط 10 دقیقه پس از پرواز، در ارتفاع 12هزار پایی، نزدیک تنگه هرمز و لارک بر فراز خلیج ‌فارس، مورد حمله ناو آمریکایی «وینسنس» قرار گرفت و تمامی 290 سرنشین آن، به شهادت رسیدند. در میان سرنشینان این هواپیما، 66 کودک زیر 13 سال، 53 زن و 46 تبعه خارجی نیز حضور داشتند که جان خود را از دست دادند.

اقدام متقابل لازم است

اما آنچه نباید در این میان مغفول بماند، لزوم اقدام متقابل از سوی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه توسط آمریکایی‌هاست. حسین امیرعبداللهیان، مشاور بین‌الملل رییس مجلس با انتشار مطلبی در فضای مجازی، با تاکید بر اینکه «تعرض جنگنده‌‌‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی در آسمان سوریه، بار دیگر اثبات کرد که حضور بیگانگان اشغالگر در منطقه، تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی به‌شمار می‌‌رود»، اذعان کرد: «بی‌تردید در حالی که هنوز انتقام سخت ترور آمریکایی قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم، سردار شهید سلیمانی عزیز، در راه است، نظامیان آمریکا با تعرض اخیر به هواپیمای مسافربری ایرانی در انتظار تبعات سنگین رفتار تحریک‌آمیز خود باشند.» امیرعبداللهیان تصریح کرد: «صهیونیست‌ها هم نمی‌توانند در سایه بنشینند، تحریک کنند و بلافاصله بگویند ما دخالتی نداشتیم.» 

قالیباف: هدف آمریکایی‌ها شوم بود

همچنین رییس مجلس در واکنش به تهدید هواپیمای مسافربری ایران نوشت: آمریکایی‌های تروریست تلاش کردند تا با فراهم کردن مقدمات وقوع یک خطای احتمالی به اهداف شوم طراحی شده‌ای دست پیدا کنند.

هرجنایت آمریکایی ها بی شک نابودی ذلیلانه مستکبرین منطقه به ویژه رژیم منحوس صهیونیستی را سرعت 

خواهد بخشید.

روزنامه «وطن امروز» با تیتر «ضد بشری» نوشت:توطئه «عملیات سوتر»

از نخستین ساعات پس از این اقدام آمریکایی‌ها، بحث و گمانه‌زنی‌های متعددی پیرامون اهداف این عملیات مطرح شد. از تهدید و تحریک ایران برای واکنش متقابل به اقدام آمریکا تا تلاش برای به مخاطره انداختن امنیت پروازهای ماهان، تنها بخشی از فرضیه‌هایی بود که در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی به آنها اشاره شد. با این حال یکی از تحلیل‌ها در این زمینه تلاش هدفمند جنگنده‌های آمریکایی برای به اشتباه انداختن پدافند سوریه و هدف گرفته شدن این هواپیمای مسافری از سوی آنها بود.

در همین زمینه، پایگاه خبری «نورنیوز» در گزارشی نوشت: یکی از فرضیات قابل اتکا درباره این اقدام خطرناک جنگنده‌های آمریکایی، قصد آنها برای اجرای«عملیات سوتر» است. اگر چه این فرضیه هنوز قطعی نیست اما با توجه به سابقه چنین رفتاری از سوی جنگنده‌های آمریکایی و صهیونیستی، به نظر می‌رسد جنگنده‌های آمریکایی با خباثت تمام عمدا اقدام به پرواز در نزدیکی هواپیمای مسافری ایران کرده‌اند تا پدافند هوایی سوریه به اشتباه آن را ساقط کند.

به بیان دقیق‌تر؛ شواهد امر نشان می‌دهد قصد آمریکایی‌ها پنهان شدن در پشت هواپیمای مسافری یا انجام «عملیات سوتر» بوده است تا پدافند سوریه هواپیمای ایرانی را هدف قرار دهد. این نمونه همان عملیاتی است که جنگنده‌های اسرائیلی درباره هواپیمای ایلیوشین ۲۰ روسی انجام دادند و با فریب سامانه پدافندی سوریه موجب هدف قرار گرفته شدن آن شدند. البته درباره اتفاق شامگاه پنجشنبه، خلبان ایرانی ایرباس ماهان با مهارت، ذکاوت و تصمیم درست در کاهش سریع ارتفاع موجب شد هواپیمای ایرانی هدف پدافند سوریه قرار نگیرد و نقشه شوم آمریکایی‌ها نقش بر آب شود. 

روزنامه «فرهیختگان» با تیتر «زنده باد گفت‌وگوی تمدن‌ها» نوشت:

سرعت تحولات و سطح تنش‌ها بین ایران و آمریکا در غرب آسیا یک‌بار دیگر درحال طی‌کردن روندی صعودی است. پس از بروز حادثه در تاسیسات هسته‌ای نطنز -که همچنان بررسی‌ها درباره آن ادامه دارد- و آتش‌سوزی مشکوک در ناو «بونهوم ریچارد» در بندر سن‌دیگو، پنجشنبه‌شب دو جنگنده آمریکایی برای یک هواپیمای ایرانی ایجاد مزاحمت کردند.

آمریکا به 3 دلیل تلاش می‌کند تصویر قاطع و تهاجمی دیوانه‌وار از خود دربرابر ایران به نمایش بگذارد: اول اینکه از ظرفیت کنش و واکنش به این رفتارها در انتخابات آمریکا بهره‌برداری کند. دوم اینکه با رفتار تهاجمی اقتصاد ایران را تحت‌تاثیر قرار دهد تا تهران پیش از انتخابات پای میز مذاکره برود. سوم اینکه، تهران را به این نتیجه برساند که به ماجراجویی‌های واشنگتن پاسخی ندهد.

آن‌گونه که تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به‌دلیل درگیری با بحران کرونا، اعتراضات ضدنژادپرستی و کوچک‌شدن اقتصاد آمریکا در پازلی پیچیده گرفتار شده است. او در آستانه خداحافظی با کاخ سفید است و اگر در هفته‌های آینده نتواند به اقتصاد سروسامان بدهد، باید خود را برای شکست مهیا کند. ترامپ به‌دلیل ناکارآمدی، توان رفع معضل کرونا، نژادپرستی و اقتصاد را ندارد ولی تنها ابزاری که او می‌تواند با تکیه بر آن، اوضاع خود را سروسامان ببخشد، در سیاست خارجی نهفته است. او می‌خواهد با افزایش تنش با ایران، در جبهه داخلی بهره‌برداری حداکثری خودش را داشته باشد اما هوشیار است که این کنش دیوانه‌وار را برخلاف خواست رژیم صهیونیستی، به آستانه جنگ نکشاند.

استقرار «سوم خرداد» و «باور» در سوریه دلیل اقدام خصمانه امریکایی‌ها

موضوع دیگری که می‌تواند در پس اقدام آمریکایی‌ها قابل ارزیابی باشد به سفر سه هفته پیش سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران به سوریه بازمی‌گردد. در جریان این سفر، سرلشکر باقری با سپهبد علی‌عبدالله ایوب، جانشین فرمانده‌کل ارتش و نیروهای مسلح این کشور توافقی راهبردی در عرصه نظامی امضا کرد. براساس آنچه از این توافق از طریق رسانه‌ها منتشر شده قرار است ایران، سوریه را به سامانه‌های پدافند هوایی قدرتمندی مجهز کند. این سامانه به احتمال زیاد برای استقرار در سوریه توسط هواپیماهای باربری و ترابری نظامی به این کشور حمل خواهند شد که مستلزم گذر از فضای هوایی عراق است. این درست همان مسیری است که هواپیمای مسافربری ماهان پنجشنبه‌شب از آن گذر کرد.

آمریکا قصد دارد بگوید هنگامی که حاضر است قدم‌هایی را برای ساقط‌کردن هواپیماهای مسافربری با ده‌ها مسافر بردارد، قطعا انگیزه و اراده مضاعف برای ساقط‌کردن هواپیماهای باربری نظامی حامل تسلیحات پیشرفته را همانند سامانه‌های پدافند هوایی خواهد داشت. گفته می‌شود ایران قصد دارد سامانه پدافند هوایی میانبرد سوم خرداد و نیز سامانه دوربرد باور-373 را در سوریه مستقر کند.

سامانه پدافند هوایی سوم خرداد همان سامانه‌ای است که توانست یک فروند پهپاد جاسوسی پیشرفته گلوبال‌هاوک آمریکایی را در خردادماه سال گذشته بر فراز آب‌های ساحلی ایران ساقط کند.

روزنامه «جوان» با عنوان «تروریسم امریکایی در تعقیب هواپیمای مسافری» نوشت: 

ارتش امریکا: مأموریت عادی بود!

ارتش امریکا ابتدا از هرگونه اظهار نظر درباره این ماجراجویی خودداری کرد، اما ساعاتی بعد شبکه تلویزیونی المیادین، گزارش داد: وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) ضمن تأیید ضمنی تعرض به هواپیمای مسافربری ماهان در حریم هوایی سوریه اعلام کرد: همزمان با مشاهده شدن یک هواپیمای ایرانی در حریم هوایی منطقه التنف سوریه، دو هواپیمای نظامی امریکایی در حال انجام «مأموریت عادی!» خود در این منطقه بودند.اقدام ماجراجویانه هواپیما‌های جنگنده امریکا در حالی است که هواپیمای مسافربری ماهان در کریدور پرواز‌های هوایی حرکت می‌کرده است.

در همین زمینه رضا نصری، حقوقدان بین‌المللی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «از دو سال پیش امریکا و لابی‌های اسرائیل کارزار حقوقی و روانی حساب‌شده‌ای را علیه «ماهان» آغاز کرده‌اند تا با القای اینکه کارکرد اصلی این هواپیمایی «نظامی» است و از این رو می‌تواند یک هدف مشروع نظامی باشد، ایران را تحت فشار قرار دهند. امروز دارند از این زمینه‌سازی بهره‌برداری می‌کنند.»

سخنگوی سازمان تروریستی سنتکام نیز در واکنش به انتشار خبر مزاحمت جنگنده‌های امریکایی برای هواپیمای مسافربری ایران، آن را اقدامی حرفه‌ای و براساس معیار‌های بین‌المللی توصیف کرد. به گزارش رویترز «بیل اوربان»، سخنگوی سازمان تروریستی فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام)، بامداد دیروز جمعه، در واکنش به انتشار خبر مزاحمت دو فروند جنگنده «اف – ۱۵» این کشور برای هواپیمای مسافربری ایرانی مدعی شد، این اقدام براساس معیار‌های بین‌المللی برای بازرسی بصری به‌منظور حصول اطمینان از امنیت پایگاه «التنف» سوریه انجام شد.

بیل اوربان ادعا کرد «این بازرسی بصری با رعایت استاندارد‌های بین‌المللی، برای اطمینان از امنیت پرسنل ائتلاف در پایگاه التنف انجام شد و زمانی که خلبان اف – ۱۵ هواپیمای مسافربری را شناسایی کرد، از آن فاصله گرفت.»

روزنامه «کیهان» با تیتر «تهدید هواپیمای مسافری ایران سند درماندگی آمریکا» نوشت:

اسرائیلی‌ها: ما نبودیم!

گفتنی است برخی منابع خبری شامگاه پنج‌شنبه در اولین گزارش‌های خبری از این ماجرا، اعلام کردند که جنگنده‌های متخاصم، اسرائیلی بوده‌اند. خبرگزاری رویترز و شبکه المیادین پنجشنبه‌شب گزارش دادند که ۲ جنگنده رژیم صهیونیستی در آسمان سوریه برای هواپیمای متعلق به شرکت ماهان ایجاد مزاحمت کردند.

بر همین اساس بود که رژیم صهیونیستی از همان ساعات اولیه، از‌ ترس عکس‌العمل جمهوری اسلامی، دست‌به‌کار شد و در شبکه‌ها و پایگاه‌های خبری خود، به تکذیب گزارش‌های فوق و برجسته‌سازی آمریکایی بودن جنگنده‌ها روی آورد.

منابع صهیونیستی در اولین ساعات بامداد جمعه، خبر ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایرانی از سوی جنگنده‌های این رژیم را تکذیب کردند.

به گزارش پایگاه خبری معا فلسطین، مقام‌های عالی‌رتبه صهیونیستی در واکنش به اخبار منتشر شده درخصوص رهگیری هواپیمای مسافربری ایران از سوی جنگنده‌های اسرائیل مدعی شدند: جنگنده‌هایی که هواپیمای ایرانی را رهگیری کردند اسرائیلی نبوده‌اند. در همین حال، شبکه ۱۳ تلویزیونی رژیم صهیونیستی گزارش داد که دو جنگنده نظامی که برای هواپیمای ایرانی ایجاد مزاحمت کرد، متعلق به ارتش آمریکا بوده است.

تهدید هواپیمای مسافری ایران سند درماندگی آمریکا

به اذعان کارشناسان، تحلیلگران، برخی مقامات و همچنین اندیشکده‌های خارجی، سیاست فشار حداکثری آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است؛ تحریم‌ها نتیجه نداده و ایران وارد تعاملات تجاری و اقتصادی با ونزوئلا، چین، عراق و برخی کشورها شده و بر انتقام راهبردی و اقدام متقابل و خون‌خواهی شهید سلیمانی تأکید می‌کند.

ازاین‌روست که آمریکایی‌ها در ادامه اقدامات خصمانه و تجاوزکارانه خود علیه ملت ایران، این‌بار از طریق جنگنده‌های خود برای یک هواپیمای مسافربری ایرانی مزاحمت ایجاد کرد تا با ایجاد رعب و وحشت، جمهوری اسلامی را به تعدیل سیاست‌های راهبردی خود مجبور کنند؛ در حالی که تهدید هواپیمای مسافربری ایران، سند درماندگی آمریکاست نه اقدامی برای فشار بر ایران!

روزنامه «جام‌جم» با تیتر «آمریکا در هوای ماجراجویی» نوشت:

لزوم استفاده از قدرت سخت در کنار راهکارهای حقوقی

فواد ایزدی، استاد دانشگاه: تهاجم جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ایرانی غیرقانونی بوده است، چراکه اساسا حضور نیروهای نظامی آمریکا در سوریه چه به صورت هوایی یا زمینی غیرقانونی است و سوریه نیز بارها بر لزوم خروج آمریکا از این کشور تاکید کرده است.از سوی دیگر این اقدام آمریکا نقض کنوانسیون 1944 شیکاگو است که قوانین مربوط به رفت‌و‌آمدهای هوایی را مشخص کرده است، بر این اساس کریدوری که هواپیمای ایران در آن قرار داشت مربوط به هواپیمای مسافربری بوده و به این ترتیب حضور جت جنگی و نزدیک شدن آن به هواپیمای غیرنظامی اقدامی خلاف بوده است.

از سوی دیگر می‌توان این اقدام آمریکا را نشان‌دهنده شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران نیز دانست چراکه این کشور علی‌رغم این‌که سالانه یک هزار میلیارد دلار هزینه نظامی دارد حال به ترساندن تعدادی از مسافران عادی غیرنظامی که در میان آنها زنان و کودکان حضور داشتند روی آورده است، چنین اقدامی نشان‌دهنده شکست بزرگ آمریکا در قبال ایران است.

در هر حال با توجه به عملکرد آمریکا در غرب آسیا راه‌حلی جز خروج نیروهای این کشور از سوریه و منطقه نیست و زمانی منطقه، روی آرامش می‌بیند که تروریست‌های آمریکایی حضور نداشته باشند. با توجه به طراحی‌هایی که در زمینه خروج آمریکا از منطقه آغاز شده امیدواریم که این خروج به‌زودی محقق شود.

البته در شرایط فعلی حضور نیروهای موثر آمریکایی در منطقه زیر سوال است چرا که اگر حضور موثری داشتند وضعیت سوریه و عراق و یمن این‌گونه نبود. بنابراین می‌توان گفت حضور موثر آمریکا در عمل وجود ندارد و این حضور غیرموثر است که ان‌شاءا... بعد از اخراج کامل آمریکا از منطقه موضوع حل خواهد شد.

در مورد اقدام آمریکا در تهاجم به هواپیمای غیرنظامی ایران نیز باید تاکید کرد که این کشور زبان زور را می‌فهمد، بنابراین باید در کنار روش‌های حقوقی و شکایت به مراجع حقوقی بین‌المللی برای پیگیری تهاجم جنگنده‌های آمریکایی؛ از قدرت سخت نیز علیه آمریکا استفاده کنیم.نیروهای آمریکایی در منطقه پراکنده و نیروهایشان در نقاط مختلف حضور دارند که البته آسیب‌پذیر هستند و آمریکا نیز این را می‌داند بنابراین استفاده از این نقطه آسیب‌پذیری آمریکا می‌تواند در کنترل رفتار آمریکا مفید باشد.

روزنامه «رسالت» با تیتر «عجله آمریکا برای انتقام سخت» نوشت:

نکبت و ناامنی و هرج‌ومرج، حاصل حضور آمریکا در منطقه

رژیم تروریست آمریکا از زمانی که وارد منطقه غرب‌آسیا شد، نکبت و ناامنی و هرج‌ومرج را به ارمغان آورد و با گذشت سال‌ها از حضور این جرثومه فساد و‌ تباهی، حالا مردم منطقه به این حضور خسارت‌بار بیش از پیش آگاهی یافته و‌ خواستار اخراج بدون فوت وقت آن‌ها هستند.

دلیل این ادعا نیز مصوبه دولت، ملت و‌ پارلمان عراق مبنی بر خروج نظامیان تروریست رژیم آمریکا از این کشور است. این خواسته بعد از آن جامه قانون پوشید که رژیم وحشی آمریکا در  اقدامی خلاف مقرارت بین‌المللی و همه شئون اخلاقی و‌ انسانی، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی یکی از استوانه‌های مهم تأمین امنیت منطقه و همرزمانش را در فرودگاه بغداد ترور کرد.

ایجاد مزاحمت رژیم آمریکا برای مردم منطقه به همین مورد ختم نمی‌شود و‌ این رژیم متوحش در تازه‌ترین اقدام خلاف مقررات بین‌المللی برای هواپیماهای مسافربری کشورمان ایجاد ناامنی کرده است. شامگاه پنج‌شنبه ۲ مرداد از سوریه خبر رسید دو جنگنده اقدام به نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری شرکت ماهان در آسمان سوریه کردند؛ در حالی که این هواپیما در حال حرکت به لبنان بود و در آسمان سوریه مورد تعرض قرار گرفت. بر اساس اعلام خلبان هواپیمای ماهان، دوجنگنده‌ای که این هواپیما را در آسمان سوریه تهدید کردند، آمریکایی بوده‌اند.

نکته مهمی‌ که نباید مورد غفلت قرار گیرد، چرایی حضور غیرقانونی رژیم آمریکا در حریم هوایی کشور مستقل سوریه است، رژیم آمریکا به چه حقی و با کدام مجوز قانونی به خود اجازه می‌دهد کیلومترها دورتر از کشورش، حریم‌هوایی کشور دیگری را نقض و هواپیمای کشور ثالثی را تهدید کند؟ رژیم وحشی آمریکا با همین منطق قلدری در کشور دیگری، مقام ارشد کشور ثالث - حاج قاسم عزیز - را ترور کرد.

این قلدری‌ها باید پاسخ داده شود و بحمدالله فرآیند آن شروع شده و همانگونه که مقامات کشورمان اعلام کرده‌اند، خون‌بهای حاج قاسم عزیز و ۹ همرزم عزیز دیگرش از جمله شهید ابومهندس، خروج رژیم آمریکا از منطقه است.

روزنامه «شرق» با تیتر «اعتراض به تعرض» نوشت:

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور، درباره مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایران در حساب توییتری خود نوشت: «کسی که جان رهبرانش را دوست دارد، با جان مسافران ما بازی نمی‌کند».

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، با اشاره به اینکه این اقدام، «آن‌هم در خاک کشور ثالث، نقض آشکار امنیت هوانوردی، تخلف از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیرنظامی و به‌علاوه در مغایرت با مواد سه مکرر و ۴۴ پیمان هواپیمایی کشوری بین‌المللی (کنوانسیون شیکاگو) و ضمیمه‌های مربوطه و کنوانسیون مونترال ۱۹۷۱ و نیز زیرپاگذاشتن اصول مسلم حقوق بین‌الملل است»، گفت: توضیحاتی که تاکنون ارائه شده غیرموجه و فاقد وجه اقناعی است، لذا اقدامات صورت‌گرفته توسط این جنگنده‌ها موجب مسئولیت بین‌المللی دولت متبوع آنها بوده و قابلیت تعقیب حقوقی را از جمله در شورای ایکائو و دادگاه دادگستری بین‌المللی به‌دنبال خواهد داشت».

پس از این حادثه شایعاتی درباره حضور یک شخصیت سیاسی یا نظامی در این هواپیما مطرح شده بود؛ اما خبرگزاری تسنیم به نقل از «منابع مطلع» آن را تکذیب کرد. خبر جان‌باختن یکی از سرنشینان هواپیما نیز تکذیب شد. خبرگزاری مهر نیز شایعه بازداشت خلبان و خدمه این پرواز را تکذیب کرد و توضیح داد صرفا برای توضیح اتفاقات رخ‌داده با آنها مصاحبه شده و خود هواپیما نیز بعد از بازرسی و تأیید سلامت به خطوط پروازی بازگشته است.

روزنامه «اعتماد» با تیتر «پیدا و پنهان یک تجاوز» نوشت:

«جنگ می‌شود یا خیر»؟

در شرایط کنونی منطقه خاورمیانه و با درنظرگیری تمام متغیرهای لازم می‌توان گفت که هیچ جنگی اتفاق نخواهد افتاد، چراکه ساکنان کاخ‌های شیشه‌ای به خوبی می‌دانند در صورت هر نوع درگیری، ترکش‌های آن موجبات فرو ریختن کاخ‌های شیشه‌ای آنان را فراهم خواهد آورد.

امروز ایران ساکن کاخ شیشه‌ای نیست پس اصلی‌ترین نگرانی متوجه کسان دیگری است. این مهم اما به معنی پایان اقدامات شیطنت‌آمیز واشنگتن و متحدانش نیست و به عقیده من تا سیزدهم آبان ماه و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده و نیاز مبرم دونالد ترامپ و یارانش به بهبود شرایط او، منطقه خاورمیانه گاه و بی‌گاه شاهد چنین اقدامات تحریک‌آمیزی خواهد بود و از این‌رو معتقدم ایران وجه غیرسیاسی و حقوقی پاسخ خود را با دقتی چندبرابر پیش خواهد برد.