سفیر سابق انگلیس در سوریه تهدید جنگنده‌های آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ایران را اقدامی غیرقانونی توصیف و ادعای آمریکا برای شناسایی این هواپیما را نیز "مضحک" دانست و تصریح کرد: واشنگتن هیچ حقی برای فعالیت نظامی در جنوب سوریه ندارد و اقدام این کشور به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست.«پیتر فورد» افزود:‌ تنها می‌توان اینگونه برداشت کرد که آمریکا به دنبال ایجاد تنش علیه ایران است تا بخت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را که در سراشیبی تندی قرار دارد تقویت کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دو فروند جنگنده آمریکایی بامداد جمعه برای هواپیمای مسافربری شرکت ماهان در آسمان سوریه ایجاد مزاحمت کردند که این اقدام موجب شد به برخی از مسافران این پرواز آسیب برسد.
«بیل اوربان» ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) درباره این مزاحمت ادعا کرد که بازرسی بصری با هدف اطمینان یافتن از امنیت پرسنل نیروهای ائتلاف در پایگاه التنف صورت گرفته و زمانی که خلبان اف-۱۵ هواپیما را به عنوان هواپیمای مسافربری ماهان‌ایر شناسایی کرد، اف-۱۵ به صورت امن اقدام به فاصله گرفتن از هواپیما کرد.

وی اضافه کرد که مزاحمت جنگنده‌های این کشور برای هواپیمای مسافربری ایرانی، حرفه‌ای بوده و براساس معیارهای بین‌المللی صورت گرفته است.

با این حال پیتر فورد، دیپلمات بازنشسته انگلیسی که در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶میلادی سفیر لندن در دمشق بوده معتقد است که حضور نیروهای ائتلاف در پایگاه التنف سوریه غیرقانونی است و جنگنده‌های آمریکا حقی برای پرواز در آسمان سوریه ندارند.

او در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای اقدام واشنگتن هم گفت: آمریکا بازی خطرناکی را صورت داد. تجربه سال گذشته این کشور در ماجرای ترور [سردار] قاسم سلیمانی باید برای آن‌ها عبرت می‌شد که نمی‌توانند در برابر ایران با مصونیت رفتار کنند.  

وی با این حال ابراز اطمینان کرد، ایران در بازی ترامپ گرفتار نخواهد شد، گزینه‌های خود را با دقت بررسی کرده و در زمان مناسب به آن واکنش نشان خواهد داد.  

بیشتر تحلیل گران معتقدند که اقدام آمریکا از روی استیصال و تحریک ایران برای درگیری نظامی در واپسین ماه‌های دولت متجاوز و ماجراجوی دونالد ترامپ است. آن‌ها بر این باورند که محبوبیت ترامپ در سراشیبی تندی قرار دارد او از روی عمد به دنبال تنش با چین و ایران است.

«پروفسور رودنی شکسپیر» فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج انگلیس، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، اقتصاددان، استاد دانشگاه، مولف کتاب‌ها و رساله‌های علمی- دانشگاهی در زمینه اقتصاد و سیاست در این باره به خبرنگار ایرنا در گفت؛ ترامپ گمان می‌کند که جنگ با ایران می‌تواند بخت او را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ابان‌ماه افزایش دهد. اما تهدید هواپیمای مسافربری توسط جنگنده‌های نظامی، مقوله‌ای بسیار جدی است.

«استفن بل» عضو ارشد پویش توقف جنگ انگلیس هم معتقد است که دولت آمریکا باید به جامعه جهانی توضیح دهد که چگونه می‌خواهد ایمنی پروازهای مسافربری ایرانی را از عدم تکرار این حوادث هولناک تضمین کند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرده است؛ علاوه بر گفت‌وگوی تلفنی «مجید تخت‌روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، به زودی طی نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد، مراتب اعتراض خود را از تهدید هواپیمای مسافربری ماهان اعلام خواهد شد.

همچنین سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، تصریح کرد: ایران مراتب اعتراض جدی خود را رسما به شورای سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ارائه و خواستار رسیدگی فوری به موضوع است.

با توجه به اقدام غیرقانونی نیروهای امریکایی در منطقه و تهدید هواپیمای مسافربری ایرانی در آسمان توسط جنگنده های امریکایی انتظار می رود سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) دارد در اسرع وقت به این مساله رسیدگی و نسبت به این اقدام امریکایی ها واکنش نشان دهد.

اقدام هواپیماهای جنگنده امریکایی در تعرض به هواپیمای مسافربری ایرانی مصداق بارز نقض حقوق بین الملل و مقررات و استانداردهای هوانوردی است و تمام سازمان های بین المللی باید این اقدام را به فوریت محکوم کنند تا صنعت حمل ونقل هوایی دنیا از این منظر لطمه بیشتری نبیند.