نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه در سفری رسمی به تونس رفت تا در دیدار با مسئولان این کشور درباره مسائل مختلف از جمله ادامه تحریم های ظالمانه امریکا علیه ایران و بحران در لیبی گفت‌وگو و تبادل نظر کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که امیدوار بود نتیجه این سفر مانند سفر دوره ای پیشین به کشورهای خلیج فارس با تکرار برخی ادعاها همراه شود و نمایشی نیز به عنوان مصاحبه مطبوعاتی برای طرح دیدگاه های خود در تونس فراهم کند این بار مجبور شد با حضور در سفارت امریکا در تونس و انتشار ویدئویی نظرات خود را مطرح کند.

نماینده ویژه امریکا در امور ایران در این ویدئو باردیگر مانند سفر به عربستان، کویت و اسراییل خواستار موافقت کشورها با ادامه تمدید تحریم های تسلیحاتی و ظالمانه علیه ایران شد که قرار است بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و موافقت کشورهای مختلف جهان مهر ماه ۱۳۹۹ پایان یابد.

به دنبال سفر هوک به تونس روزنامه های امروز این کشور در ارتباط با این سفر و اهداف آن و محور دیدارهای نماینده امریکا بیش از همه به بحران لیبی در همسایگی تونس پرداختند و همه بافته های هوک را پنبه کردند.

وزارت خارجه تونس هم در همین ارتباط در بیانیه‌ای اعلام کرد که در دیدار هوک با مقام های تونسی روابط دو جانبه و راه‌های توسعه همکاری‌ها و نیز برخی مسائل منطقه‌ای و بین المللی دارای اهتمام مشترک بررسی شد.

سفر هوک به تونس در حالی انجام می شود که الیاس الفخفاخ در ۱۵ ژوئیه ( ۲۵ تیر) به دلیل متهم شدن در خصوص پرونده تضاد منافع استعفا داد و این کشور فاقد دولت مشخص در مقطع کنونی است و به دنبال استعفای نخست وزیر آن احزاب سیاسی مشورت ها را جهت انتخاب کاندیداهای جدید برای نخست وزیری آغاز کرده و قرار است قیس سعید رئیس جمهوری تونس امروز (شنبه) یکی را از میان افراد معرفی شده به عنوان نخست وزیر آینده انتخاب کند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه تونس مقام های این کشور و هوک در جریان دیدار درباره اوضاع خاورمیانه و تحولات بحران لیبی تبادل ‌نظر و تاکید کردند که باید دخالت‌های خارجی در لیبی متوقف شود و تلاش‌ها برای دست‌یابی به راه‌حل سیاسی جهت پایان دادن به درگیری و برقراری امنیت در این کشور متمرکز شود.

در پایان این دیدارها نیز مسئولان تونسی و نماینده ویژه امریکا در امور ایران بر اهمیت ادامه هماهنگی‌ها در شورای امنیت در خصوص مسائل مطرح شده در دستور کار مشخص که باعث تقویت امنیت و صلح بین‌المللی می شود، تاکید کردند.

مسئولان تونس در ادامه بر روابط استوار با آمریکا تاکید و آن را برای تونس راهبردی توصیف کردند.

وزارت خارجه تونس همچنین به حمایت مستمر آمریکا از تونس اشاره و اعلام کرد که تونس به دنبال تقویت همکاری‌های دو جانبه میان دو کشور در زمینه‌های مختلف است و هوک هم در این دیدار بر ادامه حمایت‌های واشنگتن از تونس تاکید کرد.

در چنین شرایطی هوک که احساس کرد سفرش به تونس با شکست مواجه شده و نتوانسته اهداف مورد نظر واشنگتن را برآورده کند مجبور شد تا امروز در صفحه فیس بوک سفارت امریکا در تونس پیام ویدئویی منتشر کند و طی آن از تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل از جمله تونس بخواهد که در ماه اکتبر تحریم تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد تمدید کنند.

تونس در حال حاضر در کنار نیجر دو کشور افریقایی عضو غیردایم شورای امنیت سازمان ملل است.

به گزارش ایرنا، امریکا با توجه به خروج از برجام بشدت در موضع ضعف برای لغو تحریم های تسلیحاتی ایران قرار گرفته و بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که با توجه به خروج امریکا از برنامه جامع اقدام مشترک واشنگتن نمی تواند در امور بعدی مربوط به برجام دخالت کند.

کارشناسان سیاسی تونس که از نزدیک تحولات این کشور را پیگیری می کنند معتقدند که با توجه به بیانیه وزارت خارجه این کشور در ارتباط با سفر هوک و انتشار ویدئوی از سوی سفارت امریکا در تونس سفر این مقام امریکایی به تونس بی نتیجه بوده است.

از دیدگاه آنان با توجه به بازتاب سفر هوک در مطبوعات تونس و پرداختن به موضوع لیبی به عنوان مهم ترین موضوع در همسایگی تونس و نپرداختن مقام های تونسی به مسایل مورد نظر نماینده امریکا موجب شده است تا هوک بر خلاف دیگر کشورها که به مصاحبه و کنفرانس مطبوعاتی می پرداخت این بار به انتشار ویدئو بسنده کند.