کمتر کسی است در ایران که نداند کشور ما روی خط زلزله واقع شده و زلزله به عنوان یکی از بلایای طبیعی شناخته شده در ایران است. اما چون زمان وقوع زلزله در هر منطقه ای غیر قابل پیش بینی است، نیاز هست که به این پدیده زمینی به عنوان یک مسئله مهم بنگریم، و راهکارهایی را برای پیشگیری از عواقب آن در نظر بگیریم. و هر چقدر که نسبت به آن سهل انگاری کنیم، جبران عواقب آن گاهی برای ما غیرممکن خواهد بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برای کاهش خطرات ناشی از زمین لرزه می توانیم از راهکارهای زیر استفاده کنیم:

111

1-لازم است که اقدامات احتیاطی برای کاهش خطر را در نظر بگیریم. به طور مثال احداث ساختمان های مقاوم در برابر زلزله، و یا مقاوم سازی اجسام در داخل ساختمان (خصوصاً آنهایی که قابلیت سقوط دارند). همچنین پیش بینی راههای فرار مناسب در ساختمان ها در زمان زلزله.

2-آموزش های لازم در خصوص اقدامات در حین زلزله و بعد از وقوع آن به خودمان و افرادی که با ما زندگی می کنند. وقتی افراد بدانند که در زمان بحران چه کارهایی می توانند انجام دهند و از قبل آن ها را تمرین هم کرده باشند، در زمان ضروری می توانند رفتار بهتری از خود نشان دهند. همین مسئله باعث کاهش آمار خسارت های جانی ناشی از فرار، ناراحتی های عصبی و روحی ناشی از زلزله خواهد شد.

3- تهیه جعبه کمک های اولیه و اقلام ضروری و کیف بحران در خانه یا محل کار، می تواند در زمان محبوس شدن در ساختمان یا قحطی های بعد از وقوع زلزله بسیار راهگشا باشد.

4-همکاری با مدیریت بحران و مأموران نجات و پرهیز از شتابزدگی و یا اقدامات موازی، باعث سرعت در امداد رسانی به زلزله زدگان خواهد شد. گاهی اقدامات خودسرانه نه تنها کمک کننده نیستند، بلکه می توانند باعث آسیب شده و جان دیگران را به خطر بیاندازند.

5-بعد از وقوع زلزله، خطرات دیگری مثل آتش سوزی ناشی از نشت گاز، فرورفتگی زمین به خاطر تأسیسات زیرزمینی و ... باعث خسارات جانی بسیاری می شوند. هنوز هم ممکن است این زلزله تلفات زیادی داشته باشد. باید مراقب بود.

6-در برخی موارد زلزله لحظاتی قبل از وقوع، دارای علائمی است که اگر آن ها را بشناسیم می توانیم از جان خودمان و اطرافیانمان محافظت کنیم. برخی از این علائم عبارت اند از: هیجان و سپس سکوت پرندگان قبل از وقوع زلزله، هیجان و حرکات غیرطبیعی حیوانات خانگی، ایجاد حباب روی استخرها و یا حوض های خانگی، بالا آمدن آب یا گل آلود شدن به یکباره آب، و ...

7- آمادگی برای پس لرزه ها، بسیار اهمیت دارند. درست است که معمولاً پس لرزه ها با شدت کمتری از زلزله اصلی رخ می دهند. اما با توجه به آسیبی که به ساختمان ها وارد شده است، گاهی یک تکان کوچک می تواند باعث فروریختن ساختمان آسیب دیده شود.

8- اگر در زیر آوار گیر کرده اید، باید بدانید که در چه وضعیتی هستید و میزان آسیب به خودتان را شناسایی کنید. از طرفی سعی کنید که متوجه میزان هوایی که اطرافتان هست شده تا مصرف اکسیژن را مدیریت کنید. با ضربه زدن به شرط عدم ریزش مجدد آوار، می توانید دیگران را از وضعیت خود مطلع کنید. داشتن ایمان و صبر در این لحظات می تواند بسیار راهگشا باشد. چه بسیار افرادی که با امید توانسته اند روزها زیر آوار زنده بمانند. در سکوت شب ها می توانید از سکوت استفاده کرده و با ایجاد صدا، دیگران را مطلع نمایید.

9-یکی از بزرگترین آسیب هایی که در زمان زلزله متوجه افراد می شود، آسیب های مالی است. خسارت های زیادی که به اموال افراد وارد می شود، واقعاً می تواند اقتصاد یک خانواده را به نابودی بکشد. خسارت های وارد شده به ساختمان و وسایل خانه، می بایست دوباره جبران شوند. اما خوشبختانه، در صورتی که آینده نگری خوبی داشته باشید، می توانید با کمک بیمه، نگرانی از این هزینه ها نداشته باشید. در حال حاضر شما می توانید با بیمه زلزله منازل مسکونی، ساختمان و اثاثیه خود را در کنار آتش سوزی، تحت پوشش بیمه زلزله هم قرار دهید. با این کار دیگر احتیاجی به کمک دولت برای بازسازی خانه و کاشانه خود نخواهید داشت.