فارس/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: به یاری خداوند کمترین کانون شیوع و گسترش این ویروس منحوس کرونا از مساجد، حرم ها و مجالس دینی و... بوده است و در مقابل بیشترین کانون گسترش ویروس کرونا از اماکن حمل و نقل، مجالس عروسی و... بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری مراسم محرم امسال در شرایط شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: در شرایطی که بیش از هر زمان نیاز به وحدت داریم تا از مشکلات عبور کنیم نباید در آتش تفرقه دمیده شود تا چه رسد که وحدت را تبدیل به محور تفرقه کنیم.

وی افزود: عزاداری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) از نقاط وحدت ملت ماست؛ فراجناحی و فراحزبی است و همگی  این باور را دارند. اینک سخن این است که در فضایی که ویروس ویروس کرونا جولان می دهد آیا امسال محرم عزاداری سنتی همانند همیشه برگزار گردد یا نه؟ پیش روی ما دو واجب قرار دارد یکی واجب حفظ نفس، سلامت و پیشگیری از گسترش ویروس کرونا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 195 سوره مبارکه بقره، گفت:  قرآن نیز بر این وجود تاکید دارد که «ولاتلقوا بایدیکم الی التهلکةـ یعنی خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید.  روایات فراوان بر آن دلالت دارد روایتی که می گوید در مقام اضطرار برای حفظ جانتان میتوانید از خوردنی‌های حرام، نوشیدنی‌های حرام استفاده کنید. (وسائل الشیعه جلد ۲۴ صفحه ۹۹ و ۱۰۰ و ۲۱۶ و ...) بنابراین معلوم می شود حفظ جان واجب است که آن محرمات حلال می‌شود. علاوه بر اجماع که در این مسئله هست (جواهر الکلام جلد ۳۶ صفحه ۴۲۲ ) نیز عقل بر این دلالت دارد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه واجب دوم برپایی مجالس عزاداری امام حسین (علیه السلام) است، تصریح کرد: این مهم  از مصادیق بارز تعظیم شعائر است (و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب* سوره حج آیه ۳۲) چرا که در مجالس عزاداری سالار شهیدان آرمان بلند حضرت مطرح شده، حسینیان پیمان وفاداری با سالار شهیدان می بندند و انقلاب شکوهمند اسلامی ما نیز از گل‌های معطر این مجالس است است و مقاومت افتخار آفرین ۸ ساله امت ما در جنگ تحمیلی هم از میوه پر ثمر همین مجالس بود.

وی با اشاره به صحیفه بنیان گذار کبیر انقلاب حضرت امام (ره) مبنی بر اینکه مجالس سوگواری ائمه اطهار اینها شعائر مذهبی ماست که باید حفظ شود، گفت: امام (ره) می‌فرمودند: ملت ما را این مجالس حفظ کرد، بیخود نبود که رضاخان مأمورین ساواک رضاخان تمام مجالس عزاداری را قدغن کردند می دیدند که تا این مجالس هست، تا این نوحه‌سرایی‌ها بر مظلوم هست و تا آن افشاگری ظالم هست نمی‌توانند برسند به مقاصد خودشان. (صحیفه نور 231/10)

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از تدابیری که بعد از سالار شهیدان امامان پیوسته بر آن تاکید داشتند اقامه این مجالس عزاداری بود، اذعان کرد: اینک سخن این است که در برابر این دو واجب چه باید کرد؟ عقل می‌گوید (الجمع مهما امکن اولی من الطرح) یعنی تا جایی که می‌شود هر دو را انجام داد؛ بهتر از واگذاشتن یکی است. جمع در اینجا این است که هم عزاداری آری هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی آری، هم زدن ماسک رعایت فاصله اجتماعی هم آری که خوشبختانه این سخن ستاد ملی مبارزه با کرونا هم هست.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه برخی منتقدان می‌گویند که این پروتکل ها رعایت نمی شود بنابراین امسال مجلس عزاداری نباید باشد، گفت: پس نزاع به اصطلاح که کروی نیست، نزاع صغروی است. پیشنهاد من این است که منتقدان محترم به جای دمیدن بر شکل نگرفتن مجالس عزاداری از الان تا محرم که حدود ۲۰ روز زمان است تمام تلاش خود را بر فرهنگ سازی در این عرصه یعنی رعایت پروتکل های بهداشتی به کار ببرند. روسای هیئت های عزاداری، خطبای محترم، مداحان محترم با همان شور و حرارتی که عزاداری را برپا می کنند با همان شور و حرارت در این عرصه مراقبت کنند.

وی اضافه کرد: به یاری خداوند کمترین کانون شیوع و گسترش این ویروس منحوس کرونا از مساجد، حرم ها و مجالس دینی و... بوده است و در مقابل بیشترین کانون گسترش ویروس کرونا از اماکن حمل و نقل، مجالس عروسی و... بوده است. معنای سخن این است که متدینین در این عرصه یعنی رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگام هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مجالس عزاداری آری و رعایت پروتکل های بهداشتی هم آری، گفت: مجالس عزاداری ابا‌عبدالله را محور وحدت و همدلی قرار دهیم و انشاالله در سایه این توسلات با تضرع به محضرخداوند نابودی این ویروس منحوس را از خداوند خواهانیم.