اعتماد/ ولی‌الله شجاع‌پوریان گفت: اگر اصلاح‌طلبان اصرار به حضور در انتخابات دارند،‌ می‌توانند آنهایی را که با حکم رهبری در عضویت مجمع تشخیص مصلحت هستند به عنوان کاندیدا معرفی کنند چون کسی که از رهبری حکم دارد به احتمال زیاد صلاحیتش تایید خواهد شد. البته در پایان لازم می‌دانم توضیح دهم که مشکل اصلاح‌طلبان معرفی کاندیدا نیست و اساساً مردم رغبتی به رأی دادن ندارند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اصلاح‌طلبان در حالی به استقبال انتخابات ۱۴۰۰ می‌روند که سرمایه اجتماعی‌شان، به دلیل وضعیت کنونی کشور، به نوعی سرخورده شده‌اند و رأی خود را بی‌اثر می‌دانند. این شرایط اصلاح‌طلبان را در حالت سردرگمی قرار داده است تا بتوان چنین گفت که اصلاح‌طلبان در فضایی مبهم و گنگ به فکر انتخابات ۱۴۰۰ هستند.

ولی‌الله شجاع‌پوریان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: شرایط کشور بغرنج و بحرانی است و از هر لحاظ، به ویژه در موضوع‌های مهمی چون تورم، اشتغال و در نتیجه معیشت محدودیت‌ها بیش از پیش شده است. همچنین باید اشاره کرد، کسب‌وکارهای کوچکی هم که مردم با توان حداقلی راه‌اندازی کرده بودند گرفتار کرونا شدند تا فقر و نیازمندی به طبقه‌های مختلف جامعه سرایت کند.

عضو انجمن مدرسین دانشگاه‌های کشور در ادامه گفت:‌ با اینکه دولت از نظر اجرایی مقصر اصلی این شرایط شناخته می‌شود،‌ مردم کل حاکمیت را مسبب مشکلات‌شان می‌دانند نه اینکه بخش‌های مجزا از قوه مجریه را در ایجاد محدودیت‌ها مبرا بدانند. صورت مساله این است که نارضایتی‌ عمومی از شرایط وجود دارد و مردم را به اعتراض یا آشوب می‌کشاند. 

او تصریح کرد: طبیعی است که‌ در چنین شرایطی اقبال مردم تمایل چندانی به حضور در پای صندوق‌های رأی نخواهند داشت و چندان مهم نیست که اصلاح‌طلبان و اصولگراها با چه چهره‌هایی به میدان رقابت بیایند‌. کمااینکه همین چند ماه پیش بود که انتخابات مجلس با پایین‌ترین رقم مشارکت مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ثبت رسید. آن هم در شرایطی که در انتخابات مجلس‌ رأی‌های قومی و قبیله‌ای باعث می‌شود گروهی از ناراضیان هم به فردی که هم‌قبیله‌شان است رأی دهند. این نشان می‌دهد در انتخابات ۱۴۰۰ به دلیل فروکش کردن انگیزه‌های محلی و قومی حتماً رأی‌های کمتری نسبت به اسفند ۹۸ به صندوق‌ها ریخته خواهد شد.

شجاع‌پوریان ادامه داد: همچنین باید گفت روند نامطلوب گرفتاری مردم را بیشتر کرده و در نتیجه نارضایتی‌های عمومی هم بیشتر خواهد شد و این به احتمال زیاد انتخابات را نزد افکار عمومی کم‌‌اهمیت‌تر می‌کند. در چنین شرایطی اصلاح‌طلبان شانسی برای موفقیت در انتخابات ندارند؛ یعنی حتی با یک چهره شاخص و مهم اصلاح‌طلبی هم نمی‌توانند به موفقیت امید داشته باشند. در واقع سرمایه‌ اجتماعی اصلاح‌طلبان این ذهنیت را پیدا کرده‌اند که کسی که رئیس‌جموری می‌شود مثل یک تدارک‌چی اختیار چندانی برای تصمیم‌گیری ندارد و به همین خاطر دلیلی برای رأی دادن نخواهند داشت.

ولی‌الله شجاع‌پوریان در پایان صحبت‌هایش گفت: با این حال اگر اصلاح‌طلبان اصرار به حضور در انتخابات دارند،‌ می‌توانند آنهایی را که با حکم رهبری در عضویت مجمع تشخیص مصلحت هستند به عنوان کاندیدا معرفی کنند چون کسی که از رهبری حکم دارد به احتمال زیاد صلاحیتش تایید خواهد شد. البته در پایان لازم می‌دانم توضیح دهم که مشکل اصلاح‌طلبان معرفی کاندیدا نیست و اساساً مردم رغبتی به رأی دادن ندارند.