تبانی امارات و عربستان سعودی برای پیچیدن طومار «هادی»

تاریخ مصرف منصور هادی برای عربستان تمام شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک منبع آگاه یمنی اعلام کرد، ابوظبی و ریاض در صدد هستند که رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن را به صورت کامل کنار بزنند و معتقدند دولت مستعفی به شکل کنونی، باری سنگین است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع سیاسی عالی‌رتبه یمنی به روزنامه «عربی ۲۱» گفت، امارات راهبرد خطرناک جدیدی برای تغییر ساختار دولت مستعفی یمن و کاهش اختیارات «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور این دولت دارد.

ابوظبی اخیرا در راستای حمایت از تلاش‌های عربستان سعودی برای اجرای «توافق ریاض» فعال شده و به متحد خود «المجلس الانتقالی الجنوبی» شورای انتقالی جنوبی ابلاغ کرده که با سازوکار ویژه توافق ریاض موافقت کرده است.

در ادامه این گزارش آمده، چند روز قبل از ارائه سازوکار یاد شده، «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی فرستاده ویژه خود را به ریاض فرستاد. تا قبل از رسیدن این فرستاده به نام «سعید المهیری» ملقب به «ابا خلیفه»، شورای انتقالی پیشنهاد اخیر سعودی را رد می‌کرد.

منبع مذکور ادامه داد، عنوان راهبرد جدید ابوظبی پیچیدن طومار هادی و انتقال نبرد به داخل دولت آینده است که شورای انتقالی با چهار کرسی وزارتیدر آن شرکت خواهد داشت.

وی افزود: اقدامات امارات به دنبال تغییر معادله، از بین بردن مشروعیت کامل هادی و توزیع آن بین قوای مختلف است.

این منبع یمنی تأکید کرد که رویکرد امارات با ریاض هماهنگ است و ریاض نیز معتقد است که دولت مستعفی یمن به شکل کنونی، باری سنگین است. مقدماتی که ابوظبی برای آن برنامه‌ریزی می‌کند با اعمال فشار بر سران یمنی برای دادن اختیارات گسترده به دولت آینده پس از تضمین حضور شورای انتقالی در آن است.

منبع مذکور در ادامه گفت، این مقدمه‌چینی‌ها که در پشت درهای بسته انجام شده عبد ربه منصور هادی و اختیارات وی در دولت آینده را از اساس هدف گرفته‌اند. شورای انتقالی پس از آنکه تضمین‌های اعلام‌نشده مبنی اینکه موافقت با سازوکار توافق ریاض منجر به تغییر ساختار دولت مستعفی می‌شود با سازوکار مذکور موافقت کرده است.

عربستان سعودی هفته گذشته از موافقت طرفین نزاع در جنوب یمن با سازوکاری برای اجرای توافق ریاض خبر داد و پس از آن عبد ربه منصور هادی دستور تشکیل دولت تکنوکرات را صادر کرد.