تحلیلگر مسائل بین‌الملل، شکست آمریکا در شورای امنیت را دستاورد برجام ارزیابی کرد و گفت: در دنیای امروز یکجانبه‌گرایی محکوم به شکست است و آمریکا دیر یا زود مجبور به تجدیدنظر در رفتار خود با دیگر کشورهای دنیا است.

اروپا بازنده بزرگ فعال کردن مکانیسم ماشه است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«حسن بهشتی‌پور» روز دوشنبه اظهارداشت: در طول تاریخ سازمان ملل بی سابقه بوده که آمریکا پیش‌نویسی را در شورای امنیت ارائه کند و به این شکل فقط خودش و یک کشور کوچک یعنی دومینیکن به آن رای دهند.

این کارشناس مسائل راهبردی تصریح کرد: انزوای آمریکا در بین متحدانش پیام ویژه‌ای دارد و آن این است که دنیای امروز یکجانبه‌گرایی آمریکا را تاب نمی‌آورد و تا جایی که بتواند برابر آن مقاومت می‌کند.

وی به تحریم‌های ظالمانه واشنگتن علیه ایران و برخی کشورهای مستقل دنیا اشاره کرد و افزود: کشورهای جهان نتوانستند مقابل هژمونی مالی آمریکا ایستادگی کنند و این کشور توانست یک تحریم ناخواسته را به دنیا تحمیل کند اما در شورای امنیت نتوانست افکار عمومی دنیا و حتی متحدانش را متقاعد کند.

بهشتی‌پور، دیپلماسی موفق ایران در انعقاد برجام و حفظ آن را از عوامل شکست ایالات متحده و انزوای آن در شورای امنیت عنوان کرد و افزود: شکست واشنگتن در شورای امنیت یکی از دستاوردهای برجام است که سیاست ایران را در عرصه بین‌الملل شفاف کرد به طوری که تبلیغات ضدایرانی آمریکا و ایران‌هراسی آنها بی‌نتیجه ماند.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی یادآور شد: گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی در تایید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و پایبندی ایران به تعهداتش در انزوای واشنگتن در اقدام ضدایرانی در شورای امنیت موثر بود.

وی به نقض برجام و دیگر تعهدات بین‌المللی توسط دولت دونالد ترامپ اشاره کرد و افزود: دولت ترامپ رفتارهای ناشایستی در عرصه جهانی از خود نشان داد و به هنجارهای بین‌المللی پایبند نبود. از این جهت رای شورای امنیت پاسخی کوبنده به یکجانبه‌گرایی ایالات متحده بود.

آمریکا مجبور به تجدیدنظر در یکجانبه‌گرایی است

بهشتی‌پور تصریح کرد: در دنیای امروز یکجانبه گرایی محکوم به شکست است و آمریکا دیر یا زود مجبور به تجدیدنظر در رفتار خود با دیگر کشورهای دنیا است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را ناجوانمردانه ارزیابی کرد و گفت: براساس برجام، اکنون زمان آن رسیده که تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو شود.

بهشتی‌پور، لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران را نمادین دانست و گفت: ایران از لحاظ تولید تسلیحات مورد نیاز خود در بیشتر موارد به خودکفایی رسیده و از طرف دیگر باتوجه به وجود تحریم‌های ثانویه آمریکا، حتی با لغو تحریم‌های ایران بسیاری از کشورها از ترس واشنگتن با ایران معامله تسلیحاتی انجام نخواهند داد.

وی، رد پیش‌نویس آمریکا در شورای امنیت را نه از نظر تاثیرگذاری آن بر معاملات تسلیحاتی ایران بلکه از نظر حقوقی مهم دانست و گفت: از نظر حقوقی، این یک پیروزی برای ایران و یک پاسخ کوبنده به رفتارهای یکجانبه‌گرایانه آمریکا بود.

این کارشناس مسائل راهبردی به نشست شورای امنیت در ماه گذشته اشاره کرد و افزود: از ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۴ عضو در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد از برجام حمایت کردند.

بهشتی‌پور با اشاره به اشتباه محاسباتی مقامات‌آمریکا اظهارداشت: مقامات آمریکا فکر می‌کردند با رایزنی و سفر می‌توانند نظر جامعه جهانی را درباره جمهوری اسلامی تغییر دهند اما رای اخیر نشان داد که آنها در قبال ایران دچار اشتباه محاسباتی هستند.

وی گفت: شکست در شورای امنیت یک بی‌آبرویی برای سیاست خارجی آمریکاست و نتیجه رفتار غیرمنطقی و نادیده گرفتن هنجارهای بین‌المللی و زیرپاگذاشتن اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل در ابعاد مختلف است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی، خروج آمریکا از پیمان آب‌وهوایی پاریس، سازمان بهداشت جهانی، یونسکو و دیگر پیمان‌ها و نهادهای بین‌المللی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: دولت کنونی آمریکا با سیاست‌های اشتباه، انزوایش را در جهان رقم زد.

وی، استناد آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای استفاده از مکانیزم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را غیرقابل قبول دانست و افزود: وقتی آمریکا از برجام خارج شده دیگر نمی‌تواند از مکانیزم ماشه علیه جمهوری اسلامی استفاده کند.

اروپا بازنده بزرگ فعال کردن مکانیسم ماشه است

بهشتی‌پور با بیان اینکه دیگر اعضای برجام از جمله اعضای اروپایی این توافق چندجانبه می‌توانند از مکانیزم ماشه علیه ایران استفاده کنند، تصریح کرد: ایران به صراحت اعلام کرده که اگر مکانیزم ماشه فعال شود، دست به اقدامات قاطع خواهد زد.

این کارشناس مسائل راهبردی به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب ان. پی. تی و پروتکل الحاقی اشاره کرد و گفت: اقدام متقابل ایران قطعا به زیان اروپایی‌ها خواهد بود.

وی گفت: اروپایی‌ها به خوبی نقش برجام در صلح‌بین‌المللی را درک می‌کنند و می‌دانند که اگر مکانیزم ماشه را فعال کنند، از موهبت‌های برجام محروم خواهند و این توافق بین‌المللی به تاریخ خواهد پیوست.

فعال کردن مکانیزم ماشه تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد

بهشتی‌پور، تحریم حداکثری آمریکا علیه ایران را یادآور شد و گفت: حداکثر تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اعمال شده و فعال کردن مکانیزم ماشه تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت.

این تحلیلگر در عین حال خواستار استفاده از دیپلماسی فعال برای جلوگیری از تلاش آمریکا برای استفاده از مکانیزم ماشه شد و گفت: هرچند فعال شدن مکانیزم ماشه تاثیرات اقتصادی چندانی روی ایران نخواهد داشت اما به هر حال می‌تواند وجهه جمهوری اسلامی را در جهان خدشه‌دار کند.

وی، بهبود وجهه بین‌المللی ایران در جهان را از مهمترین دستاوردهای برجام عنوان کرد و گفت: باید مراقب باشیم تا با فعال شدن احتمالی مکانیزم ماشه این دستاوردها دچار خدشه نشوند.