یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: فرق ما با اصولگرایان نوع رابطه با حاکمیت است. اصولگرایان با حاکمیت کاملا چفت و جور و همراه هستند و کاندیداهایشان در اخذ صلاحیت مشکل ندارند. اصلاح‌طلبان بالعکس، حاکمیت نگاه محبت‌آمیزی به اصلاح‌طلبان ندارد و کاندیداهایشان را به بهانه‌های مختلف رد صلاحیت می‌کند. یکی از چالش‌های ما برخورد حاکمیت در انتخابات ۱۴۰۰ با اصلاح‌طلبان است. اصولگرایان این چالش‌ها را ندارند بنابراین خیلی زود تمام کارهایشان را ردیف می‌کنند و هیچ دغدغه‌ای هم ندارند و خیلی سفت و سخت هم کار می‌کنند.

ما دغدغه داریم اصولگرایان نه!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«علی صوفی»، دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات، درباره برنامه‌ حزب متبوعش برای انتخابات ۱۴۰۰ به برنا گفت: ما در فضای کرونایی تنها توانسته‌ایم یک جلسه برگزار کنیم و شاید پس از این، جلسات را به صورت مجازی برپا کنیم. در این جلسات قطعا درباره‌ انتخابات هم صحبت خواهیم کرد. حزب ما تا الان درباره‌ انتخابات بحث رسمی نداشته است. با توجه به اینکه همه‌ احزاب اصلاح‌طلب عضو شورای عالی سیاست‌گذاری هستند بنابراین نگاه ما درباره‌ انتخابات بیشتر به این شورا است. 

صوفی درباره‌ ضرورت ورود اصلاح‌طلبان به بحث انتخابات ۱۴۰۰ با توجه به فعالیت‌های اصولگرایان اظهار کرد: فرق ما با اصولگرایان نوع رابطه با حاکمیت است. اصولگرایان با حاکمیت کاملا چفت و جور و همراه هستند و کاندیداهایشان در اخذ صلاحیت مشکل ندارند. اصلاح‌طلبان بالعکس، حاکمیت نگاه محبت‌آمیزی به اصلاح‌طلبان ندارد و کاندیداهایشان را به بهانه‌های مختلف رد صلاحیت می‌کند. یکی از چالش‌های ما برخورد حاکمیت در انتخابات ۱۴۰۰ با اصلاح‌طلبان است. اصولگرایان این چالش‌ها را ندارند بنابراین خیلی زود همه کارهایشان را ردیف می‌کنند و هیچ دغدغه‌ای هم ندارند و خیلی سفت و سخت هم کار می‌کنند.

او افزود: تکلیف اصلاح‌طلبان یک هفته مانده به انتخابات تازه روشن می‌شود. ما این چالش بزرگ را داریم و دستمان باز نیست در واقع فرصتی که اصولگرایان در انتخابات دارند در اختیار ما نیست. امکانش هست که ۱۰۰ کاندیدای اصولگرا یک نفر رد صلاحیت شود اما در مورد ما اینطور نیست. ما اگر ۱۰ کاندیدا داشته باشیم احتمال اینکه ۹ نفرشان را رد کنند، قطعی است.

دبیر کل حزب پیشرو درباره افرادی که با نام اصلاح‌طلبی وارد این جریان می‌شوند و بر خلاف مشی آن رفتار می‌کنند، مطرح کرد: ممکن است در هر زمانی کسانی از نام اصلاح‌طلبان استفاده کنند. قبلا هم افرادی با همین شیوه وارد مجلس و دولت می‌شدند. از سال ۹۲ تا الان که اصلاح‌طلبان با چالش رد صلاحیت‌های کاندیداهایشان دست و پنجه نرم کرده‌اند و مجبور شده‌اند که به سراغ کاندیداهای دیگر بروند. از ۹۲ تا الان شاهد دوگانه‌ اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان بوده‌ایم، یعنی در خیلی جاها افراد عنوانشان اصلاح‌طلب است اما عملکردشان اصلاح‌طلبی نیست. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، اصلاح‌طلب‌نماها را یکی از چالش‌های این جریان دانست و بیان کرد: قطعا این چالش باید برطرف شود. در راهبردی که شورای عالی سیاست‌گذاری در تعیین راهبردش تصویب کرد این مسئله حل شد. در این مصوبه ملاک انتخاب کاندیداها صرفا اصلاح‌طلبی متعهد قرار گرفت، این ویژگی باید احراز می‌شد تا فرد در لیست قرار می‌گرفت. 

صوفی با تاکید بر عدم همراهی جامعه مدنی با اصلاح‌طلب‌نماها خاطرنشان کرد: جامعه دیگر از ما نمی‌پذیرد که بخواهیم کاندیدای غیراصلاح‌طلب معرفی کنیم و بعدا نتوانیم پاسخگوی عملکرد فرد شبه اصلاح‌طلب باشیم. اصلاح‌طلبان به اندازه‌ی کافی از شبه اصلاح‌طلبان آسیب دیده‌ و ریزش رای داشته‌ و سرمایه‌ اجتماعی‌شان پایین آمده است و دیگر مجال ندارند که همان رویه را ادامه دهند. شورای عالی سیاستگذاری در انتخابات ۹۸ تصمیم گرفت که به هر قیمتی در انتخابات شرکت نکنند و فقط به اندازه‌ای که کاندیدای اصلاح‌طلب دارند، در انتخابات شرکت کنند.

او درباره‌ امکان کاندیداتوری عبدالله نوری در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: افرادی بوده‌اند که به تایید صلاحیت آنها خوشبین بوده‌ایم و رد شده‌اند، آقای نوری جای خود دارند. به آقای عبدالله نوری محکومیت داده‌اند و احتمالا به بهانه‌ محکومیت سیاسی و امنیتی‌اش رد صلاحیت می‌شود.