آمریکا در اقدامی که با مخالفت تمامی کشورهای عضو برجام مواجه شد، خواستار فعال شدن مکانیزم بازگشت تحریم ها علیه ایران شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نوشته خبرگزاری رویترز، آمریکا نامه‌ای را تقدیم ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل کرده که ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای برجام متهم می‌کند. 

این در حالی است که این سازوکار تنها از سوی کشورهای عضو توافق هسته‌ای قابل اجرا خواهد بود و در همین راستا وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌ای رسمی به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد، با یادآوری «لغو مشارکت ایالات متحده در برجام»، نوشته است: «رئیس‌جمهور ایالات متحده رسما لغو یکجانبه مشارکت ایالات متحده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام کرد که این نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، که برجام ضمیمه‌شده به آن را تأیید کرده، بود. بر همین اساس، دولت ایالات متحده اقدامات غیرقانونی گسترده‌ای را برای لغو مشارکت ایالات متحده در برجام و بازاعمال تمام تحریم‌های لغوشده ایالات متحده در ارتباط با برجام اجرایی کرده و از این طریق مرتکب موارد متعددی از «عدم اجرای عمده» تحت برجام شد که در تضاد فاحش با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بود.»

مخالفت روسیه و چین

«واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل، قبل از درخواست رسمی پامپئو از سازمان ملل برای فعالسازی مکانیسم ماشه گفت: «ما معتقدیم آمریکا از هیچ حق قانونی یا دلیلی برای آغاز این روند برخوردار نیست. ما البته با آن مخالفت خواهیم کرد.»

زاخارووا در نشست خبری روز پنجشنبه گفت: «طرح آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران که بعد از حصول توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برای حل و فصل اختلافات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ملغی شده بودند فاقد وجاهت قانونی هستند و ناگزیر، شکست خواهد خورد.» 

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به تلاش آمریکا درخصوص فعال‌سازی مکانیسم بازگشت تحریم ها گفت: تقاضای آمریکا فاقد اساس حقوقی و منطق است. این چیزی جز نمایشی سیاسی که توسط آمریکا طراحی شده نیست. 

طرف های اروپایی برجام به شورای امنیت نامه دادند
ساعتی پس از تسلیم نامه رسمی آمریکا به رئیس شورای امنیت سازمان ملل، تروئیکای اروپایی شامل رهبران سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه نامه‌ای را در مخالفت با این تصمیم ایالات متحده به شورای امنیت ارسال کرده‌اند.

در بیانیه این سه کشور خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، ضمن اشاره به لزوم ادامه تلاش برای یافتن راه‌حل مناسب جهت خروج از شرایط فعلی، بر مخالفت این سه کشور با تصمیم آمریکا و همچنین پایبندی هر سه کشور اروپاییِ طرف برجام به توافق هسته‌ای تاکید شده است.