چنانکه از مواضع آمریکا برمی آید واشنگتن اصرار دارد مکانیسم ماشه را به هرشکل و از هر طریقی علیه ایران فعال کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در تلخ ترین شرایط و در صورت موفقیت ترامپ در فعال سازی مکانیسم ماشه و بازگشت همه تحریمها واقعیت آن است که مطلب قابل توجهی در تشدید فشارها بر ایران نصیب کاخ سفید نخواهد شد. بازی تحریم متعاقب خروج آمریکا از توافق هسته ای و دو سال پیش صورت گرفت و در دو قالب پیگیری شد. در یک وجه تحریمهای آمریکایی در انواع و اقسام مدلهایش بر ایران تحمیل شد و در وجه دوم بسیاری از کشورها نگران از عقوبات آمریکایی عملاً در زمین تحریمها علیه ایران بازی کردند. بر این اساس می توان گفت فعال شدن مکانیسم ماشه در عمل دستاورد جدیدی برای ترامپ و بویژه در آستانه انتخابات نخواهد داشت.

- بازگرداندن تحریمهای آمریکایی با هدف به تسلیم و مذاکره کشاندن ایران درخصوص اقتدار موشکی و منطقه ایش کلید زده شد. بفرض فعال شدن مکانیسم ماشه نه تنها همچنان دستان ترامپ در دستیابی به این آرزوها خالی است بلکه در مقابل افکار عمومی آمریکا و در آستانه انتخابات او را با این سوال جدی و البته بی پاسخ مواجه خواهدکرد که چرا از مکانیسم" دبل وتو" در مسیری بیهوده و بلافایده استفاده کرده و هم اعتبار آمریکا و هم اعتبار سازمان ملل متحد را بدون آنکه در تسلیم کردن ایران راه به جایی برده باشد هزینه کرده است؟

- ترامپ اصرار دارد واکسن کرونا را به عنوان مرهمی بر عقب ماندگی انتخاباتی اش از بایدن، تا قبل از انتخابات رونمایی کند. سوال این است که آیا مکانیسم ماشه می تواند به عنوان واکسنی نجات بخش در انتخابات آمریکا کارنامه سیاست خارجی خالی از توفیق در برابر ایرانش را ترمیم و معالجه کند؟ اگرچه پاسخ به این سوال قدری نیازمند زمان است اما تاریخ 4 ساله حکمرانی ترامپ نشان می دهد که او و سیاستگذاران کاخ سفید بویژه وقتی درخصوص ایران تصمیم گیری می کنند تصمیماتشان معمولاً با اشتباهات محاسباتی قرین است. مکانیسم ماشه هم می آید و می رود چنانکه بسیاری از سیاستهای آمریکا درخصوص ایران بدون آنکه نتیجه ملموسی عاید او کند آمدند و رفتند فقط می ماند این نکته که ترامپ مکانیسم ماشه را بر روی چه کسی و با کدام هدف فعال خواهد کرد؟ ایران؟ 4 سال ریاست جمهوری خود یا استمرار حکومت جمهوریخواهان در کاخ سفید؟