یک مقام آمریکایی می‌گوید دولت‌های اروپایی قرار است پیشنهاداتی را به واشنگتن درباره پیش‌نویس قطعنامه این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ارائه کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس، «کلی کرافت»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته کشورهای اروپایی قرار است پیشنهاداتی را به آمریکا درباره پیش‌نویس قطعنامه این کشور ضد ایران ارائه کنند.

کلی کرافت در مصاحبه با «فایننشال‌تایمز» درباره آخرین گفت‌وگوهای خود با ۳ کشور اروپایی در خصوص این قطعنامه گفت: «من، بازی بزدل انجام نمی‌دهم- مسئله خیلی جدی‌تر از آن است که بخواهیم بازی بزدل انجام دهیم.»

کرافت: صبرم لبریز شده

کرافت گفت ۳ کشور اروپایی که عضو شورای امنیت و جزو امضاکنندگان توافق هسته‌ای برجام هستند به او گفته‌ند پیشنهاداتی درباره قطعنامه آمریکا دارند، اما هنوز پیشنهادی به صورت مکتوب ارائه نداده‌اند.

او گفت: «مایه تأسف است که هیچ چیز مکتوبی از آنها ندارم؛ اگر چنین چیزی داشتم، این می‌توانست نقطه آغازی باشد تا بتوانیم از آن برای پیشنهاد یک تحریم تسلیحاتی ساده استفاده کنیم. باید خیلی صادقانه به شما بگویم صبرم دارد لبریز می‌شود.»

پیشنهادات ضد ایرانی اروپا

«ریچارد گوان»، مدیر بخش سازمان ملل در گروه بین‌المللی بحران به فایننشال‌تایمز گفته کشورهای اروپایی چندین طرح را در خصوص قطعنامه آمریکا مطرح کرده‌اند.

او گفته از چند ماه پیش کشورهای اروپایی چندین طرح با موضوع تمدید موقت تحریم‌های تسلیحاتی ایران ارائه کرده‌اند. یکی از این پیشنهادات رفع بخشی از تحریم‌های تسلیحاتی و صدور مجوز خریداری برخی از سامانه‌های تسلیحاتی نظیر موشک‌های ضدکشتی برای ایران بوده است.

یک سخنگوی دولت انگلیس در واکنش به اظهارات کلی کرافت گفته در حال همکاری با آلمان و فرانسه و رایزنی با سایر اعضای شورای امنیت است.

اقدامات تنش‌زای آمریکا

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

تمرکز اصلی دولت ترامپ در ماه‌های اخیر روی تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که از روز ۱۸ اکتبر منقضی خواهد شد قرار گرفته است.

انقضای این تحریم‌ها یکی از مفاد توافق هسته‌ای برجام است و آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها است.

برنامه جایگزین آمریکا

دولت ترامپ گفته در صورتی که در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

با این حال کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

از طرف دیگر، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کنند آمریکا با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود.

مفاد سند حقوقی جدید آمریکا

آمریکا روز پنجشنبه یک سند حقوقی ۶ صفحه‌ای را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده و استدلال‌های خودش را درباره اینکه چرا می‌تواند از مفاد برجام برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند توضیح داده است.

فایننشال‌تایمز می‌گوید در نسخه‌ای از این سند که به رویت این روزنامه رسیده، واشنگتن ادعا کرده از «حق آشکار» برای استفاده از مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها در برجام برخوردار است.

مخالفت تونس و استونی با اقدام آمریکا

واشنگتن در این سند مدعی شده هر استدلال دیگر، «به ایجاد رویه‌های خطرناکی منجر خواهد شد که می‌تواند قدرت اثر تمامی تصمیم‌های شورای امنیت را مورد تهدید قرار دهد.»

رسانه‌ها روز سه‌شنبه گزارش دادند آمریکا از متن اصلی و ۳۵ بندی قطعنامه خود عقب‌نشینی کرده و آن را به ۴ پاراگراف تقلیل داده است.

با این حال- به نوشته فایننشال‌تایمز» حتی این نسخه مصالحه‌جویانه نیز احتمالاً شانسی برای موفقیت ندارد زیرا تونس و استونی که هر دو روابط دوستانه‌ای با آمریکا دارند درخواست‌ها برای معرفی این قطعنامه از طرف آمریکا را رد کردند.