میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین تاکید کرد: سیاست مخرب آمریکا در خلیج فارس و از جمله در قبال توافق هسته ای ایران هیچ نتیجه مثبتی را رقم نزده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 موضع روسیه در حمایت قاطعانه از ایران در خصوص برجام و مخالفت با تلاش های ترامپ برای از سرگیری تحریم های سازمان ملل علیه تهران بر کسی پوشیده نیست. موضع روسیه علاوه بر موضع چین و اروپا در قبال این مساله شاید بیانگر تمایل بین المللی برای اعلام مخالفت با نحوه تعامل متکبرانه و زورگویانه ترامپ با قوانین بین المللی است.

- پافشاری ترامپ برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران به رغم مخالفت اکثریت اعضای شورای امنیت، بر انزوای آمریکا که از بدو ورود ترامپ به کاخ سفید تا به امروز شاهد انزوای تدریجی آمریکا هستیم، افزود. بویژه که پیشنهاد آمریکا در خصوص فعال کردن مکانیزم ماشه علیه ایران هیچ چشم اندازی ندارد و هیچ پیامد حقوقی نیز به دنبال نخواهد داشت؛ زیرا به موجب بندهای 36 و 37 توافق هسته ای، اگر هریک از طرفهای توافق تعهدات خود را زیر پا بگذارد طرف دیگر می تواند از مکانیزم ماشه استفاده کند؛ اما امریکا از توافق هسته ای خارج شده و اساسا دیگر یکی از طرف های توافق به شمار نمی آید.

- به رغم آنکه هیچ کشوری از اعضای شورای امنیت با خوانش امریکا از قطعنامه 2231 موافقت نکرد؛ اما دیدگاه امریکا درخصوص قوانین بین المللی مبتنی بر قانون جنگل است. امریکا گمان می کند که چون خود را قوی ترین کشور جهان می داند، این حق را دارد تا قوانین آشکار بین المللی را زیرپا بگذارد و مخالفت دیگر اعضای شورای امنیت را نادیده بگیرد.

- اعتراض آشکار روسیه و جامعه بین الملل علیه آمریکا شاید بیانگر تمایل جهانی برای حفظ شورای امنیت و نقش بین المللی آن است؛ زیرا اصرار آمریکا بر ادامه دادن به شیوه خود در تعامل با مسائل متعلق به شورای امنیت، در واقع زنگ خطری برای وقوع یک درگیری بی سابقه در شورای امنیت است که مساله ای بس خطرناک است و ممکن است قوانین بین المللی را به طور بی سابقه تحت تاثیر قرار دهد.