کارشناس ارشد مسائل بین الملل معتقد است که تنها هدف مطرح کردن به کارگیری مکانیسم ماشه علیه ایران جنگ روانی است.

برنامه جنگ روانی آمریکا علیه ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دیاکو حسینی افزود:آن اتفاقی که قرار است بیفتد و از همان ارزش حقوقی و مشروعیت بین المللی برخوردار است که تحریم های یکجانبه و زورگویانه آمریکا از آن بهره مند است، به عبارت دیگر کاملاً بی ارزش و بی پشتوانه است. اما در جنبه عملی ایران تا امروز تحت همه آن تحریم هایی است که در قطعنامه های پیشین لغو شده اند و آمریکا به طور یکجانبه آن را اجرا می کند. بنابراین فشار چندان تازه ای به ایران وارد نخواهد شد و تنها نکته ای که وجود دارد تحریم های تسلیحاتی است و هدف آمریکا از اقدامش علاوه بر تلاش برای نابودی برجام و تحریک ایران برای رفتارهای رادیکال و خروج از برجام، بازگرداندن تحریم های تسلیحاتی است. یعنی هدف همان پیش نویسی که در جلسه قبلی شورای امنیت رای لازم را بدست نیاورد.

این کارشناس ادامه داد: وقتی که اقدام آمریکا از لحاظ حقوقی فاقد مشروعیت است و عمده کشورهای شورای امنیت این رفتار را نمی پذیرند، طبیعی است که آمریکا در آینده تنها به صورت یکجانبه اعلام کند که تحریم ها علیه ایران را احیا خواهد کرد و با زور و تهدید تلاش کند تا بقیه کشورها را از معامله با ایران منصرف کند. اما بلحاظ حقوقی، ایران مجاز خواهد بود که معاملات تسلیحاتی اعم از خرید و فروش تسلیحات انجام دهد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه اگر ایالات متحده آمریکا در این سه هفته باقی مانده بتواند فرآیند حقوقی را با هر ترفندی جلو ببرد و پس از ۳۰ روز اعلام کند که قطعنامه های پیشین بار دیگر احیا شده اند؛ در حالی که از نگاه جامعه بین المللی و اعضای شورای امنیت چنین نباشد؛ همه کشورها در معرض یک آزمایش قرار خواهد گرفت. اینکه تحریم های گذشته آمریکا را بقیه کشورهای اجرا می کنند یا نه مهم است. اگر ایران بتواند با کشورهایی چون روسیه و چین و یا هر کشور دیگری که مایل باشد، معامله تسلیحاتی انجام بدهد، بدان معنا خواهد بود که سایر کشورها همچنان اعتقاد دارند که آمریکا نتوانسته تحریم ها را علیه ایران بازگرداند و روندی که آغاز کرده بی اعتبار است. اگر هم تعدادی از کشورها از تحریم های آمریکا پیروی کنند اینجا ایران است که می تواند این کشورها را پاسخگو کند که بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کرده اند و به تحریم های غیرقانونی آمریکا و روند غیرقانونی آن در شورای امنیت تن داده اند. برای جمع بندی باید گفت که پیروزی حقوقی این ماجرا، تحت هر شرایطی در آینده با جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.