ترس اصلی در بین برخی از مترقی‌ها این است که روابط بایدن با دیگر اعضای حزب ممکن است برنامه دموکرات‌ها را دچار مشکل کند. لری کوهن، رئیس گروه «انقلاب ما» منتسب به برنی سندرز، می گوید، حضور مترقی ها در تیم انتقالی بایدن تنها دلیلی است که باعث شده نسبت به دولت بایدن امیدوار باشم. کاخ سفیدِ بایدن و کابینه او احتمالا بیشتر متشکل از افرادی که از دولت اوباما می شناسد باشد. اما همزمان، در ماه های اخیر، بایدن در واکنش به کرونا به چپ ها گرایش پیدا کرده و در حال گرفتن مشاوره از جریان مترقی ها در حزب دموکرات است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دیوید سیدرز در پولتیکو نوشت: از مترقیانی مانند الیزابت وارن گرفته تا سوزان رایس، به احتمال زیاد برای پست های کلیدی دولت بایدن کاندید خواهند شد.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: شرود براون، سناتور مترقی اوهایو، می‌گوید که هنگام شروع تشکیل دولت بایدن، با ستاد وی در مورد چگونگی تشکیل‌ و جزئیات بیشتر صحبت خواهد کرد. در این بین افراد دیگر نیز در مناصب گوناگون قدرت، چه در داخل و چه در خارج، مشغول رایزنی‌های مشابه با بایدن و کمپین‌اش هستند.

این بخشی از تلاش‌های پشت پرده کمپین بایدن برای تشکیل دولتی است که وی متعهد شده مترقی ترین دولت دموکرات باشد.

کاخ سفیدِ بایدن و کابینه او احتمالا بیشتر متشکل از افرادی که از دولت اوباما می شناسد باشد. اما همزمان، در ماه های اخیر، بایدن در واکنش به کرونا به چپ ها گرایش پیدا کرده و در حال گرفتن مشاوره از جریان مترقی ها در حزب دموکرات است.

مصاحبه با بیش از دهها دموکرات که با وی و سیاست‌هایش آشنا هستند حکایت از آن دارد که بایدن عمده تمرکز خود را بر مسائل اقتصادی و مبارزه با کروناویروس قرار داده است. سوزان رایس، الیزابت وارن، پیت بوتجیج و کارن باس همه می‌توانند گزینه‌های احتمالی بایدن برای حضور در دولت وی باشند.

مت بنت از مشاوران بایدن که نقشی هم در ارائه گزینه‌های پیشنهادی برای دولت احتمالی دموکرات‌ها دارد در این باره گفت: من فکر می‌کنم که ایجاد تمایزات ایدئولوژیک در این دولت کمی دشوار باشد، مثلا الیزابت وارن یکی از کسانی است که بایدن از مشاوره‌های اقتصادی‌اش استفاده می‌کند.

وارن به احتمال زیاد یکی از گزینه‌های بایدن برای وزارت خزانه‌داری است. وی همچنین یکی از کسانی است که هم نظر با بایدن پیشنهاد افزایش نرخ مالیات شرکت‌ها را داده است.

اکنون مترقی‌های حزب دموکرات از ترکیب تیم انتقال قدرت در ستاد بایدن دلگرم شده‌اند. ریاست آن برعهده تد کافمن، سناتور سابق و مشاور با سابقه بایدن و جانشین وی در مجلس سنا است و جولی سیگل که از مشاوران ارشد وارن بوده و گاوتام راغاوان از مترقیان، جزء این تیم هستد.

کافمن در مصاحبه‌ای پیرامون گزینه‌های وزارت دولت بایدن گفت: فکر می‌کنم افراد بسیاری شایستگی این پست‌ها را دارند و ایدئولوژی تنها عنصر تاثیرگذار برای انتخاب سمت‌ها نیست.

یکی از نام‌هایی که به عنوان گزینه احتمالی سمت وزارت خارجه بایدن مطرح می‌شود، رایس است، او مشاور امنیت ملی اوباما بوده و حالا در لیست انتخابی بایدن نیز جای دارد. بلینکن هم گزینه دیگری است که اغلب از وی به عنوان نامزد پس مشاور امنیت ملی نام برده می‌شود.

انتخاب احتمالی وارن برای خزانه داری می‌تواند تا حدودی به شرایط سنا پس از انتخابات نوامبر بستگی داشته باشد.  یک استراتژیست کهنسال دموکرات نزدیک به تیم بایدن گفت که اگر وارن پستی بخواهد، او قطعاً در کابینه خواهد بود. حتی اگر وارن رسما هم نباشد باز می‌تواند در تفکرات بایدن نقش خود را ایفا کند.

اریک گارستی، شهردار لس آنجلس هم می‌تواند از گزینه‌های احتمالی بایدن باشد، او پیشتر در ماه ژانویه از بایدن حمایت کرده بود و حالا از نامزدهای احتمالی پست وزارت راه است. نماینده کارن باس، یکی دیگر از چهره‌های نزدیک به بایدن هم گزینه وزارت بهداشت و خدمات درمانی است.

میشل لوژان گریشام از دیگر اشخاصی است که بنابه گفته مشاوران بایدن این روزها زیاد در جلسات تیم وی ظاهر می‌شود. بوتجیج، شهردار سابق ایندیانا سوت بند و نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گزینه بایدن برای سمت نماینده آمریکا در سازمان ملل است. از جارد برنشتاین که یکی از مشاوران اقتصادی قدیمی بایدن است هم غالباً به عنوان یکی از روسای احتمالی شورای مشاوران اقتصادی نام برده می‌شود. برنشتاین از جمله چهره‌های دانشگاهی بود که هفته گذشته در جلسه با بایدن و هریس حضور داشت.

بایدن البته به احتمال حضور یک جمهوری خواه در کابینه هم اشاره کرد و گفت که این موضوع را در نظر دارد. بیل ریچاردسون، شهردار پیشین نیومکزیکو با اشاره به این موضوع گفت: من فکر می‌کنم که بایدن خواها اجماعی همگانی باشد، اما در عین حال تصورم بر این است که عمده اطرافیان وی همان اطرافیان اوباما باشند.

ویرانی‌های بهداشتی و اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر کرونا، نگرش بایدن از ریاست جمهوری و برنامه‌های وی برای تشکیل دولت را تغییر داده است. او با دیدن شرایط ترامپ به دنبال اجرای سیاست‌هایی متفاوت در زمینه خدمات درمانی است. وی پیشنهاد خود را برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی بطور چشمگیری گسترش داده و همزمان پیشنهاد کرده که طی چهار سال 2 تریلیون دلار برای مجموعه برنامه‌های کشور در این زمینه هزینه کند.

در حال حاضر مشاوران بایدن برای ماههای نخست فعالیت دولت او به عنوان یک مأموریت نجات آماده می‌شوند تا با کار زیاد بتوانند حداقل به واکسن ویروس کرونا دست یابند.

کافمن در مورد شرایط امروز بایدن می‌گوید: زمانی که بایدن به ریاست جمهوری برسد، دیگر نیازی نیست که به او بگوییم چه شرایطی بر کشور حاکم است چرا که او و مشاورانش صدها ساعت اوضاع را بررسی کرده‌اند. بنابراین او به عنوان یکی از باتجربه ترین سیاستمداران کشور سکان هدایت دولت را به دست خواهد گرفت.

چشم انداز عملکرد بایدن به پیروزی دموکرات‌ها در مجلس سنا هم وابسته است. درست همانطور که بایدن در حال آماده سازی برای تشکیل دولت است، همزمان نیم نگاهی هم به تغییرات قانونی دارد. بایدن با رهبر اقلیت سنا چاک شومر  و رئیس مجلس نمایندگان نانسی پلوسی در تماس مداوم است.

جیک سالیوان، یکی از مقامات ارشد سابق وزارت امور خارجه و مشاور ارشد بایدن، گفت که بایدن برای تغییر قانون به دنبال جلب حمایت حداکثری است. استف فلدمن، مدیر سیاستگذاری کمپین بایدن هم، گفت که علاوه بر تجربه قانونی وی، بایدن خوب می‌داند که چگونه اهرم‌های دولت را در قوه مجریه جابجا کند.

ترس اصلی در بین برخی از مترقی‌ها این است که روابط بایدن با دیگر اعضای حزب ممکن است برنامه دموکرات‌ها را دچار مشکل کند. لری کوهن، رئیس گروه «انقلاب ما» منتسب به برنی سندرز، می گوید، حضور مترقی ها در تیم انتقالی بایدن تنها دلیلی است که باعث شده نسبت به دولت بایدن امیدوار باشم.

رابرت ریچ، وزیر کار در دولت کلینتون یادآوری کرد که روزولت هم در ابتدا به عنوان شخصی با گرایشات چپ شناخته نمی‌شد. در ابتدا، او به مؤسسات مالی کشور اعتماد کرد و روابط اولیه خود را بر اساس همکاری با دولتمردان و منافع تجاری آن‌ها دنبال کرد. تنها پس از تردید یکسری و بدتر شدن روابط بود که روزولت مسیرخودش را تغییر داد. ریچ با اشاره به آمادگی کشور برای یکسری تغییرات گفت:  کشور پشت جو بایدن قرار خواهد گرفت و من فکر می‌کنم که وی اهرم‌های مناسب و قدرتمندی برای ایجاد تغییرات مورد نظر خودش دارد.