نایب رئیس مجلس گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با همکاری شورای نگهبان تدوین شده و پس از رفع ایرادات احتمالی، احتمالاً آذرماه به دولت ابلاغ می‌شود.

قانون طرح انتخابات ریاست جمهوری تغییر می کند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری  با کمک مرکز پژوهش های شورای نگهبان خبر داد و گفت: روی این قانون یک ماه کار شده و  الان به صورت طرح در کمیسیون شوراها  و در حال بررسی است.

وی ادامه داد: در  این طرح  برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری معیارهایی همچون سن، مدرک تحصیلی و سابقه مدیریتی در نظر گرفته شده است.

ابلاغ قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری احتمالا تا آذر به دولت

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: بر اساس این طرح، هر کسی نمی تواند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند و باید جزء مقامات سیاسی باشد؛ مثلا در سابقه خود استاندار باشد و بین 40 تا 70 سال سن داشته باشد و همچنین کاندیدا باید ایرانی الاصل باشد.

وی افزود: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری احتمالا تا آذر ماه پس از رفع ایرادات احتمالی شورای نگهبان تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.

ایجاد قرارگاه تحول مجلس

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین از ایجاد یک قرارگاه برای «تحول مجلس» خبرداد و تصریح کرد: این قرارگاه را نایب رئیس اول مجلس  اداره خواهد کرد و  رئیس مجلس یک نفر حقوقدان به عنوان نماینده خود معرفی می کند؛ رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی و دو نفر از حقوقدانان شورای نگهبان هم عضو هستند تا آیین نامه مجلس اصلاح شود.

وی ابراز کرد: هدف از این کار آسان کردن قانوگذاری در مجلس است، ضمن این که قصد داریم تا تعداد زیادی از قوانین کم کنیم و قصد داریم در بسته تنقیح  به سمت جامع نویسی و در کنار آن مجمع نخبگانی درست کنیم.

نایب رئیس اول مجلس خاطر نشان کرد: در  حوزه نظارت مجلس نیز سوال، استیضاح و تذکر را جز قوانین داریم که بی فایده است؛ بر این اساس باید کاری کنیم که نظارت مجلس قدرت نفوذ داشته باشد و موجب بازدارندگی از فساد شود.