بررسی خراسان از بخش های رسانه ای شده گزارش آژانس نشان می دهد این گزارش، حاوی خبرهای جدیدی درباره میزان اورانیوم غنی شده و مکان های مورد چالش است

5 نکته مهم در گزارش جدید آژانس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 روز گذشته جدیدترین گزارش فصلی مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته ای ایران به 35 عضو شورای حکام آژانس داده شد تا در نشست چند روز دیگر شورای حکام آن را بررسی کنند. البته باز هم با توجه به رعایت نشدن اصول محرمانگی در آژانس، این گزارش قبل از انتشار رسمی به خبرگزاری های غربی درز پیدا کرد هر چند به گفته «میخائیل اولیانوف»، نماینده روس ها در وین بد هم نبود و همه فهمیدند ایران با آژانس همکاری داشته است: «از گزارش‌های درز یافته آژانس مشخص شده ایران دسترسی به مکان‌های تعیین شده از سوی آژانس را آغاز کرده است. کسانی که به دنبال ترتیب دادن یک بحران درباره این موضوع بودند، احساس ناامیدی زیادی می‌کنند. روح همکاری بین آژانس و تهران غالب شد.» با این حال این گزارش حاوی نکات قابل تامل و مهمی است؛ از جمله:

1- آن چه بیشتر مردم از ذخایر اورانیوم غنی شده می دانند محاسبه بر اساسUF6   (هگزافلورید اورانیوم ) غنی شده است که محاسبه عدد ۳۰۰ کیلو در برجام به عنوان سقف ذخایر غنی شده ایران نیز بر این مبنا بود. اعدادی که در گزارش اخیر اعلام شده بر اساس U(اورانیوم)غنی شده است که سوء تفاهم ایجاد می کند. لذا تا اول شهریورماه ذخایر UF6 غنی شده ما ۳۱۱۴ کیلوگرم است که بیش از 10برابر سقف برجام به شمار می رود.

2-در سه ماه گذشته ایران توانسته ۷۹۰کیلو  UF6 غنی شده تولید کند که حدود ۱۰کیلو تولید روزانه را نشان می دهد و این یعنی کشورمان از میزان تولید روزانه قبل از برجام نیز عبور کرده است.

3- گزارش قبلی آژانس عدد 132.6متریک تن را برای ذخایر آب سنگین ایران ثبت کرده بود و حالا این عدد با حدود ۴ متریک تن  کاهش به 128.5 متریک تن رسیده است که با توجه به ادامه تولید آب سنگین در مجتمع تولید آب سنگین خنداب (اراک) با کاهش حدود ۱۰متریک تن روبه رو هستیم. خبر خوشی که نشان از صادرات این محصول راهبردی و در کنارش استفاده داخلی در بخش های بهداشتی، دارویی، تحقیقاتی و ... دارد.

4-در گزارش درز پیدا کرده، به همکاری ایران برای بازرسی از مکان اول که بر اساس شنیده های خراسان، در شهرضای اصفهان قراردارد، اشاره و زمان دومین بازرسی نیز ماه سپتامبر (ماه جاری میلادی) ذکر شده است .

 شنیده های خراسان حاکی است دومین بازرسی در انتهای ماه سپتامبر (اوایل مهرماه) و پس از مشخص شدن نتایج نشست شورای حکام که اواخر شهریورماه برگزار می شود، از مکانی در اطراف تهران انجام خواهد شد.

5- در گزارش به ادامه بدون وقفه نصب و تست ماشین های سانتریفیوژ پیشرفته ایرانی از جمله IR6 اشاره شده که نشان می دهد ایران به رغم خرابکاری اخیر در مرکز مونتاژ سانتریفیوژ نطنز به خوبی توانسته روند کار را ادامه دهد و تاکنون خللی در این حوزه نداشته است.