وزیر امور خارجه سوئیس امروز با رئیس جمهور دیدار کرد که در این دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز حضور داشت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پیشتر اخباری مبنی بر غیبت وزیر خارجه در برخی نشست‌های هیات دولت منتشر شده بود. برخی نیز از شایعه استعفای ظریف صحبت کرده بودند.

بررسی‌های تسنیم حاکیست که ظریف اخیراً در چند جلسه اخیر هیئت دولت حاضر نبوده اما حضور او در دیدار امروز می‌تواند به معنای رد شایعه استعفا باشد.

بنا به دلایلی که در ذیل خواهد آمد حضور ظریف در این دیدار معنای خاصی نمی‌تواند داشته باشد و این تحلیل اندکی مایه شگفتی است:

1. حضور ظریف به عنوان وزیر خارجه در دیدار همتای سوئیسی با رئیس جمهور کشور موضوع عجیبی نیست و در عرف دیپلماتیک امری معمول است.

2. قبل از دیدار مذکور، ظریف به عنوان وزیر خارجه امروز صبح با وزیر خارجه سوئیس دیدار کرده بود.

3. حداقل در یک ماه اخیر ظریف به عنوان وزیر خارجه در توئیتر و سایر شبکه های اجتماعی بارها و بارها در مورد موضوعات مهم بین المللی و منطقه ای اظهار نظر کرده و موضع کشور را بیان نموده است.

4. و نهایتا اینکه پیش‌تر از بررسی های تسنیم، شایعه قهر ظریف با هیئت دولت (و نه استعفا) در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد که وزیر خارجه به این شایعات این گونه پاسخ داده بود: بنده و همکارانم در وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران به صورت شبانه روزی تمام وقت خود را برای ناکام کردن این تلاش‌ها اختصاص داده‌ایم و از هیچ اقدامی برای سربلندی کشور و برافراشته‌ماندن پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی بر فراز سفارتخانه‌های ایران در سراسر جهان کوتاهی نکرده ایم بلکه با دیپلماسی فعال و مبتکرانه حتی در شورای امنیت ملل متحد این پرچم مقدس را همچون خاری در چشمان آمریکا و اذنابش نشانده‌ایم. سه پیروزی بی سابقه  دیپلماتیک در شورای امنیت در همین چند هفته  هدیه ناقابل دستگاه دیپلماسی به ملت بزرگ ایران در ایام هفته دولت است. در این راه سخت اما پرافتخار اگرچه ابزار مناسب و متناسب نیاز است اما هیچ وقفه و کم کاری نخواهیم داشت و برای تامین منافع ملی از هر کوششی فروگذار نخواهیم کرد.