اهالی بهارستان این روزها درگیر طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هستند. طرحی که بنا دارد ضوابط و شرایطی برای حضور نامزد های انتخاباتی تعیین کند؛ از محدودیت داشتن 45 – 70 سال تا هشت سال سابقه اجرایی در کارنامه نامزد انتخاباتی.

واکنش‌ها به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طرحی که  باعث شده بسیاری از فعالان سیاسی به آن واکنش نشان بدهند. هرچند این پیشنهادها فعلا در کمیسیون مربوطه مطرح است و حتی به صحن مجلس هم نرفته است. دو روز پیش علی حدادی سخنگوی کمیسیون امور داخلی مجلس از تعیین شرایط برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جلسه این کمیسیون خبر داد. وی با بیان این که سال های گذشته شاهد کاندیداتوری تعداد بالایی از افراد بودیم، تصریح کرد:« براساس تغییرات صورت گرفته در قانون انتخابات حداقل مدرک تحصیلی کاندیداها باید کارشناسی ارشد یا معادل آن باشد که به تایید وزارت علوم رسیده است و حداقل سن افراد ۴۵ و حداکثر آن ۷۰ سال در هنگام ثبت نام و کاندیداتوری باشد.» وی درباره این طرح توضیحات دیگری هم داد و از هشت سال سابقه مدیریتی برای نامزد های انتخاباتی گفت وتوضیح داد: « یعنی دارای هشت سال سابقه به عنوان معاونان روسای قوای سه گانه، دبیران شورای عالی امنیت ملی  یا مجمع تشخیص مصلحت نظام، روسای کل بانک مرکزی یا دیوان محاسبات، استانداران شهرهای با جمعیت بیش از چهار میلیون  یا شهرداران شهرهای با جمعیت بیش از سه میلیون، روسای سازمان‌های نهادهای دولتی در سطح ملی، فرماندهان عالی نیروهای مسلح از جایگاه سرلشکری به بالا  یا روسای دانشگاه آزاد در سطح ملی باشند.»

در این میان اما «دارابودن حداقل 45 سال تمام و حداکثر 70 سال تمام در هنگام ثبت نام » شرط جنجال برانگیزی بود که با واکنش هایی هم همراه شد.محمد جواد آذری جهرمی وزیر دهه شصتی کابینه دولت که پیشتر به عنوان یکی از گزینه های احتمالی  1400 شناخته می شد و در صورت تصویب این طرح از دور انتخابات ریاست جمهوری کنار گذاشته خواهد شد؛ در واکنش به این تعیین سن برای نامزدها  با بیان این که تاکنون قصدی برای ورود به عرصه انتخابات نداشته است به کنایه گفت:«  به‌رغم این که پیامبر در ۴۰ سالگی به بعثت رسید پیشنهاد دادند که حداقل سن ریاست جمهوری را ۴۵ سال تعیین خواهند کرد.» توئیتی که به دلیل مقایسه ای که در آن به کار رفته خود با واکنش ها و انتقادهایی از سوی کاربران مواجه شد.  ازسوی دیگر هم سید محمد غرضی کاندیدای دوره قبل که حالا حدود 80 سال دارد با بیان این که در دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری نامزد خواهد شد، تعیین محدودیت سنی را مغایر قانون اساسی دانست. اگرچه این طرح هنوز تا تصویب و قانونی شدن مسیر زیادی را باید طی کند اما افرادی همچون عباس عبدی فعال سیاسی معتقدند که این طرح باعث حذف  رقبای اصولگرایان شده  و کاهش مشارکت را در پی خواهد داشت. هرچند در مقابل برخی صاحب نظران تعیین شرایط دقیق برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را امری مهم و موثر در نحوه اداره کشور می دانند.