وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه که کفرگویی را جزو آزادی بیان خوانده بود، این اظهارات را مشمئزکننده خواند.

واکنش ظریف به اظهارات مشمئزکننده مکرون
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات مقام‌های فرانسوی در ارتباط دادن اهانت نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) به آزادی بیان، در توییتی نوشت: آزادی بیان یا دورویی نهادینه ‌شده؟ برانگیختن خشونت و نفرت علیه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مسلمان با افترای کلیشه‌ای و هتک حرمت کتاب مقدس و پیامبر آن‌ها (مسلمانان).

وی در ادامه چنینی اظهارنظرهایی را سیاسی کردن وقایع در تاریخ معاصر برای بهره‌برداری سیاسی خواند و آن را مشمئزکننده توصیف کرد.

ظریف در پایان توییت خود خواستار پایان دادن به چنین اظهارنظرها و برخوردهایی شد.  

رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه در اظهاراتی از توهین به مقدسات دفاع کرد و آن را بخشی از آزادی بیان خواند.

ماکرون در مراسمی برای گرامی‌داشت تاریخ دموکراسی فرانسه حضور داشت بار دیگر از اقدام گستاخانه نشریه «شارلی‌ابدو» در بازنشر تصاویر موهن به ساحت نورانی پیامبر اکرم (ص) دفاع کرد.

ماکرون گفت: «شما نمی‌توانید یک بخش از فرانسه را انتخاب کنید. وقتی فرانسه را انتخاب می‌کنید... جمهوری فرانسه اجازه ماجرا‌جویی‌های تبعیض‌آمیز را نخواهد داد.»

رئیس‌جمهور فرانسه پیش از این نیز با بی‌اعتنایی نسبت به گستاخی جدید نشریه «شارلی ابدو» در انتشار تصاویر موهن به پیامبر اکرم (ص) مدعی شد که در جایگاه قضاوت درباره این تصمیم نشریه فرانسوی در انتشار این تصاویر موهن قرار ندارد.

گفتنی است، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پیش از این در واکنش به انتشار تصاویر توهین آمیز به پیامبر اسلام (ص) توسط مجله شارلی ابدو، این اقدام موهن را قویا محکوم کرد. 

خطیب زاده تاکید کرد: برخلاف اقدام موهنی که توسط این مجله انجام شده است، آزادی بیان ارزش والایی است که باید به شکل سازنده‌ای در جهت همزیستی مسالمت آمیز نوع بشر و تفاهم بیشتر بین ادیان به کار گرفته شود.

نشریه «شارلی‌ابدو» در یک گستاخی جدید بار دیگر کاریکاتورهای جنجالی موهن به پیامبر اکرم (ص) را بازنشر کرده است.این نشریه در سرمقاله توهین‌آمیزی که همراه با کاریکاتورهای جنجالی‌اش منتشر کرده نوشته، این تصاویر «متعلق به تاریخ هستند و تاریخ را نمی‌توان بازنویسی یا پاک کرد.» این اقدام با واکنش تند بسیاری در جهان اسلام مواجه شد.