پارکینسون بیماری است که در آن لرزش در حال استراحت اتفاق می‌افتد البته علائم این بیماری تنها به این منتهی نمیشود و امروزه علاوه بر سالمندان جوانان نیز به این بیماری دچار مشوند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پارکینسون نوعی بیماری و حالت لرزش در وضعیت استراحت است که متاسفانه به لطف دنیای فناوری جوانان را هم به خود مبتلا می‌سازد و تنها مختص سالمندان نیست. پارکینسون لرزش در وضعیت استراحت است که شیوع آن بیشتر در سنین پیری است اما در جوانان هم دیده می‌شود شیوع آن در تمام مناطق دنیا یکسان است یعنی درصد شیوع بیماری با تغییر در منطقه خیلی فرق نمی‌کند.

بطور کلی این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول‌های ترشح‌کننده ماده‌ای به نام دوپامین (که یک انتقال دهنده عصبی) است رخ می‌دهد. افزایش نسبت استیل کولین به دوپامین در عقده‌های قاعده‌ای مغز موجب علائم ترمور، سفتی عضلات و کندی حرکات می‌شود.

علایم پارکینسون

علائم بیماری پارکینسون می‌تواند در افراد متفاوت باشد علایم اولیه ممکن است خفیف و جلب توجه نکنند علائم معمولا در یک طرف بدن شروع می‌شوند و معمولا در آن سمت بدتر باقی می‌مانند، حتی پس از آن علائم هر دو طرف را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

علائم و نشانه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

لرزش:

یک لرزش یا تکان معمولا در اندام، اغلب دست و یا انگشتان شروع می‌شود. شما ممکن است انگشت شست و سبابه خود را به عقب و جلو بمالید دست ممکن است زمانی که در حال استراحت هستید لرزش داشته باشد.

حرکت آهسته (برادیکینزیا ):

با گذشت زمان، پارکینسون ممکن است حرکت شما را کند کند و کارهای ساده را سخت و زمان بر می‌سازد. وقتی قدم می‌زنید، ممکن است قدم‌های شما کوتاه تر شوند و بلند شدن از روی صندلی مشکل باشد ممکن است پاهای خود را طوری بکشید که سعی دارید راه بروید.

ماهیچه‌های سخت:

خشکی ماهیچه‌ای ممکن است در هر بخشی از بدن شما رخ دهد.ماهیچه‌های سفت می‌توانند دردناک باشند و محدوده حرکت شما را محدود کنند.

وضعیت بدنی ضعیف و متعادل:

حالت بدنی شما ممکن است خمیده شود و یا ممکن است مشکلات تعادل به عنوان نتیجه بیماری پارکینسون داشته باشید.

نداشتن حرکات خودکار:

ممکن است توانایی کاهش حرکات ناخودآگاه، از جمله پلک زدن، لبخند زدن و یا تکان دادن بازوها در هنگام پیاده روی داشته باشید.

تغییرات در صحبت کردن:

ممکن است قبل از صحبت آرام یا مردد عمل کنید. صحبت‌ها ممکن است بیشتر یکنواخت باشد.

تغییرات در نوشتن:

نوشتن ممکن است دشوار و کوچک به نظر برسد.

چه زمانی به پزشک مراجعه می‌کنید:

 اگر هر یک از علایم مرتبط با بیماری پارکینسون را داشته باشید، به پزشک مراجعه کنید نه تنها بیماری را تشخیص می‌دهید بلکه علل دیگری نیز برای نشانه‌ها مشخص می‌شود.

علل بیماری پارکینسون

در بیماری پارکینسون، سلول‌های عصبی ویژه‌ای (نورون ها)در مغز به‌تدریج کم می‌شوند یا می‌میرند. بسیاری از نشانه‌ها به خاطر از دست دادن نورون‌ها هستند که یک پیام رسان شیمیایی را در مغز شما به نام دوپامین تولید می‌کنند. هنگامی که سطح دوپامین کاهش می‌یابد، منجر به فعالیت غیرعادی مغز می‌شود که منجر به بروز علائم بیماری پارکینسون می‌شود.

علت بیماری پارکینسون ناشناخته است، اما به نظر می‌رسد که عوامل متعددی نقش خود را ایفا می‌کنند،