ایران توانایی خود در ساخت تسلیحات را نشان داده است

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فارس/ یک اندیشکده آمریکایی با تاکید بر توانایی ایران در ساخت وتوسعه تسلیحات نوشت که خریدهای نظامی ایران احتمالا محدود خواهد بود.

اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک»  روز شنبه در تحلیلی به قلم «باربارا اسلیوین» به گمانه زنی درباره خریدهای نظامی ایران با توجه به خاتمه تحریمهای تسلیحاتی   پرداخت.

نویسنده این تحلیل در ابتدا به این مهم اشاره میکند که ایران تواناییهای خود برای توسعه سامانه های نظامی و کاستن از خریدهای تجهیزاتی را نشان داده  و به همین دلیل خریدهای ایران احتمال محدود خواهند بود.

 به نوشته این اندیشکده، ایران به دنبال تغییر کامل ساختار تسلیحاتی نیروهای مسلح خود نیست بلکه در پی خرید فناوری هدایت شونده و پیشرانه برای بهبود پهپادهای بومی وبرنامه های موشکی بالستیک و کروز است.

در زمینه خرید جنگنده نیز در این تحلیل آمده است، با توجه به ارزانتر بودن جنگنده «جی-17» ساخت چین تا «سوخو-30 اس ام» احتمالا گزینه ایران این جنگنده چینی خواهد بود. از سویی نگهداری آن نیز برای ایران راحت تر است. این هواپیما مجهز به موتور  «Klimov RD-33» توربوفن است که این کشور تجربه کار بر آنها را به دلیل مستقر بودن بر جنگنده های «میگ-29» دارد.

اندیشکده شورای آتلانتیک همچنین پیش بینی کرد که ایران احتمالا موشکهای هدایت شونده هوا به هوا همچون «R-77-1 » ساخت روسیه و «PL-15» ساخت چین را خریداری کند.

 این اندیشکده در خاتمه به توانمندی نیروهای مسلح ایران در ارتقاء جنگنده های «سوخو-22»  و تجهیز آنها به موشکهایی با برد 1500 کیلومتر اشاره کرد.

چندی قبل اندیشکده آمریکایی «واشنگتن» با اشاره به موفقیت‌های ایران در باز آماد جنگنده سوخو-22 و ساخت موشک‌های «فاتح مبین» نوشت، بازآماد «سوخو-22 فیتر» موهبتی برای ایران است