تهدید مکانیسم ماشه، اعمال تحریم‌های جدید آمریکا و افزایش نااطمینانی‌ها ناشی از شیوع کرونا در یک سو و اخبار با سیگنال مثبت مثل آزادسازی در عرضه ارز و عرضه اولیه یک میلیون تومانی در هفته بعد در سوی دیگر چشم‌انداز بیم و امید را برای فعالان بازار سهام به همراه داشته است.

پیش‌بینی هفته آینده بورس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در هفته اخیر بالاخره بعد از مدت‌ها شاخص بازار سهام عملکرد مثبت هفتگی را ثبت کرد. در پایان معاملات این  هفته، شاخص کل بازار سهام نسبت به هفته گذشته ۱۵۰ هزار واحد رشد کرد و با رشد حدود ۹ درصدی به یک میلیون و ۷۰۴ هزار واحد رسید. اما برای هفته آینده وضعیت چطور پیش‌بینی می‌شود؟

آمریکا رسما اعلام کرده روز شنبه، ۳۰ شهریور مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال می‌کند. رئیس جمهور ایران اما شنبه و یکشنبه را «روز پیروزی ملت ایران» خوانده و «شکست مفتضحانه آمریکا» را تبریک گفته است.

اما تنها روحانی درباره شنبه، ۳۰ شهریور ماه صحبت نکرده است. وزیر امور خارجه آمریکا رسما اعلام کرده روز شنبه، ۳۰ شهریور ماه کلیه تحریم‌های لغو شده ایران، بازمی‌گردد.

بعد از او الیوت آبرامز، مسئول امور ایران در دولت آمریکا هم خبر را تایید کرده و گفته این تحریم‌ها قرار است شنبه فعال شود. یعنی دقیقا یک ماه بعد از تاریخ ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) که مایک پمپئو در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت خواستار بازگرداندن تحریم‌های لغو شده علیه ایران شد.

با این تفاسیر شنبه هفته آتی، روز مهمی برای ایران و امریکا و دیگر شرکای برجام است. چرا که اگر امریکا مکانیسم ماشه را فعال کند، ایران هم ممکن است انگیزه و تمایلی برای ماندن در برجام نداشته باشد.

در آن صورت ایران ممکن است از برجام خارج شود. آن زمان هم کلیه تحریم‌های لغو شده باز می‌گردد و هم پیروزی جو بایدن، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات دیگر اهمیت چندانی برای ایران نخواهد داشت. چون برجامی باقی نمانده که بایدن بخواهد به میز مذاکره آن بازگردد.

با این حال روحانی شنبه و یکشنبه هفته آینده را روز پیروزی ملت ایران عنوان کرده که ابهامات و سیگنال نامشخصی را برای سهامداران به همراه دارد. با این حال از نگاه خیلی این مسائل در مجموع نااطمینانی جدیدی برای بازار سهام خواهد بود.

در همین حال روز پنجشنبه ۲۷ شهریور ماه وزارت خزانه‌داری آمریکا اسامی چندین نفر را به بهانه «تروریسم» و اتهامات سایبری در فهرست تحریمی خود قرار داده است. از سوی دیگر سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پی حمله به کاروان خودروهای دیپلماتیک در بغداد، هرگونه حمله یا تعرض علیه ماموریت‌های دیپلماتیک را محکوم و خواستار تشدید و تقویت حفاظت از اماکن دیپلماتیک از سوی دولت عراق شد.

این نااطمینانی‌های سیاسی همراه با افزایش تعداد جانباختگان روزانه ناشی از کرونا است که در روز پنجشنبه به ۱۷۶ نفر رسیده است. از سوی دیگر هشدارها درباره موج سوم کرونا نیز افزایش یافته است.

با این حال در بازار سهام طی هفته آینده اتفاقات امیدبخشی نیز قرار است رخ دهد. از سویی در روز یکشنبه آینده عرضه اولیه وسپهر قرار است انجام شود که احتمالا به هر متقاضی حدود یک میلیون تومان برسد و از سوی دیگر همین روز فرصت خرید پالایشی یکم به پایان می‌رسد.

علاوه بر این، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است که هر ماه یک عرضه اولیه خواهیم داشت.

اما خبر مهمتر به تصمیم جدید بانک مرکزی برمی‌گردد.

با تصمیم جدید بانک مرکزی محدودیت عرضه ارز پتروشیمی‌ها، فولادی و معدنی‌ها که به صادرکنندگان بزرگ معروف هستند برداشته شد. پیش‌ازاین این صادرکنندگان ملزم به فروش ارز از کانال صرافی‌های بانکی بودند و حق فروش ارز به صرافی‌های تضامنی را نداشتند.

آن طور که روز گذشته اعلام شده، بانک مرکزی محدودیت فروش ارز صادرکنندگان در نیما را حذف کرده است. پیش‌ از این صادرکنندگان فقط مجاز بودند ارز خود را صرفاً به صرافی‌های بانکی بفروشند اما از امروز، پنجشنبه این محدودیت حذف خواهد شد و آنها نیز مانند سایر صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات را به صرافی‌های غیربانکی نیز واگذار کنند.

این اتفاقات در کنار افزایش اخیر قیمت دلار، خوشبینی‌ها برای تداوم رشد شاخص بورس را بیشتر کرده است.باید دید آیا نااطمینانی‌های سیاسی ممکن است از شدت اثرگذاری اخبار مثبت بورسی بکاهد؟

طبق تجربه‌های پیشین بازار سهام معمولا سهامداران نسبت به اخبار تحریم چندان واکنش منفی نشان نمی‌دهند اما با این حال ممکن است با توجه به عرضه اولیه و پایان مهلت خرید پالایشی یکم در دو روز ابتدایی هفته بازار سهم روندی مثل هفته گذشته نداشته باشد اما در روزهای بعد روند مثبت بازار، روند دو روز ابتدایی هفته را جبران کند.