یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: اینکه نباید به هیچ وجه انتظارات را بالا برد درست است اما این حرف را آقای روحانی باید در دولت اول و قبل از برجام می‌گفت اما وی دقیقا خلاف این عمل کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با مهر، در رابطه با موضع‌گیری اخیر رئیس‌جمهور پیرامون انتخابات و توصیه وی به رقبا مبنی بر بالا نبردن انتظارات مردم در فضای انتخابات اظهار داشت: شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین اشتباهات دولت آقای روحانی این بود که در دولت اول خود مسئله افزایش تقاضای عمومی یعنی حقوق جزای عمومی را از دولت و حاکمیت به شدت بالا برد.

وی بیان کرد: علت ریشه ای بخشی یا شاید بتوان گفت بخش قابل توجهی از مشکلاتی که کشور بعد از خروج آمریکا از برجام با آن مواجه شد دقیقاً از همین نقطه به وجود آمد. ایشان انتظار عمومی را در مسئله برجام کاملاً بالا بردند. جملاتی که آقای روحانی به کار بردند در خاطرمان است که «اگر برجام امضا شود تمام تحریم ها یک شبه برداشته می شود، خطر جنگ از کشور برداشته می شود و رفاه عمومی به دست می‌آید یا مردم در آسایش خواهند بود.» اینها افزایش انتظارات بود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: چه زمانی انتظارات مردم بالا می‌رود؟ وقتی انتظارات بالا می رود که یک طرف ماجرا که باید اینها را تامین کند، طرف خارجی است. اگر طرف خارجی به وعده‌های خود عمل نکند که نکرد، نتیجه این می شود که یک سرخوردگی اجتماعی به وجود می آید. نقطه افزایش انتظارات عمومی، سرخوردگی اجتماعی است و لاجرم مردم با این مواجه شدند که همه چیزهایی که به آنها گفته شده بود سراب بوده است و این منجر به بی اعتمادی مردم به مجموعه نظام، حاکمیت و بالخصوص قوه مجریه می شود.

ایمانی تصریح کرد: بسیاری از این وادادگی هایی که اکنون در میان مردم مشاهده می کنیم و فاصله ای که بین مردم و حاکمیت وجود دارد ناشی از چهار سال دولت اول آقای روحانی بود که ایشان وعده می داد تورم را پایین خواهند آورد و با مسئله برجام تمام مشکلات کشور حل می شود، حتی مشکل آب کشور. ایشان این وعده ها را زمانی و به شکلی می دهند که طرف اجرا کننده آن یک طرف خارجی است یعنی از کنترل و هدایت داخل کشور برخوردار نیست.

وی اضافه کرد: نتیجه این می شود که دولتی در آمریکا سر کار می آید که برجام را پاره می کند و کشور با امیدهای محقق نشده مواجه می شود و مردم را سرخورده می کند. این اتفاق بیشتر در دولت اول آقای روحانی افتاد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: البته اکنون این فرمایش درست است که به هیچ وجه نباید انتظارات عمومی را بالا برد منتهی مقداری برای این حرف دیر است‌. این حرف را آقای رئیس جمهور باید در دولت اول و قبل از برجام می گفتند و تاکید می کردند انتظارات عمومی را نباید بالا برد و ما تلاش هایی می کنیم که معلوم نیست موفق شود، ما راه خودمان را می رویم، ما اقتصاد خود را پیشرفت می‌دهیم و بر توان نیروهای داخلی اتکا داریم، اما ایشان دقیقاً خلاف این عمل کردند.