افرادی که سابقه سکته قلبی یا جراحی‌های باز قلب را در کارنامه سلامت خود داشته‌اند، باید چند نکته تغذیه‌ای ساده را برای افزایش سلامت قلب خود به‌کار ببرند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قلب یکی از مهم‌ترین و پرکارترین اندام‌های بدن است و بخشی از سیستم قلبی- عروقی بدن که مسئول گردش خون است را برعهده دارد. این اندام با کارکرد مداوم خود، خون و مواد غذایی را در بین اندام‌های بدن توزیع می‌کند. قلب به طور میانگین در انسان‌های بالغ ۶۰ تا ۸۰ بار در دقیقه ضربان دارد و به تمامی سلول‌های بدن خون رسانی می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی نزدیک به یک سوم تمام مرگ و میر‌های ناشی از بیماری را در جهان شامل می‌شود. سالانه ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در جهان به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند. داشتن رژیم غذایی سالم می‌تواند نقشی تعیین کننده‌ای در سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی داشته باشد. برخی مواد غذایی با بالا بردن فشار خون، چربی خون و ایجاد التهاب در بدن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد را افزایش می‌دهند. در مقابل، برخی دیگر از مواد غذایی با پایین آوردن کلسترول بد خون و تقویت قلب، جلوی ابتلا به امراض را می‌گیرند.

نوشیدنی‌ها بی تردید یکی از مهم‌ترین بخش‌های رژیم غذایی هر انسانی را تشکیل می‌دهند. در این گزارش به معرفی ۵ نوشیدنی مفید برای سلامت قلب می‌پردازیم.

۱- چای ماچا

ماچا یک نوع چای سبز و معروف در شرق آسیا و چین است. صد‌ها سال است که مردم شرق آسیا از این چای برای درمان بیماری‌ها و حفاظت از بدن بهره می‌گیرند. این چای سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است و خاصیت ضد التهابی دارد. محققان می‌گویند مصرف چای ماچا می‌تواند باعث سلامت قلب شود.

مطالعات نشان داده است به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های پلی فنول، این چای یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای جلوگیری از تصلب شرایین است و همچنین می‌تواند به کاهش التهاب و آسیب به رگ‌ها کمک کند. از همین رو، چای ماچا می‌تواند خطر سکته و بیماری‌های قلبی را در انسان کاهش دهد.

۲- اسموتی قهوه

اسموتی قهوه فراتر از یک نوشیدنی خوشمزه است. تحقیقات بسیاری بر تاثیرات مثبت قهوه بر سلامت قلب صحه گذاشته است. مصرف روزانه قهوه می‌تواند به طور قابل توجهی از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد بکاهد. مطالعات بر روی ۲۱۸ نفر نشان می‌دهد نوشیدن ۳ فنجان قهوه در روز می‌تواند به میزان ۲۰ درصد خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی را در انسان‌ها کاهش دهد.

به جای آنکه قهوه خود را با شکر شیرین کنید که خود می‌تواند برای سلامتی مضر باشد، قهوه خود را با مواد غذایی مقوی دیگر مانند موز، پودر کاکائو و کره بادام غنی کنید.

۳- شکلات داغ

کاکائو سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست که می‌تواند برای سلامت قلب انسان مفید باشد. تحقیقات دانشمندان نشان داده است علاوه بر لذت بخش بودن نوشیدن شکلات داغ، این نوشیدنی می‌تواند باعث کاهش فشار خون، عملکرد بهتر رگ‌های بدن و کاهش خطر بیماری‌های قلبی شود.

بهتر است برای نوشیدنی شکلات داغ از شکلات تلخ استفاده کنید. شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند بر سلامت قلب تاثیر مثبت داشته باشد. خوردن شکلات تلخ با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی رابطه مستقیم دارد. کسانی که ۵ بار در هفته شکلات تلخ مصرف می‌کنند، نسبت به دیگران ۵۷ درصد کمتر احتمال دارد به تصلب عروق قلبی دچار شوند.

۴- چای ترش

چای ترش که در میان ایرانیان به چای مکه نیز شهرت دارد یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای سلامت جسمانی و قلب است. این نوشیدنی که به صورت سرد و گرم مصرف می‌شود سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید برای بهبود عملکرد قلب و جلوگیری از تصلب شرایین است. مصرف مداوم این نوشیدنی باعث کاهش فشار خون و کاهش کلسترول بد بدن می‌شود. طعم ترش این نوشیدنی به دلیل وجود اسید سیتریک و ویتامین C است.

یک مطالعه نشان داده است کسانی که روزانه ۲۵۰ میلی لیتر از چای ترش استفاده کرده اند به طور قابل توجهی جریان خون بدنشان بهبود و سطح فشار خونشان کاهش یافته است. این چای همچنین باعث کاهش التهابات بدن می‌شود.

۵- آب مرکبات

با افزودن یک تکه مرکبات به آب آشامیدنی خود به راحتی به بهبود عملکرد و سلامت قلبتان کمک کنید. گرفتن آب مرکبات و نوشیدن آن نیز می‌تواند به میزان قابل توجهی از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد جلوگیری کند. مطالعات گسترده نشان می‌دهد کسانی که به صورت روزانه از آب مرکبات استفاده می‌کنند سطح فشار خونشان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. فشار خون بالا یکی از تاثیرگذارترین عوامل در وقوع سکته قلبی در انسان است.

علاوه بر نوشیدن آب مرکبات، می‌توانید با افزودن این خانواده به آب آشامیدنی خود، سلامت قلب خود را بهبود ببخشید. می‌توانید یک تکه لیمو، پرتغال و یا گریپ فروت را به آب آشامیدنی خود بیافزایید و علاوه بر خوش طعم کردن آن به بهبود عملکرد قلب خود کمک کنید.

همچنین نوشیدن آب حاوی تکه‌های لیمو یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که می‌تواند باعث بهبود سیستم ایمنی بدن و کمک به کاهش وزن شود.

متخصصان تاکید دارند ارتباط مستقیمی میان رژیم غذایی و سلامت قلب وجود دارد. آنچه که شما در هر وعده غذایی میل می‌کنید بر فشار خون، سطح کلسترول بد و سلامت قلب شما تاثیرگذار است. می‌توانید با مصرف روزانه این نوشیدنی‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در خود به میزان قابل توجهی کم کنید. پزشکان تاکید دارند در کنار داشتن رژیم غذایی سالم، انجام ورزش مداوم و دوری از استعمال دخانیات می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در افراد به میزان قابل توجهی کاهش دهد.