رئیس جمهور آمریکا بین تظاهرات داخلی علیه نژادپرستی و تظاهر به شکست نخوردن در مقابل ایران در شورای امنیت در تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و فعال سازی مکانیسم ماشه، دچار سردرگمی شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ترامپ که انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد و سعی می کند با توسل به "کبوتر صلح" دروغین خود را در میدان رقابت نگه دارد، اکنون در مقابل تظاهرات داخلی علیه سیاست های تبعیض نژادی به زانو درآمده است؛ رسانه های آمریکایی اعلام کرده اند که پلیس این کشور در صدد استفاده از سلاح های لیزری برای سرکوب تظاهرات بود؛ این نوع سلاح ها، پوست را می سوزاند.

رسانه ها فاش کرده اند که پلیس قصد داشت از این نوع سلاح ها برای سرکوب تظاهرات در مناطق نزدیک به کاخ سفید در ژوئن گذشته استفاده کند. پلیس قصد داشت به منظور تخلیه "میدان لافایت" از معترضانی که در اعتراض به قتل جورج فلوید در این میدان تجمع کرده بودند، از این نوع سلاح استفاده کند. نیروهای امنیتی آمریکا نیز همزمان از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی و بمب های گازی برای تخلیه منطقه از معترضان خشمگین استفاده کرده بودند.

این در حالی است که ترامپ به رغم تمام حوادث جاری در داخل آمریکا، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری حاضر به پذیرش شکست در داخل و خارج نیست. به گفته منابع آگاه و برخی رسانه ها، او پس از شکست در شورای امینت بین الملل در مقابل ایران و رأی منفی همه اعضا به فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران سعی دارد طرح دیگری را برای تحریم همه کسانی که اقدام به فروش اسلحه به ایران کنند، به تصویب برساند. بر اساس این طرح تمام طرف هایی که هدف این تحریم قرار بگیرند، اجازه دسترسی به بازار آمریکا را نخواهند داشت.

ناظران تأکید می کنند که ترامپ به رغم شکست همه تلاش هایش در شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، سعی دارد با این طرح ثابت کند که آمریکا به رغم این شکست ها، از هیچ تلاشی برای تمدید تحریم علیه تهران فروگذار نخواهد کرد.

البته مواضع بین المللی در مقابل این رفتارهای خودسرانه کاملا روشن است؛ "میخائیل اولیانف"، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی اعلام کرده است که آمریکا نمی تواند مکانیسم ماشه را فعال کند زیرا اساسا از برجام خارج شده است. وی در توییتی در واکنش به تلاش های آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه، تصریح کرده است که آمریکا نمی تواند هفته آینده دست به این کار بزند و اجازه ندارد از طرف شورای امنیت حرف بزند.

وی از مقامات آمریکایی خواسته است دست از رفتارهایی که باعث کسر شأن شورای امنیت می شود بردارند. وی همچنین تأکید کرده است هیچ یک از اعضای شورای امنیت، عضویت آمریکا در برجام را به رسمیت نمی شناسند.

در همین راستا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم تأکید کرده است که آمریکا روز یکشنبه آینده هم در شورای امنیت شکست خواهد خورد.

وی گفته است که پمپئو در اشتباه است و هیچ اتفاق تازه ای در بیشتم ماه جاری رخ نخواهد داد.

وزیر امورخارجه ایران از پمپئو خواسته است متن قطعنامه 2231 را بخواند تا نتیجه را بداند.