محققان انستیتوی تحقیقاتی علوم عصبی و سلامت روان فلوری واقع در استرالیا دریافتند ابتلا به کووید ۱۹ می‌تواند موجب افزایش ریسک ابتلا به پارکینسون و سایر بیماری‌های عصبی شود.

کرونا احتمال ابتلا به پارکینسون را افزایش می‌دهد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بر اساس این تحقیقات آلودگی به ویروس می‌تواند موجب بروز التهاب عصبی شود که به عنوان یک رخداد زمینه ساز، مغز را مستعد واکنش بیش از حد در برابر رخدادهای عصبی بعدی می‌کند.

این رخداد عصبی ثانوی ممکن است هر اتفاقی، از یک آلودگی ویروسی دیگر گرفته تا مسمومیت و حتی پیری باشد. رخداد عصبی ثانوی باعث یک واکنش غیرعادی مغز می‌شود که انحطاط عصبی و در نهایت ابتلا به بیماری پارکینسون را به دنبال دارد.

در این تحقیقات به تعداد روزافزون مطالعاتی اشاره شده است که ویروس SARS-CoV-۲ را به عنوان یک ویروس نوروتروپیک با قابلیت ورود به بافت مغز معرفی می‌کنند. بنابراین ویروس مذکور قطعا قابلیت اثرگذاری به عنوان یک رخداد زمینه‌ساز در افزایش ریسک ابتلا به پارکنسون را دارد.

محرک اصلی بیماری پارکینسون یک نسخه جهش‌یافته از پروتئینی به نام آلفا سینوکلین است. این پروتئین در نورون‌های تولیدکننده دوپامین تجمع می‌یابد. جسم سیاه مغز پیام‌های عصبی را از طریق نخاع به عضلات مختلف ارسال می‌کند و این فرآیند از طریق ماده شیمیایی دوپامین صورت می‌گیرد. به مرور زمان با تجمع آلفا سینوکلین عملکرد سلول‌های عصبی مختل شده و سلول‌ها از بین می‌روند. در این حالت مشکلات حرکتی ایجاد می‌شود و مراحل اولیه پارکینسون شکل می‌گیرد.

بیماری پارکینسون معمولا با لرزش غیرارادی یک دست آغاز می‌شود و به‌تدریج بیشتر اندام‌ها را درگیر می‌کند. عدم تعادل، درد عصبی، بی‌اختیاری، اختلال ‌خواب، تعریق بیش‌از حد، افسردگی و اضطراب از دیگر علائم این عارضه است.

علائم اولیه بیماری شامل لرزش بی‌اختیار در دست، انگشتان دست و چانه، ریز شدن دست‌خط، کاهش حس بویایی، اختلال خواب و بدخوابی، مشکل در حرکت و راه رفتن و کاهش تعادل، احساس سفتی و کاهش انعطاف‌پذیری پاها، یبوست، کاهش تن صدا، سرگیجه و غش کردن است.

در مجموع می‌توان گفت این عارضه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است که منجر به آسیب به سلول‌های عصبی می‌شود. این افراد به مرور از شرکت در اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی سر باز می‌زنند و دچار افسردگی می‌شوند.

بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت، معمولا علائم پارکینسون از ۵۰ سالگی نمایان می‌شود. البته ممکن است از هر ۲۰ بیمار مبتلا، علائم در یک نفر قبل از ۴۰ سالگی بروز کند. بر اساس بنیاد پارکینسون، مردان ۱.۵ برابر بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار دارند.

درحال‌حاضر هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد، ولی با تجویز داروهایی که میزان دوپامین مغز را افزایش می‌دهند، می‌توان علائم بیماری را کنترل کرد.

درحال‌حاضر بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به پارکینسون مبتلا هستند. پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی پس از آلزایمر است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Parkinson’s Disease منتشر شده است.