طی یکی دو روز اخیر برخی منابع از تصمیم آمریکا به بستن سفارتش دربغداد خبر می‌دهند این درحالی است که تا این لحظه هیچ اعلام رسمی قطعی در این خصوص صورت نگرفته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به تحولات اخیر عراق و تمرکز آمریکا بر محدود سازی جدی الحشدالشعبی از یکسو و مبارزه علنی آمریکا با نیروهای مقاومت در عراق از دیگر سو بنظر می‌رسد تبلیغ بر بستن سفارتخانه هدفی از جنس جنگ روانی علیه نیروهای مقاومت در عراق و تشدید فشارها بر این گروه‌های مخالف اشغال آمریکایی را تعقیب می‌کند.

-اعلام پیوند میان بستن سفارت آمریکا در بغداد با اتهام نیروهای مقاومت به حمله به سفارتخانه ها و اماکن و گروه‌های دیپلماتیک اگر اساسا هیچ محلی از صحت و جدیت ندارد اما بشکلی ویژه طی چند ماه اخیر در دستور کار رسانه‌ای و سیاسی محافل آمریکایی قرار گرفته بود و حالا و در آستانه برگزاری انتخابات بناست به نفع رای آوردن ترامپ مورد استفاده قرار گیرد.

- در واکنش به این سیاست تبلیغی چند سناریوی خاص محتمل بنظر می‌رسد. اول آنکه آمریکا تصمیم بر بستن سفارتخانه‌اش را اعلام کند و این تصمیم با مخالفت مسئولان عراق مواجه شود و در این حالت کاخ سفید این مخالفت را به‌حساب مقبولیت و محبوبیت آمریکا نزد مردم عراق مصادره به مطلوب کند. در حالت دوم آمریکا از عزم خود به اجرای چنین تصمیمی سخن بگوید و در مقابل استمرار حضورش در عراق امتیازاتی جدید از جمله تشدید فشارها بر مخالفین را مطالبه کند و بالاخره و در حالت سوم تصمیم به بستن سفارت را عملیاتی کند و با این اقدام و تا زمان انتخابات پیش رو، جبهه فعال ضد اشغال و آسیب رسان به شانس ترامپ در پیروزی را از عمل باز بدارد. بدیهی در هرکدام از این حالات بهرمند اصلی از این پروپوگاند رسانه ای شخص ترامپ خواهد بود.

-اگر این خبر صحت داشته باشد که سفیر آمریکا شب گذشته سفارتخانه این کشور در بغداد را ترک کرده و به کنسولگری آمریکا در اربیل رفته است آنگاه این اقدام را می‌توان حاوی نوعی پیام تهدیدآمیز از سوی آمریکا برای عراق تلقی کرد که در صورت عدم اهتمام به خواست‌های آمریکا اقلیم قابلیت جایگزینی بغداد را دارد. این در حالی است که چنین تهدیدی مسبوق به سابقه است اما اینکه آمریکا از چنین تهدیدی به نتیجه مورد نظر خویش برسد محل تامل جدی است.