یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: منافع ملی تعطیل بردار نیست. هر کس در آمریکا روی کار بیاید باید بتوانیم برای کشورمان بر اساس همان رویکرد و با معیارهای خود کسب منافع کنیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهدی ذاکریان، استاد مدعو پیشین دانشکده حقوق دانشگاه پنسیلوانیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت نوع نگاه ایران به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا اظهار کرد: هر گروهی که در آمریکا رای بیاورد باید آماده تعامل با آن باشیم و حریف را از قبل ارزیابی کنیم. ما باید از همین حالا نسبت به ارزش‌ها، باورها، تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد هر یک از گروه‌های دموکرات یا جمهوری خواه آشنا باشیم و بر پایه آن شناخت واکنش نشان دهیم.

مدیر مسئول فصلنامه مطالعات بین‌المللی ادامه داد: هر کدام از این گروه‌های سیاسی در آمریکا شیوه و روش خاص خودشان را دارند و این غلط است که در مقابل یکی از آنها فعال باشیم و در مقابل دیگری منفعل. باید یاد بگیریم از جمهوری خواهان و محافظه کاران نیز به نفع منافع ملی خودمان امتیاز بگیریم و وارد تعامل با آنها شویم. فقط نباید منتظر باشیم تا مثلا در فرانسه چپ ها روی کار بیایند تا ما منافع ملی مان تامین شود یا در آمریکا دموکرات‌ها روی کار باشند که بشود با آنها حرف زد. این یک خطای مهم راهبردی در سیاست خارجی است. نمی توان منافع ملی را تعطیل کرد. هر کس در آمریکا روی کار بیاید باید بتوانیم برای کشورمان بر اساس همان رویکرد و با معیارهای خود کسب منافع کنیم.

ذاکریان در ادامه با بیان این‌که هر چه به انتخابات آمریکا نزدیک می‌شویم جدال فکری در این کشور گسترده‌تر می‌شود، افزود: اکنون نومحافظه کاران به شدت به لیبرال‌ها می تازند و لیبرال هراسی در آمریکا برای پیروزی در انتخابات به شدت گسترش یافته است. نومحافظه کاران مدعی هستند، نزدیک به ۴۰ درصد لیبرال های آمریکا خواهان تغییر نام «ایالات متحده» به یک نام «منعکس کننده سهم آمریکایی های بومی و تنوع مردمی» هستند. یا می گویند، لیبرال ها دانشمندان و اندیشمندان برجسته ما را نژادپرست می دانند و افراطیون خاورمیانه خواهان پیروزی لیبرال ها در انتخاباتند از جمله اینکه ایران به آنها که در آمریکا مرگ بر آمریکا می گویند تبریک می گوید یا  ترکیه داستان جورج فلوید را آب و تاب می‌دهد و تلویزیون فلسطین از بینندگانش می‌خواهد که برای نابودیآامریکا (فرزند صهیون) دعا کنند. 

وی تصریح کرد: خیلی نمی توان گفت که در ایران تا چه اندازه شناخت و مهم تر از آن آمادگی واکنش به روی کار آمدن هر یک از گروه‌های فکری در در انتخابات بعید آمریکا وجود دارد. اما  منافع ملی ایران اقتضا می‌کند در این زمینه تامل جدی داشته باشیم و برای هر سناریویی آماده باشیم.