ایرنا- آمریکا حدود چهار هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، آشفته‌ترین و بی سروسامان‌ترین مبارزات انتخاباتی در طول تاریخ خود را تجربه می‌کند و در میانه این میدان، مستاجر تاجرپیشه کاخ سفید به عنوان یکی از دو نامزد این انتخابات، این بار نه در دنیای تجارت که در عرصه سیاسی و بین‌المللی و نزد افکار عمومی داخلی و خارجی ورشکسته شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نشریه فرانسوی «لاکروا» در گزارشی نوشت: ایالات متحده آمریکا حدود چهار هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، آشفته ترین و بی سروسامان ترین مبارزات انتخاباتی در طول تاریخ خود را تجربه می کند؛ همه گیری مرگبار کووید ۱۹ و آمار بسیار بالای مبتلایان و جانباختگان آن؛ ابتلای خود رئیس جمهور جمهوری خواه ایالات متحده به این بیماری تنها چند روز پس از اولین مناظره متشنج و متلاطم تلویزیونی که آمریکا را در شوک فرو برد؛ سرنوشت مبهم کارزارهای انتخاباتی؛ وضعیت نابه سامان دیوان عالی کشور؛ آشوب های گاه خشونت آمیز که در گوشه کنار آن شعله می کشد؛  در نهایت کشوری که اقتصاد آن رو به افول است و سایه بی اعتمادی بر سر آن گسترانیده شده؛ همه عوامل مذکور چشم انداز انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا را تیره و تار کرده است.

نخستین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان و جوبایدن رقیب دموکرات او هفته گذشته برگزار شد؛ مناظره ای که سراسر حاکی از اضطراب، عصبانیت و نگرانی ترامپ بود و او بجای اینکه حرف برای گفتن در دفاع از خود داشته باشد، با زیر پا گذشته اصول و مقررات مناظره که دو حزب پیش تر بر آن توافق کرده بودند، مدام حرف بایدن را قطع می کرد تا شاید تمرکز و تسلط بر مناظره را از او سلب کند. نتیجه این شد که نظرسنجی های بعد از مناظره، ترامپ را بازنده مناظره نخست دانستند.

 

لاکروا افزود: اینکه بگوییم فصل رقابت های انتخاباتی ۲۰۲۰ در تاریخ ایالات متحده بی سابقه است؛ تعبیری درست به نطر می رسد؛ چرا که هر هفته مانند یک سریال آمریکایی، یک شگفتانه به ارمغان می آورد؛ بحران شیوع کرونا که منجر به فوت بیش از ۲۱۰ هزار جان باخته در این کشور شده و حال حضور  تاجرپیشه ای در کاخ سفید که این بار نه در دنیای تجارت که در عرصه سیاسی و بین المللی با ناشی گری خود ورشکسته شده است. در حال حاضر وضعیت سلامتی دونالد ترامپ بیش از آنکه نگرانی مردم آمریکا را برانگیخته باشد؛ در کانون بحث و گمانه زنی ها قرار گرفته است؛ روزهای اخیر، اطلاعات متناقض کاخ سفید، بدون واکنش تعجب برانگیز کابینه دولتی که طی چهار سال به سردرگمی و تشویش عملکرد خود شهرت یافته،  به بحث های بی پایان دامن زده است.

 

این روزنامه فرانسوی به نقل از یک دیپلمات اروپایی مستقر در واشنگتن به کنایه می گوید: قبلا هرج و مرج در ایالات متحده موج می زد؛ حال که رئیس جمهور در قرنطینه به سر می برد، قایق بدون کاپیتان است.

«ری لا راجا» استاد علوم سیاسی در دانشگاه ماساچوست در این باره تصریح کرد: بیماری دونالد ترامپ، امور کارزارهای انتخاباتی جمهوری خواهان را پیچیده کرده؛ آن ها حدود چهار هفته مانده به انتخابات، انتظار اینکه قدرتمندترین مرد این کشور نتوانسته از خود و نزدیکانش و همچنین همکارانش محافظت کند، قطعاً نداشتند.

وی افزود: نظرسنجی های منتشر شده از زمان اعلام بیماری رئیس جمهور، فقط صلاحیت جو بایدن را تأیید کرده است؛ به عبارتی دیگر محبوبیت دونالد ترامپ در بسیاری از ایالت های کلیدی از جمله پنسیلوانیا، میشیگان و حتی آریزونا کمرنگ شده است. در سطح ملی، او اکنون بیش از ۸ امتیاز از حریف دموکرات خود عقب است و از چند ماه پیش تاکنون، پیشتازی بایدن از ترامپ ثابت است.

«رونیس» یک راننده تاکسی آمریکایی - آفریقایی تبار می گوید: ترامپ می خواهد تقلب کند و قدرت خود را با حیله گری حفظ کند؛ او مدام از تقلب صحبت می کند در حالی که هیچ توضیحی در این باره نمی دهد؛ البته این مهم نیست چرا که او با صحبت درباره تقلب می خواهد تردید ایجاد کند و بدینوسیله زمینه قانونی را برای تقلب فراهم کند.

کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بحران کرونا و نحوه مدیریت آن همچنان عامل تعیین کننده در حمایت رای دهندگان از نامزدها است و نظرسنجی جدید نشان می دهد دو سوم آمریکایی ها می گویند دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا رفتاری غیرمسئولانه در برخورد با کرونا داشته است.

 نظرسنجی جدید شبکه خبری سی ان ان که توسط موسسه تحقیقات بازاری «اس ار اس اس»  انجام شده نشان می دهد که ۶۳ درصد بزرگسالان آمریکایی می گویند ترامپ رفتاری غیرمسنولانه در مدیریت خطر ابتلای اطرافیان خود به کووید-۱۹ داشته است.

 

نشریه فرانسوی «لاکروا» در ادامه نوشت: دونالد ترامپ با توئیت های تهاجمی و اتهامات مبهم، اغلب درصدد ایجاد جو مناسبی برای کسب منافع خود است. در سال ۲۰۱۶، او تعداد قابل توجهی از آمریکایی ها را متقاعد کرده بود که هیلاری کلینتون لیاقت کاخ سفید را ندارد  بلکه جای او در زندان است. امروز او سعی می کند آن ها را متقاعد کند که جو بایدن تهدیدی برای کشور محسوب می شود؛  تنها تقلب گسترده می تواند او را از دوره دوم ریاست جمهوری محروم کند.  

این نشریه فرانسوی تصریح کرد: طبق نظرسنجی ها، این روش ترامپ دیگر کارآمد نخواهد بود؛ چرا که او اغلب بازنده بوده است؛ اما فاکتورهای نامعلوم و نامشخصی بر این انتخابات بسیار خاص سایه افکنده است؛ در حال حاضر هیچ چیز به نفع مستاجر کاخ سفید پیش نمی رود؛ اما بازی هنوز تمام نشده است.

بر اساس آخرین نظرسنجی های منتشر شده، ۵۲ درصد فرانسوی ها خواهان پیروزی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا هستند؛ در حالی که تنها ده درصد آن ها خواهان انتخاب مجدد «دونالد ترامپ» در این انتخابات هستند.

 

نشریه فرانسوی «لونوول اوبزرواتور» نوشت: نامزد مورد علاقه فرانسوی ها در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا چه کسی است؟ فرانسوی ها به «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواه گرایش بیشتری دارند یا به «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات؟

نتایج آخرین نظرسنجی موسسه «یوگاو / YouGov» حاکی از آن است که ۵۲ درصد فرانسوی ها خواهان پیروزی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا هستند؛ در حالی که تنها ده درصد آن ها خواهان انتخاب مجدد «دونالد ترامپ» در این انتخابات هستند.